بیابانكی: نسل جدید با فردوسی بیگانه است

سعید بیابانكی، شاعر، بیان كرد: برای كودكان و نوجوانانمان شاهنامه بخوانیم تا افق دیدشان نسبت به زندگی گسترده تر شود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ در جلسه نقد و بررسی شعر به نام «ساعت شعر» علی داوودی با اشاره به این كه اردیبهشت، ماه شاعران است و تولد یا تاریخ فوت بسیاری از شاعران كشورمان در این ماه صورت گرفته، گفت: از ابتدای این ماه كه تولد سعدی است تا انتهای اردیبهشت كه روز خیام است، یاد شاعران زیادی گرامی داشته می‌شود و می‌توان اردیبهشت را بهار شاعران نامید.

در ادامه، سعید بیابانكی با اشاره به 25 اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی گفت: 1000 سال از عمر شاهنامه میگذرد اما هنوز این متن زنده و ماندگار است و همانطور كه خود فردوسی در اشعارش اشاره میكند كه گزندی به آن نمیرسد، میبینیم كه به راستی از نظم كاخ بلندی ایجاد كرده است.

این شاعر همچنین اضافه كرد: فردوسی در حوزه زبان اصیل فارسی تلاش كرد متنی ارائه بدهد كه عاری از هرگونه لغت بیگانه ای باشد به طوری كه میبینیم تعداد كلمه های عربی نیز در شاهنامه اندك است. كار بزرگ دیگر او این است كه شخصیتها و اسطوره‌هایی آفرید كه تولد، زندگی و مرگ آنها عجیب است. او این اشخاص را به این جهت آفرید كه الگوهایی برای بدی، نیكی و ... درست كند.

بیابانكی با اظهار تاسف از این كه نسل امروز ارتباطش با فردوسی قطع است، گفت: این اثر سرشار از اتفاقات عجیب و به تعبیری سینمایی است، با این حال او طوری این شخصیتها را خلق كرده كه خواننده آنها را باور میكند. با وجود این، میبینیم كه نسل جدید در میان انواع شعرهای سطحی كه در فضاهای مجازی رد و بدل میشوند گم شده و با شاهنامه بیگانه است.

وی تاكید كرد: لازم است برای كودكان و نوجوانانمان شاهنامه بخوانیم تا افق دیدشان نسبت به زندگی گسترده تر شود و امكان تصمیم گیری برای آنها در دشواریهایی كه ممكن است پیش رو داشته باشند، فراهم شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار