سیدمسعود شجاعی طباطبایی:

حضور ظریف در نمایشگاه هولوکاست منعی ندارد

نشست رسانه‌ای مسابقه هولوکاست در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای هولوکاست، نمایشگاه دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه و محمد حبیبی دبیر اجرایی این رویداد در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، طباطبایی در خصوص شکل‌گیری این مسابقه عنوان کرد: دور اول این رویداد در برابر چاپ دوازده تصویر توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام در دانمارک برگزار شد که در آن ما خواستیم تا نشان دهیم ادعای بی حد و مرزی آزادی بیان در غرب صحت ندارد؛ چرا که تا صحبتی از هولوکاست می‌شود، این آزادی محدود می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف برگزاری این مسابقه این است که ما در جریان این رویداد سعی داریم تا ظلمی که با عنوان انتقام از طرف رژیم صهیونیستی به فلسطین شد را یادآوری کنیم و لازم به ذکر است که یادآور شویم که در این رویداد ما نه به دنبال نفی و نه به دنبال اثبات هولوکاست؛ بلکه درصدد بازنمایی دوگانگی غربی‌ها در خصوص بحث آزادی بیان هستیم.

وی ادامه داد: بحث دیگری که ما را نگران می‌کند هولوکاست‌های معاصر است که تعدادی از آن‌ها را در رویداد بمب‌باران اتمی شاهد بودیم. به همین جهت ما در این راستا به واژگان جدیدی با عنوان اتمیک‌هولوکاست بر می‌خوریم و همچنین هر نوع کشتار جنگی در سراسر دنیا از نظر ما مذموم است و در این مسابقه تلاش شده تا غاصب بودن رژیم صهیونیستی را به تصویر بکشیم. ما اساسا به دنبال این هستیم که بگوییم چرا تاوان هولوکاست را مردم فلسطین باید پس دهند و چرا این انتقام در خاک آلمان صورت نمی‌گیرد.

شجاعی با اشاره به دور دوم این رویداد تصریح کرد: دومین دور این مسابقه طی واکنش به تصاویر توهین‌آمیز منتشر شده در مجله شارلی‌ابدو صورت گرفت و امسال هم این مسابقه در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقه نیز هنرمندانی از کشورهای گوناگون شرکت  کرده‌اند. کشورهای غربی چون؛ فرانسه، آلمان و در کشورهایی که اساسا مسلمان نیستند مانند برزیل، چین، ژاپن و.. با دیدن موضع ما تصمیم گرفتند تا در این مسابقه شرکت کنند.

وی افزود: تاکنون بیش از 800 اثر از 25 کشور مختلف به دست ما رسیده که از امروز تا 10 خرداد در گالری‌های حوزه هنری به نمایش گذاشته می‌شود.

در پایان این زمان به 3 نفر از برگزیدگان هر رشته جوایزی به این شرح اهدا می‌شود:

به نفر اول در بخش کارتون 12 هزار دلار، نفر دوم 8 هزار دلار و نفر سوم 5 هزار دلار.

در بخش کاریکاتور به نفر اول 7 هزار، نفر دوم 5 هزار و نفر سوم 3 هزار دلار اعطا می‌شود.

دبیر مسابقه هولوکاست در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر صحبت‌های محمدجواد ظریف در خصوص این مسابقه عنوان کرد: بیانات ایشان در این خصوص نشان داد که آقای ظریف در جریان مسابقه ما نبوده‌اند و صحبت‌هایی که مطرح کردند هم نشان از این بی‌اطلاعی می‌داد. پس از این موضوع آقای نوش‌آبادی اظهار کردند که صحبت‌های مطرح شده تنها خوراک رسانه‌های خارجی بوده است. در صورتی که این امر نه تنها به کشور ما بلکه کشورهای دیگر نیز ارتباط دارد و خوب است که آقای طریف بدانند این مسابقه به صورت بین‌المللی برگزار شده و بیش از 50 کشور در آن شرکت کرده‌اند. به همین جهت تنها مصرف داخلی نداشته است.

وی ادامه داد: همانطور که ذکر شد، هدف ما نفی هولوکاست نبوده و مقایسه ما با نژادپرستان کار نادرستی بود.

شجاعی در خصوص این که آیا ظریف را به این دوره از مسابقات دعوت می‌کند یا نه بیان کرد: همانطور که گفتم ایشان مباحثی را مطرح کردند که نشان از بی‌اطلاعی او داشت اما وقتی که در جریان شهادت سردار حزب‌الله پیام تسلیت خود را منتشر کردند، این نشان می‌دهد که موضع ایشان هم مانند ماست به همین جهت حضور ایشان در این نمایشگاه هیچ منعی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مسابقه به هیچ وجه بحث نژادپرستی مطرح نیست و همه این صحبت‌ها از نظر ما منفور هستند.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.