فایننشال تایمز: افول قدرت نفوذ اوپک در بازارهای جهانی نفت

رئیس شرکت نفت و گاز روسیه معتقد است اوپک دیگر سازمان متحدی نیست و در بازارهای جهانی نفت، قدرت نفوذش را از دست داده است.  

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از  فایننشال تایمز ،  «ایگور سچین،» رئیس شرکت روس نفت، بزرگ ترین تولیدکننده نفت روسیه معتقد است اوپک دیگر در بازارهای جهانی نفت نفوذی ندارد، زیرا میان اعضای این سازمان اتحاد وجود ندارد.

در گزارش فایننشال تایمز آمده است در ایمیلی که این متحد دیرینه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به رویترز ارسال کرده، می گوید این کارتل نفتی که دارای سیزده عضو است «عملاًدیگر سازمانی متحد نیست.»

فایننشال تایمز می افزاید برای کسی که طی دو سال گذشته در نشست های اوپک در سطح وزیران شرکت می کند، این اظهارنظر رئیس شرکت نفت و گاز روسیه، خبر تازه ای نیست. این سازمان به دو گروه تجزیه شده است؛ گروه نخست را اعضایی تشکیل می دهند که نگران تولید بی سابقه نفت هستند و می خواهند در این زمینه اقدامی صورت گیرد و گروه دوم که تحت رهبری عربستان سعودی است فکر می کنند حفظ تولید نفت در سطح بالا بهترین راه برای باز گرداندن تعادل به بازار اشباع شده نفت است. این نخستین بار از زمان شکست تلاش ها برای رسیدن به توافق میان کشورهای عمده تولید کننده نفت بر سر ثابت نگه داشتن میزان تولید است که یکی از مدیران ارشد اجرائی نفتی روسیه اظهارنظر می کند. این تلاش ها در ماه گذشته صورت گرفت.

در پایان گزارش فایننشال تایمز آمده است مذاکرات ماه گذشته زمانی متوقف شد که عربستان سعودی اعلام کرد میزان تولید خود را ثابت نمی کند، مگر آنکه ایران هم میزان تولید نفت خود را ثابت نگه دارد.

ایگور سچین در ایمیل خود نوشته است دهه 1970، زمانی که مجموعه ای از شرکت های بزرگ تولیدکننده نفت خاورمیانه قادر بودند شرایط بازار نفت جهانی را با ایجاد ساختارهای کارتلی مانند اوپک تعیین کنند، باید فراموش شود.

رئیس شرکت نفت و گاز روسیه افزود: در حال حاضر عوامل واقع بینانه متعددی وجود دارد که مانع کارتل های نفتی برای تحمیل اراده خود بر بازار می شوند . در خصوص اپک باید بگویم که این سازمان عملاً دیگر سازمانی متحد نیست.

در پایان ایمیل سچین آمده است شرکت روس نفت از همان نخست در خصوص احتمال حصول هر نوع توافق مشترک با همکاری اپک در شرایط کنونی تردید داشت.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار