سفیر افغانستان در اسلام آباد در آستانه نشست چهارجانبه:

به تعهدات جدید پاکستان نیازی نیست

مقام های افغان در آستانه پنجمین نشست چهارجانبه صلح می گویند که پاکستان فقط به تعهدات قبلی خود عمل کند و نیازی نیست که تعهدات جدیدی در این نشست داشته باشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد؛ تایید کرده است که از طرف دولت افغانستان وی در پنجمین نشست چهارجانبه صلح در اسلام آباد اشتراک خواهد کرد.

وی گفته است که نمایندگان افغانستان در این نشست روی اقدامات بعدی کشورهای عضو نشست چهارجانبه علیه طالبان تاکید خواهند کرد.

سفیر افغانستان در پاکستان تصریح نموده است: "ما ( حکومت) پذیرفته که در دور پنجم نشست چهار جانبه اشتراک کند و من این نشست را پیش خواهم بُرد. بحث فردا روی اقدامات بعدی متمرکز خواهد بود. طالبان اکنون به وضاحت راه جنگ را انتخاب کرده و عملیات بهاری شانرا آغاز کرده‌ اند که موفق هم نبوده و بحث فردا روی اقدامات بعدی خواهد بود".

آقای زاخیلوال با بیان این مطلب که افغانستان در این نشست خواهان کدام تعهد جدید از سوی پاکستان نیست بیان داشته است: " روی نقشه راه توافق صورت گرفته است که اگر طالبان حاضر به مذاکرات شوند چه و اگر نشود چه. حکومت افغانستان خواهان کدام حرف نو و یا تعهد جدید از پاکستان و یا کشورهای سهیم در این نشست نیست بلکه خواهان اجرایی شدن تعهدات که قبلاً شده، می‌باشد."

این گفته ها در حالی مطرح می شود که قرار است که امروز چهارشنبه (۲۹ ثور) پنجمین نشست چهارجانبه صلح افغانستان در اسلام آباد برگزار شود.

گفتنی است که گروه هماهنگ کنندۀ چهار جانبه به اشتراک نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا تاکنون چهار نشست در کابل و اسلام آباد برگزار کرده اند.

در جریان این نشست های چهارجانبه، پاکستان تعهد کرده بود که تا اوایل ماه مارچ طالبان را به میز مذاکره حاضر کند که به این تعهد خود عمل نکرد.

همچنین کشورهای اشتراک کننده در نشست چهارجانبه صلح تعهد کردند که در صورت عدم حاضر شدن طالبان و سایر گروه های هراس افگن به میز مذاکره، علیه آنان اقدام نظامی کنند که پاکستان به این تعهد خود نیز تاکنون عمل نکرده است.

پس از کارشکنی های پاکستان؛ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که زمانی که پاکستان به تعهداتی که در نشست‌های قبلی انجام داده، عمل نکند، شرکت در مذاکرات صلح ضیاع وقت می باشد.

اما روز دوشنبه (۲۷ ثور) وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که اسلام آباد میزبان گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان در جریان هفته جاری خواهد بود و حال مقام های افغان از اشتراک شان در این دور گفتگوهای صلح خبر می دهند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار