تبریز؛

حل مشکلات اقتصادی نیازمند مدیریت جهادی است

استاندار آذربایجان شرقی بیان این که حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند مدیریت جهادی است، گفت: تحقق این هدف تنها از عهده دولت برنمی‌آید و همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند باید تلاش کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جبارزاده نام‌گذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی را فرصت بزرگی برای همه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: امروز انقلاب ما روزهای سخت خود را پشت سر گذاشته و انتظار رهبر معظم انقلاب از تمام مردم و دست‌اندرکاران کشور تلاش در عرصه اقتصادی است.

وی با بیان این که برای حل چالش‌های اقتصادی، روش‌های عادی و روزمره اداری پاسخگو نیست، افزود: تشکیل قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی ثابت می‌کند که روش ورود به مسایل اقتصادی باید روش و مدیریت جهادی باشد.

جبارزاده با اشاره به تشکیل ستاد استانی فرماندهی اقتصاد مقاومتی با نام مبارک عاشورا، گفت: تحقق این هدف تنها کار دولت نیست و همه کسانی که دل در گرو دارند باید در این عرصه تلاش کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که هدف از اقتصاد مقاومتی مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر فشارها و تغییرات خارجی است، گفت: ملتی که حق‌طلب است حتما باید نقاط آسیب‌پذیر خود را مقاوم کند.

وی افزود: اقتصاد تک‌قطبی و وابسته به نفت یکی از نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد ماست، به نحوی که با نوسان قیمت نفت کل امور کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

جبارزاده با بیان این که درون‌گرایی و برون‌زایی از اصول اقتصاد مقاومتی است، گفت: تولید ملی و نهایت توجه به مصرف کالاهای داخلی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی است و ما باید بتوانیم نیازهای داخلی را در داخل کشور تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز این باور در مردم ما ایجاد شده است که کالای ایرانی یارای رقابت با مشابه خارجی را دارد و اگر کالای باکیفیت داخلی تولید شود مردم به آن روی می‌آورند.

جبارزاده در عین حال فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف کالای داخلی را ضروری دانست و بر نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در این خصوص تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: افزایش درآمد، خوداتکایی و تامین رفاه و آسایش مردم در گرو توجه به اقتصادی است که در برابر عوامل بیرونی مقاوم باشد.

وی در خصوص عملکرد دستگاه‌های استانی در بحث اقتصاد مقاومتی نیز گفت: اقتصاد مقاومتی یک سیاست مستمر است و ما اجرای این سیاست‌ها را در قالب سند تدبیر توسعه استان از سال 94 آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: برش سال 95 این برنامه تدوین و از اول اردیبهشت ماه برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و همه مدیران و فرمانداران موظفند ماه به ماه گزارش عملکرد خود را ارایه کنند.

جبارزاده اظهار داشت: علاوه بر دستگاه‌های دولتی بنا داریم با تمام انجمن‌های تولیدی و صنعتی نیز جلسه داشته باشیم و اعلام کنیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کارهایی باید در حوزه‌های مختلف انجام شود.

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی بدون مشارکت مردم امکان تحقق ندارد، افزود: همان طور که در دفاع مقدس نقش اصلی بر عهده مردم بود در سایر عرصه‌ها به ویژه اقتصاد هم بدون حضور مردم هیچ هدفی قابل دست‌یابی نیست و بار اصلی در این میان باید بر دوش مردم باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که بنا داریم بخش عمده‌ای از کارهای دولت را به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم، افزود: امروز دولت به دلیل کمبود بودجه امکان اجرای بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی را ندارد و از مردم و بخش خصوصی دعوت کرده‌ایم که این پروژه‌ها را تکمیل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حل مشکلات واحدهای تولیدی استان، گفت: حل این مشکلات و بازگرداندن این واحدها به چرخه اقتصاد کار یکی دو روز نیست و هر کدام از این واحدها نسخه مناسب می‌خواهند که حتما باید مقدماتی برای آن فراهم شود.

جبارزاده اضافه کرد: اولویت ما در این زمینه واحدهایی هستند که با ظرفیت پایین کار می‌کنند یا جنبه صادراتی دارند، چون واحدهایی که تعطیل شده‌اند امکان بازگشت آنها به بازار سخت‌تر است و اقدامات بیشتری می‌طلبد.

استاندار آذربایجان شرقی مبارزه با فساد اداری و اقتصادی را از سیاست‌های اصلی استان در راستای اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: رانت‌خواری و ویژه‌خواری سهم مهلک اقتصاد ماست و ما مصمم به مبارزه با این مفاسد هستیم.

وی تاکید کرد: استان آذربایجان شرقی در این زمینه اختیارات کامل دارد و به هیچ وجه از تخلفات چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

جبارزاده گفت: اعلام کرده‌ایم که اگر کسی می‌خواهد در سیستم اداری کار کند باید خادم مردم باشد اما اگر کسی می‌خواهد برای خودش کار کند باید از این سیستم خارج شود.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی استان نیز با هوشیاری تمام عملکرد کارگزاران را رصد می‌کنند و در صورت وقوع تخلف به موقع در صحنه حضور خواهند داشت.

جبارزاده با بیان این که سالم‌سازی فضای خدمت به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند، افزود: مبارزه با فساد سیاست تغییرناپذیر و اصولی اقتصاد مقاومتی در استان خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص اقدامات لازم برای کنترل قیمت‌ها، گفت: قیمت‌ها به دو شکل دستوری و علمی قابل کنترل است، اما قرار ما این است که به مسایل، علمی نگاه کنیم چرا که روش دستوری تاکنون جواب نداده است.

وی افزود: برای کنترل قیمت‌ها باید نهاده‌های تولید را به شکل آسان و بدون واسطه به دست تولیدکننده برسانیم و به کاهش قیمت تمام شده محصولات کمک کنیم.

جبارزاده با تاکید بر این که کاهش قیمت‌ها باید با افزایش بهره‌وری همراه باشد، افزود: عرضه و تقاضا امروز در اقتصاد یک اصل است و اگر می‌خواهیم قیمت کالایی را کنترل کنیم حتما باید به میزان کافی تولید شود؛ البته نظارت نیز نباید مورد غفلت واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در مورد برخی از کالاهای اساسی یا در برخی مواقع حساس، ناچار به تعیین قیمت برخی کالاها و تنظیم بازار است، اما در مجموع اقتصاد سالم اقتصادی است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده در آن منتفع شوند.
 
انتهای پیام/ش

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.