زاهدان؛

معاون اول رئیس جمهور به چابهار می رود

اجلاس همکاری مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند روز سی ام و سی ویکم اردیبهشت با حضور اسحاق جهانگیری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛  مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: اجلاس آیورا سی اردیبهشت با حضور جهانگیری افتتاح می شود.
اکبر ترکان گفت: دو سوی اقیانوس اطلس را مجموعه دنیای پیشرفته و صنعتی تشکیل می دهد،تسلط این کشورها بر جهان و بر اقتصاد قرن بیستم  مسلط است.
وی ادامه داد: نفت برنت دریای شمال در یک سو و از طرف دیگر نفت وست تگزاس اینتر میدیت تامین می کند ولی با پیشرفت کشورهای جنوب شرقی و شرق آسیا حوزه دیگری در دنیای صنعتی شکل گرفت، اما در سال های اخیر حوزه کشورهای اقیانوس هند شکل گرفته که بنا به پینهاد نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی در سال 1997 شکل گرفت.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد: آیورا شامل 21 کشور تا کنون می شود و تقریبا به جز چند کشور همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در آیورا عضو هستند.
وی تصریح کرد: امیدواریم در نشست چابهار پایه گذاری برای توسعه بین کشورها ایفا کند، آفریقای جنوبی ، کومور، موزامبیک، استرالیا ، ایران و... از جمله اعضای آیورا هستند.
ترکان گفت: دستور جلسه نیز توسعه روابط بین مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.ما امیدواریم در انتهای درباره ایجاد یک دبیر خانه دائمی درباره مناطق آزاد این حوزه دست یابیم اما اعضا باید در این خصوص نظر دهند.
وی افزود: جمعا تولید ناخاص داخلی این کشورها برای سال 2016 هزار و 900 میلیارد دلار پیش بینی شده است . جمعیت مجموع این کشورها 2 میلیارد و 183 میلیون نفر است، مجموع واردات 2 هزار و 271 میلیارد دلار است و مجموع صادرات 2 هزار و 275 میلیارد دلار است. وزارت راه و شهرسازی مشغول توسعه بندر چابهار است  وسازه بتنی آن ساخته شده است و قرار دادی برای توسعه 180 میلیون دلاری بندر چابهار امضا شده تا دروازه ای برای توسعه کشورهای همسایه از جمله افغانستان نقش ایفا کند.راه آهن چابهار- مشهد از دیگر پروژه های این مجموعه است که از ایرانشهر به زاهدان را در دستور کار قرار دارد  و از زاهدان به شبکه سراسری ریلی وصل می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره مناطق ویژه اقتصادی و آزاد در میان کشورهای عضو آیورا گفت: استرالیا یک منطقه آزاد ، سنگاپور 5 منطقه ، امارات خیلی زیاد وفکر کنم در مجموع کشورهای عضو بیش از 100 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی دارد.ایران در حال حاضر 7 منطقه دارد.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.