میزان آلودگی بزرگترین کشتی تفریحی جهان چقدر است؟

آلودگی بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان برابر با 100 آلودگی هزار خودرو در یک روز پرترافیک لندن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین؛ کشتی تفریحی "هارمونی دریاها" (Harmony of the Seas) نخستین سفر خود را از بندر ساوت همپتون انگلیس آغاز می‌کند. این کروز لوکس جدیدترین کشتی تفریحی اقیانوس‌پیمای شرکت رویال کارایبن است که 362 متر طول (5 فروند هواپیمای بوئینگ 747 پشت سر هم) دارد. این کشتی با 16 طبقه بیش از 6 هزار و 700 مسافر و 2 هزار و 100 خدمه را در خود جای می‌دهد و با 24 آسانسور مسافران را در طبقات جابجا می‌کند. کشتی بیش از 2700 کابین دارد که در 7 محله تقسیم شده است. از وسایل تفریحی این کشتی می‌توان به پارک آبی مشرف‌به اقیانوس، استخر، شبیه‌ساز موج‌سواری، دیوار صخره‌نوردی، سالن ورزشی، سالن تئاتر و 18 عرشه برای تفریحات دیگر اشاره کرد.

اما آنچه بیش از این نکات مهم به نظر می‌رسد، موتور این کشتی غول‌پیکر است. سه موتور 16 سیلندر با صرف 1377 گالن سوخت در ساعت، این شهر شناور را به حرکت درمی‌آورد. به‌عبارت‌دیگر برای حرکت هارمونی دریاها روزانه 96 هزار گالن سوخت دیزلی موردنیاز است. این در حالی است که ورود کشتی‌هایی که درصد آلودگی بالایی دارد به 400 متری اسکله‌ها در آمریکا و اروپا ممنوع است. این تنها نکته‌ای است که سازندگان هارمونی دریاها به آن بی‌توجه بوده‌اند و بدون شک یکی از مهم‌ترین منابع آلوده‌کننده هوای شهر بندری ساوت همپتون محسوب می‌شود. این در حالی است که مالکان آمریکایی این کروز لوکس اعلام کرده‌اند هارمونی دریاها از آخرین و کارآمدترین سامانه‌های کنترل آلودگی بهره می‌برد و تمام الزامات قانونی در این زمینه رعایت شده است. یا این وجود بسیاری از شهروندان شهر ساوت همپتون آلودگی ناشی از این کشتی را بو می‌کشند، می‌بینند و حتی مزه می‌کنند. به عقیده آن‌ها باد آلودگی این کشتی را به داخل شهر می‌آورد.

حجم آلودگی بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان چقدر است؟

تحلیلگران آلودگی دریایی در آلمان و بلژیک بر این باورند که چنین کشتی تفریحی برای حرکت به روزانه 150 تُن سوخت احتیاج دارد و حجم آلودگی گوگرد آن برابر است با هزاران خودرو در یک روز پرترافیک شهر لندن. این حجم آلودگی 100 بار بدتر از آلودگی خودروها در خیابان‌ها و جاده‌هاست. به‌گونه‌ای که می‌تواند تعداد مرگ‌ومیر زودرس انسان‌ها را تا 50 هزار نفر افزایش دهد. از سوی دیگر، برای کنترل این حجم از آلودگی سالانه 65 میلیون دلار بودجه ضروری است.

حجم آلودگی بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان چقدر است؟

حجم آلودگی بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان چقدر است؟

حجم آلودگی بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان چقدر است؟

بررسی‌های تحلیلگران نشان داده است میزان دی‌اکسید تولیدشده به‌وسیله این کشتی برابر با آلودگی 83 هزار و 678 دستگاه خودرو، حجم مونوکسید کربن آن برابر با آلودگی 421 هزار و 153 خودرو و حجم ذرات معلق آن یک میلیون و 50 هزار خودرو است.

بر این اساس، شهر ساوت همپتون دومین بندر کانتینری انگلیس و شلوغ‌ترین ترمینال کروز در اروپا است که از سوی سازمان جهانی بهداشت همواره به نقض دستورالعمل کیفیت هوا متهم شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
هزار خودرو ایرانی الودگی ایجاد میکند یا اروپایی
آخرین اخبار