اهواز؛

نورخورشید با چشم ها چه می كند؟

رسیدن اشعه فرابنفش به چشم بدون محافظ موجب ایجاد التهاب قرنیه و عوارضی مانند آب مروارید، ناخنک و سرطان چشم می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: اشعه فرابنفش یا در اصطلاح UV بخشی از طیف نور خورشید است که از سه طول موج A، B و C  تشکیل شده است. طول موج C توسط لایه ازون و طول موج B به وسیله شیشه جذب می شود و مهم ترین طول موج یعنی A، از شیشه عبور می کند لذا فرد برای محافظت از چشم های خود باید از عینک آفتابی استفاده کند.

علی کثیری در این رابطه اظهارکرد: تابش اشعه UV به چشم ها، به قرنیه صدمه وارد کند و علاوه بر ایجاد کراتیت(التهاب قرنیه) و عوارضی دیگر در چشم، بروز سرطان های پوستی در اطراف چشم را نیز باعث می شود.

فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود: البته اشعه UV تنها از طریق تابش نور خورشید موجب ایجاد عوارض چشمی نمی شود بلکه این اشعه به واسطه نگاه کردن به جرقه های جوش کاری یا جوش کاری بدون محافظ چشم نیز آسیب رسان است.

کثیری در این باره توضیح داد: یک عینک آفتابی خوب باید بتواند اشعه های فرابنفش نورخورشید(UVA و UVB) را به میزان 98 درصد به بالا جذب کند، به عبارتی دستگاه UV متر موجود در عینک فروشی های معبتر، در تست عینک آفتابی باید میزان UV400 را نشان دهد.

وی اظهارکرد: ثبت 400 UV در دستگاه UV متر نشان می دهد عینک تمام امواج با طول موج کمتر از 400 را جذب می کند اما این قابلیت تضمین نمی کند که این عینک قادر به جذب نور آبی خورشید است. رسیدن اشعه UV با طول کمتر از 400 به چشم موجب ایجاد ضایعاتی چون ناخنک چشم، خراشیدگی قرنیه و به دنبال آن سوزش و ریزش اشک می شود. این در حالی است که نور آبی می تواند از تمام ساختمان چشم بدون محافظ عبور کرده، به شبکیه برسد و در نتیجه عوارض بیشتر و کاهش دید در افراد را ایجاد کند.

فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: بیشترین ضرورت استفاده از عینک آفتابی در کودکان است چون ساختمان چشم کودکان به خصوص عدسی چشم آن ها شفاف و حساس است و مقدار زیادی از نور ماوراءبنفش و نور آبی می تواند وارد چشم شده و با مرور زمان باعث تغییر شبکیه و حتی کاهش دید شدید شود.

کثیری افزود: همچنین افرادی که عمل جراحی آب مروارید انجام داده اند، نیز باید از عینک های آفتابی مناسب استفاده کنند البته اخیرا از لنزهای مخصوص که قابلیت جذب اشعه های نور خورشید را دارند، برای این بیماران استفاده می شود. باید دقت داشت که این لنزهای مخصوص با لنزهای تماسی معمول فرق دارند؛ لنزهای تماسی خاصیت جلوگیری از اشعه ماوراءبنفش ندارند.

وی اظهارکرد: در استان خوزستان، حداکثر میزان تابش فرابنفش بین ساعت های 14 تا 17 بعدازظهر است، به همین دلیل در این گونه مناطق که تابش آفتاب شدید است توصیه می شود ضمن استفاده از عینک آفتابی مناسب، در این ساعت ها از منزل خارج نشوید یا از محل هایی تردد داشته باشید که پوشش مناسبی داشته باشد.

فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز بیان داشت: در مناطقی مانند خوزستان که تابش نور خورشید مستقیم و شدید است می طلبد که افراد از چتر برای محافظت خود استفاده کنند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
منم مستقیم گذرزهره از مقابل خورشید نگاه کردم چشم چپم آسیب آلان دیده چشم پله میکن
آخرین اخبار