هشدار سازمان ملل درباره قدرت گرفتن داعش در لیبی

فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی اعلام کرد گروه تروریستی داعش از هرج و مرج در این کشور برای تقویت مواضع خود بهره می برد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مارتین کوبلر، فرستاده ویژه سازمان ملل  در لیبی، اعلام کرد (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش از هرج و مرج در لیبی و کندی روند تشکیل دولت وحدت محلی فایز السراج برای تقویت مواضع خود در این کشور بهره می برد.

وی در مصاحبه با نشریه فرانسوی ژورنال دو دیمانش گفت: «توافق ملی طرف‌های لیبیایی اهمیت چندانی برای داعش ندارد و این گروه خود را تقویت می کند. این در حالی است که یک سال پیش، داعش در لیبی قدرت چندانی نداشت.»

به گفته مارتین کوبلر، داعش در حال حاضر 2000 تا 3000 نیرو در منطقه سرت و حدود دو هزار نیرو در بقیه کشور لیبی دارد.
این دیپلمات آلمانی افزود: «آنها به سمت جنوب پیش می روند به سمت مرزهای نیجر و چاد.»

وی خاطر نشان کرد: «بدیهی است آنها می خواهند به نفت حمله کنند. البته آنها به دنبال تحت کنترل درآوردن تولید (نفت) نیستند بلکه بیشتر می خواهند کشور را به سمت فاجعه اقتصادی پیش ببرند.»

فرستاده ویژه سازمان ملل گفت: «کارشناسان به ما می گویند که شبه‌نظامیان (تروریست های داعش) در لیبی بسیار حرفه‌ای‌تر از یک سال پیش هستند و هفتاد درصد آنها خارجی هستند: تونسی، الجزایری، عراقی، سوری و مغربی.»

وی افزود: «تصادفی نبود که الجزایر و تونس پروازهای خود را به طرابلس متوقف کردند.» با این حال، مداخله نظامی بین المللی در لیبی فعلا در دستور کار نیست.
مارتین کوبلر توضیح داد: «اگر دولت لیبی درخواست کمک کند، در این صورت، احتمالا مداخله‌ای وجود نخواهد داشت، ولی کمک رسانی صورت خواهد گرفت.»

کوبلر خاطر نشان کرد فایز سراج اوایل هفته نامه‌ای در این خصوص به اتحادیه اروپا نوشت به ویژه جهت درخواست کمک برای آموزش ارتش.

به گفته دیپلمات‌ها، تروریست‌های داعش درآمد خود را از دریافت مالیات‌های سنگین در سرت از مردم آواره و قاچاق انسان کسب می کنند.

مارتین کوبلر گفت: «شبه‌نظامیان گروه‌های دیگر آدم ربایی می کنند و گروگان‌های خود را به داعش می  فروشند. این همان روندی است که در عراق هم پیاده در پیش گرفته شده است.»

وی افزود: «در مورد تأمین اسلحه، داعش در لیبی سلاح‌های خود را از طریق دریا، سودان و جاده‌های سنتی قاچاق تأمین می کند. برخی گروه‌های شبه‌نظامی دیگر نیز به آنها کمک می کنند.»

فرستاده سازمان ملل احتمال داد تماس‌هایی میان داعش و گروه تروریستی بوکو حرام نیجریه برقرار است.


کوبلر گفت: «گسترش نفوذ داعش به سمت جنوب لیبی از سوی دیگر نشانه تلاش برای برقراری این ارتباط است و این تلاش باید به سرعت متوقف شود.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار