گزارش/

زنانی که در پایتخت لباس مردانه به تن می‌کنند

برخی زنان برای کسب درآمد حاضر می‌شوند لباس‌های مردانه به تن کنند و ساطور به دست بگیرند.

زنانی که در پایتخت لباس مردانه به تن می‌کنند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با نیم نگاهی به نیازمندی های روزنامه ها،شاهد آگهی های بسیاری در خصوص جذب و اشتغال منشی و کارمند دفتری خانم با ظاهری آراسته خواهیم بود.

گویی اینکه این شغل از ابتدا به نام خانم هایی با پسوند آراسته زده شده،اما به عقیده برخی کارشناسان،این شغل با آگهی های فراگیر مختص به خود،که مستلزم تخصص چندانی نیز نمی باشد می تواند برای خانم ها عامل و مسبب مخاطرات و آسیب های بسیاری شود.

امیر مرتضوی،معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسات رضوی معتقد است:زنانی که به عنوان فروشنده ،منشی یا ویزیتور به چنین مشاغلی اشتغال پیدا می کنند در معرض تهدیداتی جدی هستند و در این میان برخی از دختران فراری بیش از دیگران در مواجهه با چنین مخاطراتی قرار می گیرند.

* جامعه شغلی دچار سردرگمی است

برخی از جامعه شناسان و کارشناسان مسائل اجتماعی در خصوص علت یا عوامل موثر در گرایش خانم ها به چنین مشاغلی اینچنین عنوان می کنند که از یکسو جامعه ما در حال گذار از مرحله سنتی به مدرن است و از سویی دیگر از منظر شغلی نیز دچار سردرگمی های متعددی است که این عوامل می تواند در تشدید چنین تمایلات و گرایشاتی موثر واقع شود.

امان ا...قرایی مقدم با ذکر مطالب فوق می افزاید:نقش شبکه های اجتماعی در افزایش گرایش به چنین مشاغلی بی تاثیر نیست،و در واقع امر جایگاه اجتماعی چنین مشاغلی برای خانم ها واقعی نیست و به تعبیری کاذب به نظر می رسد.

البته در کنار نقش شبکه های اجتماعی و پوست اندازی جامعه از سنتی به مدرن،نیازهای معشیتی نیز از عوامل بسیار مهم در ظهور و بروز چنین پدیده ای است و به واقع در شرایطی که تامین نیازهای روزمره با دشواری محقق می شود ناخواسته گرایش به چنین مشاغلی با افزایش هر چه بیشتری همراه می شود.

* حضور زنان در حوزه کار و اشتغال ناعادلانه است

در این میان برخی دیگر از کارشناسان معتقدند،اکثر قریب به اتفاق مشاغلی که زنان به آن می پردازند غیر تخصصی اند و نیازمند به مهارت چندان خاصی نیست و آنچه که به عنوان اقتضائات شغلی برخی از مشاغل همچون منشی گری مطرح است نیز در حین انجام فعالیت و در بازه زمانی کوتاه مدتی کسب می شود.

منیره حاجت مند،آسیب شناس مسائل اجتماعی معتقد است با وجود رشد و ارتقای تحصیلی قشر بانوان جامعه،اما همچنان اشتغال زنان در مقایسه با مردان با دشواری های خاص به خود همراه است.

وی می افزاید:نیازهای معیشتی و روزمره به ناچار برخی زنان را به سمت فعالیت در بازار کار می کشاند تا با اتکای به آن تامین معیشت برای این طیف تسهیل شود.

* نقش تشکل ها در کاهش مشکلات اشتغال زنان

برخی از فعالان اجتماعی معتقدند با فعالیت جدی و کارآمد تشکل های اجتماعی در چارچوب قوانین و ضوابط تعریف شده می توان برخی از نارسایی های مذکور را بهبود بخشید اما در مقابل برخی دیگر معتقدند صرفا با طرح مسائل نظری،تئوری و برگزاری همایش نمی توان بر چنین مشکلاتی چیره شد و مهار چنین مشکلات و معضلاتی نیازمند به اتخاذ تدابیری جدی،اصولی و مطمئن است و از سوی دیگر ضرورت تعامل دستگاه های اجرایی بصورت کارآمد و عملیاتی نیز از دیگر اولویت های حساس وتاثیرگذار در حصول اهداف موردنظر در این حوزه به شمار می رود.

* نمی توان به بهانه مخاطرات شغلی،اشتغال را از زنان سلب کرد

برخی دیگر از کارشناسان ذیربط همچون توران ولی مراد،اعتقاد دارند نمی توان تنها به دلیل خطرات اجتماعی احتمالی،امکان فعالیت واشتغال را از زنان سلب کرد،بلکه این دستگاه های متولی هستند که عمده ترین نقش را در کاهش و دفع مخاطرات احتمالی ناشی از اشتغال زنان ایفا می کنند.

وی می افزاید:مخاطرات شغلی ممکن است برای هر فعالیتی صدق پیدا کند و نمی توان به بهانه برخی ازتهدیدات و مخاطرات اشتغال زنان را محدود کرد.

البته زنان فارغ از تمام این مشاغل گاهی لباس مردانه به تن می کنند و در مشاغلی چون قصابی، رانندگی خودروهای سنگین و سبک، کوره های آجرپزی و ... کار می کنند که این موضوع اگرچه در آسیب شناسی با مشاغل ذکر شده در بالا همسو هستند اما کاملا در نقطه مقابل قرار دارند.

برخی تحقیقات نشان داده که این مشاغل سخت زنان را از شخصیت حقیقی خود دور کرده و دچار آسیب های درونی و پس از مدتی انزوا می کند ؛ همچنین در مقابل در مشاغل کاذب زنان (منشی و ویزیتور با ظاهری آراسته) آسیب هایی وجود دارد که حتی بعضا به سو استفاده های رفتاری از سوی مشتریان و اطرافیان مبدل میگردد که به طبع آن خطرات جدی‌تری زنان را تهدید می کند.

و در پایان ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که تغییر نگرش فرهنگی به فعالیت زنان از عوامل بسیار موثر در کاهش مخاطرات شغلی زنان به شمار می رود،در واقع امر در صورت اصلاح در نوع نگرش و نگاه،می توان آسیب های پیرامونی در اشتغال بانوان را رفع کرد،امری که در گفتار ساده است و تحقق آن مستلزم پیمایش مسیری پر پیچ و خم و دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
من خودم به عنوان یک زن واقعا با کار کردن خانم ها بیرون خانه مخالفم چون به عینه اثرات آنرا دیدم.همیشه از داشتن مادر خانه دار خوشحال بودم و لحظه ای احساس تنهایی نکردم.تربیت نادرست بچه های این دور و زمانه و آن چیزی که ما امروز در کوچه و بازار میبینیم به دلیل کم توجهی مادر به تربیت فرزند خود است که به دلیل کار بیرون منزل ناگزیر از آن باز میماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
مادرمن بازنشسته فرهنگ هستند.سالها آرزویم این بود که وقتی ازمدرسه میرسم خانه،مادرم را درخانه ببینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
خانمی که واقعا احتیاج به کار داره در خانه با بهترین شرایط میتونه کار کنه چرا فکر میکنه کار فقط بیرون از خانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
خانوم هایی هستند که در معدن کار میکنند.قیافش ترسناک شده.آخه زن را چه به این کارها
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
چرا خانوما نمیخوان بفهمن که ظرفیت شغلیه کشور محدوده ونمیشه هم خانما برن سر کار هم اقایان اگه شمایی که میگی اگه مرد لیاقت داشته باشه کار گیر میاره انصافت کجارفته ,اولویت باید با اقایون باشه وقتی مرد سرکارباشه زن هم توقعاتشو بیار بایین زندگی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
آقا خانوما کلا باید تو خونه بنشینن که همین درسته،مرد باید نون بیاره خونه نه زن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
دلمون خوش بود یه کاری داریم که زنا نمیتونن واردش بشن (مکانیکی) ولی چند روز پیش دیدم یه زن سر سیلندر یه 405 رو باز کرده داره به صاحبش میگه ببرش کف تراشی همونجا با سر رفتم تو دیوار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
چه ربطی داره خیلی از خانمها هستند هم کار میکنند هم بچه خوب تربیت میکنند .احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
اول باید ببینیم چرا استخدام خانوم ها بیشتره . خب معلومه چون خانوم ها مسولیت پذیر تر هستن و به حقوق کم هم راضین . خب معلومه وقتی مرد درست خرجی نده و حقوق ها جواب گوی مخارج زیاد خانوادها نباشه زوجین مجبورن هر دو کار کنند .دخترهای مجرد هم فقط برای داشتن یک پشتوانه مالی برای خرج و کمک به خانواده و جهیزیه خودشون میرن سر کار . پس نباید افراد جامعه رو دلیل بیکاری بدونیم .اول باید به فکر تورم و گرونی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
داداش زندگی کارمندی جواب نمیده چرا قبول ندارید زن ومردباید کار کنن تا شکم بچه واجاره خانه جور بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
خیلی از خانواده ها دقیقا به دلیل شاغل بودن خانم ها از هم می پاشه اشتغال در مشاغل سخت و طاقت فرسا با بازه زمانی طولانی وظیفه اصلی خانم ها که همون تربیت و حفظ بنیان خانواده هست رو به مخاطره انداخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
سلام
اصل مشکل از ضعف اعتقاد است اگر زن یا مرد توکل برخدا داشته باشد ازدواج کند خدا به او هم روزی حلال میده وهم شغل مناسب اما اگر حسادت کند وبگوید خانمها شغل مردان راگرفتند این درست نیست والبته هم زن ومرد باید برای انتخاب شغل احتباط لازم را انجام دهند چون هرشغلی که شئونات اسلامی رعایت نشود بیکاری بهتر از آن می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
متاسفانه حضور خانم ها در ادارات وبانک ها هم زیاد شده واین بیکاری آقایون را در پی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
آخرالزماه، باور کنید آخر الزمان هستش الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
از قدیم همین بوده ولی الان فرق کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
دختر ها به محض اینکه فارغ التحصيل بشن می تونند سریع جذب بازار کار بشن اما پسر ها باید برن سربازی ، تا بی عدالتی ها علیه پسر ها رفع نشه هیچ پسری ازدواج نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
شما تورم رو مهار کنید سود بانکها رو حذف کنید یا خیلی کم کنید و عدالت د پرداخت حقوق و .. داشته باشید ببینید این مملکت سر و سامون می گیره یا نه. یه خرده فکر کنید ایا این کشور با این مردم و با این همه زمینه سرمایه گذاری اصلا باید بیکار داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
اشتغال خانم ها باید در شغل‌های معلمی و پزشکی و پرستاری باشد،در غیر این صورت فساد در جامعه زیاد،و در صورت ازدواج نسل آینده پوچ و بدرد نخور می شود،اما من هر چی گشتم گوش شنوایی نیافتم،و ما همه سخنوران قهاری هستیم و در میدان عمل،موشی بیش نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
من خودم دنبال كاره كارخونه اي بودم تو شهرك صنعتي نصيراباد هر دري رو زدم فقط گفتم زن زن زن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
عامل اصلی خیلی از مشکلات جامعه ما اشتغال خانمهاست
بزهکاری
دزدی
عدم تشکیل خانواده
فرزندان فراری
اعتیاد
فساد جنسی
حقوق کم کارفرما به کارکنان
بی بند وباری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
آیا میدونید که دلیل ازدواج نکردن پسرها بیکاریه ؟ آیا میدونید درصدزیادی از خانمهای مجرد شاغل هستند؟ آیا میدونید اگر همون پسرهای بیکار به جای این دخترهای شاغل سر کار میرفتن الآن هم اون دخترا وهم این پسرا اکثرا ازدواج کرده بودند؟ حالا باز دنبال اشغال فرصتهای شغلی به نفع خانمها هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
حکومت باید امنیت زنان را در هر جایی تامین کند اگه زنان سر کار با مشکل نا امنی مواجه اند به خاطر ضعف امینیتی حکومت و ضعف فرهنگی مردم وگر نه هر زنی باید هر کاری را که دوست داشته دباشد باید انجام دهد و هیچ کس صلاحیت این را ندارد که واسه زن تعیین تکلیف کند .......... البته میدونم نمی تونی بچابی فقط محظ اطلاع خودت گفتم ادمین جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
بین زن و مرد هیچ فرقی نیست زنان علاوه بر اینکه باید تربیت نسل رو انجام بدن می تونند پا به پای مردان هم کار کنند توی جامعه زنانی هستند که باغیرت تر و قوی تر از بعضی مردای امروزی هستند. پس هیچ وقت قدرت زنان را دست کم نگیرید .!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احسنت .مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
اگه خانمها تو خونه بنشینند و بچه هاشونو تربیت کنند مشکل اشتغال ،ازدواج و فساد از جامعه ریشه کن خواهد شد و دیگه هیچ خطری خانمها رو تهدید نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
خانم ها اون کاری رو که خدا ازشون خواسته یعنی همسر بودن و مادر بودن رو رها کردن و به عشق پول اون وظیفه ای رو که سرمایه دارا ازشون خواستن رو انجام میدن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
وقتی کار نیست مرد بیچاره نمیتونه زن بگیره
زن بیچاره هم بدون شوهر میمونه و مجبور میشه بره کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
اولویت استخدام باید با آقایون باشه چون اون ها هستند که باید خرجی یک خانواده رو بدن نه خانوما.در وهله دوم باید به زنان سرپرست خانوار اولویت بدن.و در آخر به باقی خانوم ها.متاسفانه امروزه خانوم ها رو به دلیل جذابیت های جنسی و توقع پایین به راحتی استخدام میکنن و این برای خانوم ها نهایت حقارته که به خاطر چیزای دیگه استخدام بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
بهترین کار برای خانمها فقط مادری خوب بودنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
آیا میدونید که دلیل ازدواج نکردن پسرها بیکاریه ؟ آیا میدونید درصدزیادی از خانمهای مجرد شاغل هستند؟ آیا میدونید اگر همون پسرهای بیکار به جای این دخترهای شاغل سر کار میرفتن الآن هم اون دخترا وهم این پسرا اکثرا ازدواج کرده بودند؟ حالا باز دنبال اشغال فرصتهای شغلی به نفع خانمها هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
خوب چی کار کنند محتاج کارند شما پول بده زنا میشیند تو خونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
آقا چرا نظرات ما رو ثبت و نمی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
در شرکت برق برای مشاغل مردانه هم زنان را استخدام کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
با سلام
در رابطه با اشتغال خانم ها کافی ست نگاهی به آگهی های روزنامه و سایتها بیندازید تا ببینید اکثریت کارها چه تخصصی و غیر تخصصی به خانم ها اختصاص داده شده و جایی برای آقایان نیست ولی باز هم ندای مظلومیت خانمها سر داده میشه بس نیست پس آقایان چه کنند هر کار کنید بازهم اخرش ی خانم ازدواج میکند واین آقاست که باید مسئولیت ی خانم را بپذیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
با سلام
در رابطه با اشتغال خانم ها کافی ست نگاهی به آگهی های روزنامه و سایتها بیندازید تا ببینید اکثریت کارها چه تخصصی و غیر تخصصی به خانم ها اختصاص داده شده و جایی برای آقایان نیست ولی باز هم ندای مظلومیت خانمها سر داده میشه بس نیست پس آقایان چه کنند هر کار کنید بازهم اخرش ی خانم ازدواج میکند واین آقاست که باید مسئولیت ی خانم را بپذیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
متاسفانه حضور بانوان باعث شده که زمینه اشتغال مردان هم کم رنگ شود چون زنان معمولا توقعات کمتری دارن و با حقوقی کمتر از مردان هم کار می کنن و باعث سوء استفاده بعضی شیطان صمتان هم می شوند به نظرم جامعه کاری ما تحمل این همه زن را در خود نداشت و ندارد زنان می بایست بسیار اهسته تر و خردمندانه تر وارد بازار کار می شدند و ان هم در مشاغلی که مخصوص بانوان باشه و به شخصیت زن ایرانی اسیبی نرساند .
Germany
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
مردا اگر لیاقت داشته باشن کار گیر میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
خب چیکار کنند محتاج کارند شما پول بده زنا میشینند تو خونه کار نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
بهترین کار برای خانم ها، تربیت نسل آینده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احسنت
بیگ لاییییییک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
بهترین کار برای خانم ها، تربیت نسل آینده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احسنت.دقیقن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
مادر كساني بودند كه فرزنداني تربيت كردند تا در دماي نزديك 50 درجه در جبه هاي جنوب بدون اب و امكانات چند روز در برابر دشمن مقاومت كردند و سرانجام با غيرت و ايمان همگي به شهادت رسيدند ولي كور به دشمن ندادند
مادر يعني تربيت كردن اموزش دادن اخلاق و ادب مادري كردن كار سختي است همسري كردن هم كار دقيق و مهمي است شايد خداوند كه نفقه را بر مرد واجب شرعي كرده حكمتش همين باشد
اينكه كله سحر بچه را ازخواب و اعصاب داغون بكشيد بگذاريد در مهد و غروب اين طفل را بياوريد منزل كه مادري نيست متقابلا همين طفل هم مادر را به سراي سالمندان مي گذارد و ديگر سر نمي زند !! اين طفل محبت مادر نديده كه محبت تحويل دهد.حالا پول مهمتر است يا محبت و وفاداري و انسانيت و اخلاق؟!!
آخرین اخبار