ساری،

فیروزجاه یا کارلسن؟

علیرضا فیروزجاه پدیده شطرنج مازندران در مسیرمگنوس کارلسن قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، یکی از مهم‌ترین اتفاقات امسال شطرنج، مسابقات قهرمانی کشور بود که علیرضا فیروزجاه ۱۲ ساله بالاتر از بزرگان شطرنج ایران بر سکوی نخست ایستاد.

نفرات دوم و سوم نیز آرین غلامی و پرهام مقصودلو بودند که آنها نیز به ترتیب ۱۴ و ۱۶ سال داشتند.

علیرضا فیروزجاه شطرنج باز بابلی در شرایطی به مقام قهرمانی کشور رسید که از مرحله نیمه نهایی با اقتدار به عنوان نفر نخست به فینال صعود کرده بود. شرایطی که فیروزجاه در آن قرار گرفته بی شباهت به وضعیت نابغه شطرنج جهان مگنوس کارلسن نیست.

مگنوس کارلسن نروژی بر بام شطرنج جهان ایستاده مقایسه فرد دیگری با او عجیب و بعید به نظر می رسد اما نگاهی به گذشته او نشان می دهد که او در راه رسیدن به قله شطرنج جهان آن مسیری را طی کرده که علیرضا فیروزجاه نیز در ابتدای همان مسیر قرار دارد و وضعیت مشابهی با او دارد.

کارلسن متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۹۰ شطرنج را ابتدا از پدرش یاد گرفت. تا قبل از رسیدن به سن ۹ سالگی دو کتاب شطرنج به نام های طرح را بیابید و اژدهای کامل را خواند. او ساعت ها صرف بازی کردن با خودش می کرد و ترکیب های مختلف را می آزمود. در سن ۹ سالگی در مسابقات رده های سنی قهرمانی نروژ شرکت کرد و ۶٫۵ امتیاز از یازده بازی گرفت. این اولین تورنمنت رسمی مگنوس بود.

ریتینگ مگنوس در این سن زیر ۱۰۰۰ بود و این نکته ای است که شاید نتوان باور کرد. او دوره آموزشی را نزد یک استاد بین المللی طی کرد و در عرض یک سال ریتینگ خود را از ۹۰۴ به ۱۹۰۷ رساند. در سال ۲۰۰۰ و در سن ۱۰ سالگی او در مسابقات جوانان نروژ ۳٫۶ امتیاز از ۶ بازی کسب کرد و ریتینگ عملکردی حدود ۲۰۰۰ را از خود بر جای گذاشت.

مگنوس راه پرافتخار شطرنج خود را با قدرت و البته با حمایت فراوان آغاز کرد. از پاییز ۲۰۰۰ تا پایان ۲۰۰۲ در نزدیک به ۴۰ تورنمنت مختلف بازی کرد و با انجام بیش از ۳۰۰ بازی رسمی ریتینگ خود را به ۲۴۰۰ رساند.

در سال ۲۰۰۳ مگنوس نرم‌های استاد بین‌المللی را یکی پس از دیگری کسب کرد و در حالی که هنوز سیزده سالش تمام نشده بود در شرایطی که از ریتینگ ۲۴۰۰ عبور کرده بود توانست استاد بین المللی لقب گیرد.

کارلسن نوجوان بدون از دست دادن زمان در مسیر صحیح به بهترین شکل حرکت کرد. شرکت در تورنمنت های بسیار زیاد و انجام بازی های پر شمار به او کمک کرد که بتواند نرم‌های استاد بزرگی را نیز به سرعت کسب کند و در سال ۲۰۰۴ توانست در سن ۱۴ سالگی به آن دست پیدا کند. حدس زدن ادامه مسیر مگنوس کار دشواری نیست. افزایش ریتینگ به لطف حضور پررنگ در تورنمنت های بین الملی و اعزام های فراوان در کنار آموزش صحیح و پرورش یافتن زیر نظر گری کاسپاروف به مدت یک سال او را به جوان ترین بازیکنی تبدیل کرد که از ریتینگ ۲۸۰۰ عبور کرده است. مگنوس با کنار زدن آناند در سال ۲۰۱۳ به مقام قهرمانی رسید و در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز آن را حفظ کرد.

با این شرایط به نظر می رسد که علیرضا فیروزجاه از نظر ظرفیتی چیزی از او کم ندارد. فیروزجاه در حال حاضر در رده سنی زیر ۱۴ سال در جایگاه نخست جهان قرار دارد و توانسته در شرایطی که هنوز ۱۳ سالش کامل نشده به ریتینگ ۲۴۸۵ دست پیدا کند، ریتینگی که مگنوس در این سن به آن دست پیدا نکرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار