سگ‌ها با بو کشیدن بیماری را تشخیص می دهند!

دانشمندان بتازگی دریافتند که سگ‌ها قادرند با قدرت بالای بویایی که دارند بیماری مالاریا را بو بکشند و آن را شناسایی کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دانشمندان دانشگاه «دورهام» انگلیس در مطالعات خود دریافتند که سگ‌ها با توجه به بویایی قوی که دارند می‌توانند بیماری مالاریا را تشخیص دهند. آنها امیدوارند با کمک سگ‌ها بتوانند انقلاب بزرگی را در تشخیص بیماری مالاریا ایجاد کنند و به پزشکان کمک کند به سرعت و بدون آزمایش‌های تهاجمی بتوانند بیماری را شناسایی کنند.
 
در واقع، تشخیص سریع مالاریا با این روش می‌تواند جان هزاران نفر را از خطر مرگ نجات دهد. پزشکان امیدوارند که سگ‌ها با قدرت بویایی که دارند بتوانند بوی مرتبط با مالاریا را که انسان از درک آن عاجز است، تشخیص دهند.
 
دانشمندان در تحقیقات قبلی اعلام کرده بودند که سگ‌ها دقت بالایی در تشخی سرطان در انسان‌ها دارند. به گفته یکی از متخصصان بخش توسعه اقدامات علیه مالاریا در دانشگاه علوم بیولوژیک و زیست‌پزشکی دانشگاه «دورهام»، تحقیقات اخیر نشان داده است که در تنفس بیماران آلوده به انگل مالاریا بوی خاصی ایجاد می‌شود که بعد از درمان بیماری از بین می‌رود. همچنین پشه‌های مالاریا از بیماران مبتلا به مالاریا تغذیه می‌کنند که نشان می‌دهد همین بوی خاص، پشه‌ها را به خود جلب می‌کند.

سگ‌ها با بو کشیدن بیماری را تشخیص می دهند!
 
در صورت موفقیت‌آمیز بودن استفاده از سگ‌ها در تشخیص مالاریا، از آن می‌توان برای غربالگری مسافرانی استفاده کرد که به مناطق پرخطر سفر کرده‌اند. استفاده از سگ‌ها برای تشخیص مالاریا غیرتهاجمی و قابل حمل است و به آزمایشگاه نیاز ندارد و در یک لحظه می‌توان روی نمونه‌های متعددی آن را انجام داد.
 
محققان با استفاده از سگ‌ها، به سرعت می‌توانند بیماری مالاریا را تشخیص دهند و درمان کنند. استفاده از سگ‌ها در تشخیص سرطان در انسان تاکنون با موفقیت ۹۳ درصدی مواجه بوده است.


سگ‌ها با بو کشیدن بیماری را تشخیص می دهند!
 
در سال ۲۰۱۵، حدود ۲۱۴ میلیون مورد ابتلا به مالاریا در جهان به ثبت رسیده است که از این میان ۴۳۸ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.