آبادان؛

کبد چرب بیماری بی صدای بیش از 20میلیون ایرانی

کبد از حیاتی ترین ساختارهای بدن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛کبد از حیاتی ترین ساختارهای بدن است که وظیفه متابولیسم بسیاری از مواد را بر عهـده دارد.

یکی از فعالیت های مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی 5 گرم چربی در 100 گرم وزن خـود است.

هر گاه مـقـدار چربی به بیش از 5 درصد در آن افزایش یابد به این حالت کبد چرب گفته می شود.

کبد چرب بر دو نوع است : کبد چرب غیر الکلیک، کبد چرب الکلیک

کبد چرب غیر الکلیک: در صورتی که کبد چرب بدون مـصرف زیاد الکل به وجـود آمده باشد،به آن کبـد چـرب غیر الکلیک گفــته می شود.

کبد چرب الکلیـک: عامل اصلی به وجــود آورنده ایــن بیماری مصرف زیاد الکـل است،مصرف همزمان الکل به همراه غذاهای چرب در ابتلا به این نوع بیماری نقش اصلی را ایفا میکند.

چاقی، دیابت نوع 2، افزایش چربی خـون از مهمترین علل بروز کبد چرب غیر الکلیک هستند. از دیگر عوامل بروز این بیماری می توان به رژیم غذایی نامناسب سن بالا ، سـوء تغـذیه، مصـرف برخی از داروهـا و برخــی از بیمــاری ها اشاره کرد.

علائم بیماری کبد چرب:در بیشتر این موارد این عارضه بدون علامت است و با سونوگرافی، سی تی اسکن و بررسی های آزمایشگاهی و مـشاهــده ی بالا بــودن آنزیـــم های کـبــدی  تشخـیص این بیماری ثابت می گردد ولی در برخی از موارد، شخص از ضعف و بی حـالی، خستگـی های دائم و احساس فشار و درد مبهم در ناحیه فوقانی و راست شکم شاکی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.