کاهش رشد جمعیت به زیر 2 درصد رسید/ ثبت نام 600 زوج نابارور در کمپین خانواده

رییس انجمن جنین‌شناسی ایران گفت: تاکنون 600 زوج نابارور در طرح کمپین خانواده، تولید مثل و فرزندپروری ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدمهدی آخوندی، رییس انجمن جنین‌شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران در نشست خبری کمپین خانواده، تولید مثل و فرزندپروری  که در پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار شد، اظهار کرد: بحث جمعیت در کشور موضوع مهمی است که 31 اردیبهشت ماه نیز روز بین‌المللی جمعیت نامگذاری شده و در کشور در اوایل انقلاب علاقه‌مند به توسعه جمعیت بودیم که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و سرعت رشد جمعیت مسئولان برای کنترل جمعیت اقدام کردند. 
 
وی، با اشاره به اینکه رشد جمعیت در اوایل انقلاب در حدود 3.8 درصد بود، تصریح کرد: این سرعت رشد می‌توانست برای مسئولان نگران کننده باشد که با فرهنگ‌سازی و اقدامات انجام شده شاهد کاهش رشد جمعیت بودیم. 
 
رئیس انجمن جنین‌شناسی با بیان اینکه اکنون نرخ رشد جمعیت زیر 2 درصد رسیده است، گفت: علی‌رغم تشویق به افزایش جمعیت و تمهیدات انجام شده نگرانی‌ها در این حوزه ادامه دارد، که با کاهش رشد جمعیت هزینه‌ها برای افراد مسن افزایش می‌یابد و شاهد کاهش نیروی جوان هستیم. 
 
وی با اشاره به اینکه در تمامی کشورها تمهیداتی برای رشد جمعیت برای کمک به توسعه وجود دارد، اظهار کرد: سیاستگذاری‌ها با توجه به جمعیت بیست درصدی زوج‌های نابارور باید به 2 قسمت تقسیم شود و از عوامل تهدید کننده باروری مانند تأخیر در ازدواج، تأخیر در باروری، افزایش سن، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، آلودگی محیطی و غیره جلوگیری شود. 
 
آخوندی گفت: در برخی خانواده‌ها نگرانی از داشتن فرزند با مشکلات ژنتیکی مانع از فرزند‌آوری آن‌ها می‌شود که روش‌های پیشرفته توأم تشخیص ژنتیکی و تکنولوژی‌های درمان ناباروری می‌تواند به آن‌ها برای بهره‌مندی از فرزند سالم کمک کند. 
 
وی با بیان اینکه موضوع‌های اجتماعی و اقتصادی برای ناباروری از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: از میان 21 میلیون زوج در کشور در حدود 4 میلیون نابارور هستند که به این دلیل مشکلات زیادی از جمله موقعیت‌ اجتماعی و اشتغال برای آن‌ها فراهم می‌شود. 
 
رییس انجمن جنین‌شناسی با اشاره به اینکه درمان ناباروری نیازمند همکاری زوج و امکانات تخصصی است، بیان کرد: بیش از 21 مرکز ناباروری در استان‌ها و 13 مرکز در تهران آمادگی خود را برای ارائه خدمات رایگان تشخیص، مشاوره و راهنمایی برای زوجینی که برای اولین بار به این مراکز مراجعه می‌کنند، اعلام کردند. 
 
وی اعلام کرد: این مراکز در شهرهای ارومیه، کرمانشاه، سنندج، قزوین، اهواز، تبریز، بابل، رشت، ساری، یزد، شیراز، کرمان و دیگر شهرها قرار دارد و تا امروز 600 زوج در کمپین ثبت نام کردند. 
 
آخوندی افزود: مراحل تشخیصی ناباروری حداقل بین 120 تا 130 هزار تومان هزینه دارد که امیدواریم با توسعه کمپین و حمایت وزارت بهداشت تعداد ثبت نام‌شوندگان افزایش پیدا کند. 
 
وی اظهار داشت: حمایت از کمپین بیشتر در مراکز ناباروری خصوصی بوده و مراکز دولتی به دلیل مشکلات اداری کمتر در این طرح مشارکت داشتند. 

در ادامه سیدحسن حسینی جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اعلام اینکه تحولات اقتصادی و فکری بیشترین تأثیر را در کاهش نرخ رشد جمعیت داشته‌اند تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی 150 هزار دانشجو در کشور داشتیم که امروز به بیش از 3 میلیون نفر رسیده و با مهاجرت جوانان از شهرها و روستاها برای تحصیل سبک زندگی آنها تغییر کرد.

وی با اشاره به آمار سالانه 29 هزار نفری تلفات جاده‌ای در کشور و تبعات روانی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن بیان کرد خانواده ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دارد که کاهش نرخ جمعیت کشور نگران کننده است که برای تداوم جمعیت جوان باید سیاست‌های جمعیتی کلان را اعمال کنیم که تنها تبلیغات میسر نیست.

برچسب زدن آفت زندگی زوج‌های نابارور

بهزاد قربانی روان پزشک و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا در ادامه اظهار کرد: ناباروری یک سندروم است که عوامل جسمی، روانی واجتماعی بر آن تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه باید از زوج‌های نابارور برچسب زدایی کنیم، گفت: این افراد مورد توجه دوستان و اطرافیان هستند که می‌توانند آن هارا ازجامعه و محیط کار دور نگه دارد که مشکلاتی ازجمله افسردگی و اضطراب را برای آن‌ها رقم زده است.

قربانی با اعلام توجه به فرزند آوری یکی از الزامات بلوغ روانی و اجتماعی افراد است تصریح کرد:زوجی که صاحب فرزند می‌شوند به بلوغ دست پیدا می‌کنند و اولویت‌های جدیدی در زندگی آن‌ها ایجاد می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: زوجی که صاحب فرزند نمی‌شوند به بلوغ روانی و اجتماعی دست پیدا نمی‌کنند و برای جامعه با بلوغ کامل فرزند در زندگی  نقش مهمی ایفا می‌کند.

 معرفت غفاری نوین دبیر بورد تخصصی تولیدمثل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قدمت درمان ناباروری تنها به 30 سال می‌رسد بیان کرد: در بخش آموزشی وزارت بهداشت دوره تخصصی فلوشیب زنان و تولید مثل فراهم شده و تعداد فارغ‌التحصیلان آن‌ها کافی است.

وی افزود:اختصاص بودجه برای تجهیز مراکز آموزشی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه است.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار