اقدامات آمریکا در کاتالیزور زمان؛

دیروز روح برجام، امروز متن برجام

هر اندازه از زمان اجرایی شدن برجام می گذرد، بر شدت و حجم کارشکنی های ایالات متحده افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هر اندازه از زمان اجرایی شدن برجام  می گذرد، بر شدت و حجم کارشکنی های ایالات متحده افزوده می شود. به عبارت بهتر زمان به کاتالیزوری تبدیل شده است که، هر چه ایام سپری می شود،بیش از پیش بی اعتمادی بدخواه ما در نظام بین الملل عیان می شود.

شکل و نوع مناقشه های اخیر میان واشنگتن - تهران که حتما طرف آمریکایی بدان دامن می زند، می تواند در شناخت صد باره چهره آمریکا و پرده برداری از سیمای منحوس شیطان موثر باشد. سنگ اندازیهایی که این بار نه تنها روح توافق هسته ای، بلکه متن آن را مورد هدف قرار داده است. از این رو لازم بنظر می رسد که، در حوزه سیاست خارجی نسبت به اصل کنش و واکنش متقابل توجهی جدی مبذول گردد. هم اکنون پس از عملیاتی شدن مفاد برجام، چند کنش از سوی طرف کاخ سفید صورت گرفته است که دولت محترم باید واکنش براری بر مبنای همین کنش طرف مقابل تعریف کند تا گستاخی طرف آمریکایی در مسیر برجام دیگر تکرار نشود.

دیروز روح برجام، امروز متن برجام

پايگاه آمريکايی «امريکن تينکر» در گزارشي نوشت: اکنون با خنثی شدن برنامه هسته ای ايران بوسيله انجام مذاکرات هسته ای، نوبت به آن رسيده است که مقادير سخت و تنبيهی جدی و گسترده ای را عليه برنامه موشکی ايران اتخاذ کنيم. پس از اجرای تعهدات ايران ذيل برجام و فرارسيدن موعد انجام تعهدات 1+5، عهدشکنی آمريکا و بهانه جويی های جديد، رنگ و بوی بيشتری به خود گرفت. در همين حال، يک مقام آمريکايی گفت که براساس توافق هسته ای وزارت خزانه داری حق تحريم کردن افراد مرتبط با برنامه موشکی، تروريسم و حقوق بشر ايران را برای خود حفظ کرده و اين مسئله از موضوع هسته ای جدا است.

خبرگزاري رويترز نيز با اشاره به اين موضوع در گزارشی نوشت: يک مقام دولتی آمريکايی تاکيد کرد که از چند وقت پيش به دنبال راهی برای مقابله با برنامه موشکی ايران بوده ايم و تحريم يکی از اين راه هاست. در همين حال، انديشکده آمريکايی«بنياد دفاع از دموکراسی» در گزارشی نوشت: بايد پيش از حضور سرمايه گذاران خارجی، تحريم ها را اعمال کرد.

دیروز روح برجام، امروز متن برجام

به اعتقاد کارشناسان، اين اقدام مهر تائيدی بود بر گمانه زنی هايی که پيش از اين مطرح می شد؛ آغاز سناريوی اعمال تحريم های جديد بعد از خالی شدن دست ايران از ذخاير راهبردی اورانيوم و زيرساخت های هسته ای. در تازه ترين تحليل رسانه های غربی، پايگاه اينترنتی آمريکايی امريکن تينکر در گزارشی با عنوان «برنامه موشکی ايران و چشم انداز جنگ» به نوعی تنها قدرت بازدارنده کنونی ايران را بعد از خنثی شدن برنامه هسته ای، موشک های بالستيک و قدرتمند ايران برشمرد و نوشت: اکنون طوفانی از عمليات ها در منطقه شکل گرفته است، عربستان با تغييرات جدی بدنبال ايجاد توازن قدرت در خاورميانه است. بايد گفت ما وارد زمانی شده ايم که مسائل و مشکلات زياد و همچنين سوالات زيادي در مورد مسائل منطقه ای وجود دارد. اکنون بايد پرسيد که آيا ايران جنگ مستقيمی را از جانب متحدان خود آغاز خواهد کرد؟ بايد پرسيد که چرا ايران از توان نظامی به خصوص موشک های قدرتمند خود در مشکلات خاورميانه ای استفاده نمی کند؟

دیروز روح برجام، امروز متن برجام

 اين پايگاه آمريکايی در ادامه کار ايران را عاقلانه دانسته و می نويسد: تبعات بد و سخت جنگ و تاثيرات آن در جامعه می تواند برای ايران در جامعه درونی گران تمام شود. ايران اکنون در خانه امنيت داشته و به خوبی بر روی برنامه های موشکی خود وقت گذاشته است. امريکن تينکر افزود: اکنون تنها موشک های ايران هستند که در مقابل هرگونه حملات خارجی عمل بازدارندگی را انجام می دهند. 

 اکنون با خنثی شدن برنامه هسته ای ايران بوسيله انجام مذاکرات هسته ای، نوبت به آن رسيده است که مقادير سخت و تنبيهی جدی و گسترده ای را عليه برنامه موشکی ايران اتخاذ کنيم. بايد آزمايش های موشکی ايران پی درپی با تحريم های سخت پاسخ داده شوند.
    
  از اجرای برجام رضايت نداريم

دیروز روح برجام، امروز متن برجام

 «مجيد تخت روانچی» معاون وزير امور خارجه و عضو تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در نخستين همايش تجاری مشترک ايران و ايتاليا در پاسخ به فعالان اقتصادی که وضعيت اجرای برجام به کجا رسيد و چقدر از مشکلات اقتصادی را حل کرده است، گفت: به طور کامل از اجرای برجام رضايت نداريم و دليل آن هم اين است که دولت آمريکا آن طور که بايد به وظايف خود عمل نکرده و برجام از ديد ما کاملاً موفقيت آميز نبوده است.

 تخت روانچي تصريح کرد: در اجرای برجام محافظه کاری بانک های بزرگ اروپايی وجود دارد و همه چيز دست به دست هم داده تا به طور کامل در زمينه بانکی همکاری های لازم را مشاهده نکنيم. در ادامه «وينچنزو آمندولا» معاون وزير خارجه ايتاليا نيز در توضيح بيشتر اين موضوع گفت: روابط بين المللی بانک ها ورای اين موضوع است و بايد فرصت دهيم تا مديريت لازم در اين زمينه انجام شود.

 وی افزود: ما در اين رابطه می توانيم صحبت کنيم تا راهکاری برای مديريت اين موضوع پيدا کنيم. «مسعود خوانساری» رئيس اتاق بازرگانی تهران نيز در تکميل اين موضوع گفت: از 180 هيئت خارجی که به ايران آمده اند 40 تا 50 هيئت به طور مستقيم به اتاق بازرگانی آمده اند، اما نتيجه، آنطور که می خواستيم نشد. وی اضافه کرد: با وجود مذاکراتی که انجام شده مشکلاتی وجود دارد که مهم ترين آن مسائل بانکی است.

دیروز روح برجام، امروز متن برجام

در هر حال تهران از گذشته تاکنون همواره بر معاهدات و توافق نامه های خود در برابر جامعه جهانی پایبند بوده و خواهد بود لذا این طرف غربی مشخصا ایالات متحده است که در میان تکلیف خود را نمی داند و هر روز دنبال بهانه ای تازه می گردد. پس از تصویب برنامه جامع هسته ای در اولین اقدام کاخ سفید بحث روادید را پیش کشید که در ان مقطع گفتیم آمریکا بر روح برجام شلیک کرد و متاسفانه دریدگی واشنگتن پا فراتر گذاشته و امروز شاهد آن هستیم که بر متن برجام هم تعدی می کند.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/
    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار