اولین دوسالانه معماری تهران با موضوع مردم و معماری برگزار می‌شود

اولین دوسالانه معماری تهران طی شش ماه و در سه فصل کار خود را در خانه گفتمان شهر و معماری آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اولین دوسالانه معماری تهران از 23 اردیبهشت با حضور معماران و علاقه مندان به این هنر در خانه گفتمان شهر و معماری بدون تشریفات خاصی آغاز به کار کرد.

در این روز مهران داوری کیوریتود (نمایشگاه گردان) این دوسالانه در خصوص تشکیل چنین رویدادی گفت: اولین دوسالانه معماری تهران به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از امروز کار خود را شروع می کند.

وی افزود: بیشتر از یکسال است که برای این رویداد تصمیم گیری و برنامه ریزی صورت گرفته و از این تاریخ تا 6 ماه آینده در سه بخش شاهد اجرای بخش های گوناگون این دوسالانه خواهیم بود که هر بخش به مدت دو ماه با عناوین گوناگون برگزار می شود.

داوری ادامه داد: در فصل اول  آثار معماران و پژوهشگران ایرانی همچون «تکامل» کار مشترک مهران قالقی و امین صادقی، «مشاع» اثر گلناز عباسی، «معماری در مقیاس‌های چندگانه» اثر سمانه معافی، «نشریه نام» اثر ارشیا اقبالی، «پیاده» از لنا وفایی، «چیدمان تعاملی» اثر مانی نیلچیانی، «زخم» از علی پناهی و همچنین ۳ مجموعه از آثار پژوهشگران و معماران خارجی به نام «ریبا»، «شهر پس از نفت» و «تصویرسازی در معماری و شهر» به نمایش در می‌آیند. پس از آن در فصل دوم کارها به گونه ای در معرض دید عموم قرار داده می شوند که شهر را نیز دربر می گیرند حال این درگیری می تواند به شکل بازی باشد، بیل برد یا هر رویداد دیگری و برای فصل سوم هم تمهیدات ویژه ای پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در این دوره از دوسالانه ما آثار منتخب جایزه  معماری"ریبا" انگلیس در سال 2014 را که یکی از مهمترین جایزه های معماری است را با رایزنی به ایران آوردیم و در بخش نمایش آثار پروژه "شهر پس از نفت" که در فروردین برگزار شد سعی شده تا ایده پردازی این موضوع که پس از اتمام نفت چه رخ می دهد را به ارگان های گوناگونی یادآوری کنیم. همچنین رایزنی با یکی از اساتید به نام عرصه معماری در مرکز sam از دیگر اقدامات این دوسالانه است.در پروژه سمانه معافی هم تشابه کاروانسراهای صفویه با مسکن مهر مقایسه شده اند.

وی تصریح کرد: پروژه مشاع هم به فضاهای مشاع در شهر تهران پرداخته. علاوه بر این نشریه نام نیز به همت دانشجویان دانشگاه تهران ازاولین مجله فستیوال معماری رونمایی می کند که درآن بچه ها توانسته اند تا با 15 مجله بین المللی و به نام  ارتباط برقرار کنند و از آن ها در این مجموعه بهره مند شوند. در «تکامل» نیز  به گونه ای سازه ها و بناهای قدیمی ایرانی با شیوه های نوین بازسازی شده اند، در کنار این ها مجموعه های دیگری که در بالا به آن ها اشاره شد نیز وجود دارد.

وی پس از این درباره هدف کلی برگزاری این رویداد و تأثیرات آن عنوان کرد: درگیر کردن مردم و جامعه با اهداف معماری و به نمایش گذاشتن پروژه های این رشته یکی از اهداف ما است، علاوه بر این گسترش جامعه معماری و درگیری دانشجویان این رشته با پژوهش در این عرصه از موارد دیگری است که مدنظر قرار دادیم. همچنین در دنیا فستیوال های معماری سال ها است که برگزار می شود و این اتفاق در ایران و پیوند آن با کشورهای دیگر موجب ایجاد گفتگو بین معماران و پیشرفت آن ها می شود. در حال حاضر نیز این رویداد برای ما بین المللی شده و حتی بیش تر از جامعه ما در مجامع بین المللی اهمیت پیدا کرده، چرا که همین دوسالانه ها هستند که معماری و فرهنگمان را به نمایش می گذارند.

داوری در پایان با اشاره به نشست هایی که در طی این رویداد برگزار می شود، خاطرنشان کرد: سلسله نشست های تخصصی معماری از زمان برگزاری نمایشگاه شهر پس از نفت آغاز شده و ادامه دارد. همچنین ما امیدواریم تا با تلاش هایمان بتوانیم با نام گذاری این دوسالانه با عنوان تهران، این رویداد را مثل دوسالانه ونیز و دیگر برنامه های این چنینی مطرح کنیم.

گفتنی است اولین دوسالانه معماری تهران به دبیری  حامد مظاهریان به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شامل نمایشگاه‌های هنری، چیدمان، نمایشگاه‌های شهری، سمینار و کارگاه برگزار می‌شود.

همچنین افتتاحیه عمومی این دوسالانه نیز از شنبه 25 اردیبهشت صورت می گیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار