کرمان؛

کم خونی تنها فقر آهن نیست آن را جدی بگیرید

کم خونی فقط فقر آهن نیست بلکه عوامل بسیاری در بروز این بیماری موثر هستند که شاید از وجود آنها بی خبر باشیم مانند اختلالات روده ای ، بارداری،خونریزی و دیگر عواملی که در این زمینه نقش دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدن وجود ندارد.

خستگی ، رخوت و بی حالی، ریزش مو، بی قراری و ناراحتی، تنگی نفس، تمرکز ضعیف، تپش قلب، حساسیت به هوای سرد، درد قفسه سینه، وزوز گوش ها، سردرد، تاثیر بر حس چشایی، خشکی زبان، مشکل در بلعیدن غذا، سندرم پای بی قرار، ناخن های خشک و پوسته پوسته و یا قاشقی از مهم ترین علائم و نشانه های ابتلا به کم خونی محسوب می شوند.

میل به خوردن مواد غیرخوراکی مانند خوردن خاک، کاغذ، موم، سبزه، ومو که می شود نشانه کمبود آهن باشد.

ابتلا به اختلالات روده ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می گذارد، می تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد.

قاعدگی عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می شوند.

اگر باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می یابد.

بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهند.

اسید سیتریک و اسید اسکوربیک یا ویتامین ث که در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها، آب پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس وجود دارد، میزان جذب آهن را در بدن افزایش می دهد.

اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: کم خونی ، فقرآهن ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار