ادعای هافینگتن پست: ایران به این 6 دلیل یمن را ترک نمی‌کند

هافینگتن پست در مطلبی به بیان دلایل حمایت ایران از انصارالله یمن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «هافینگتن پست» در مطلبی به قلم «مجید رفیع‌زاده» – رئیس شورای بین‌المللی آمریکا – نوشت: وقتی کشوری درگیر نزاع می‌شود، برخی کشورهایی که مرز مشترکی با آن ندارند نیز از این فرصت برای پیشبرد منافع سیاسی خود در جنگ استفاده می‌کنند. ارتباط ایران با جنگ یمن نیز همین گونه تعریف می‌شود.

نقش ایران در جنگ یمن یک نقش چندبعدی است. یمن در ظاهر برای ایران از اهمیت استراتژیک یا ژئوپولتیک خاصی برخوردار نیست و جنگ یمن حتی یک تهدید امنیتی نیز برای ایران به شمار نمی‌رود. پس چرا این کشور مصمم به نقش‌آفرینی در جنگ یمن و هدایت آن به نفع خود است؟

عامل ایدئولوژیک
یک بُعد مهم از نقش‌آفرینی ایران در جنگ یمن، بُعد ایدئولوژی است؛ چراکه یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجی ایران مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی است که یکی از اهداف پنهان آن، به ادعای نگارنده این مطلب، گسترش دامنه انقلاب در سطح منطقه است. بر همین اساس، این کشور، هدایت امور سیاسی کشورهای مسلمان دیگر را وظیفه دینی و ایدئولوژیک خود می‌داند. ضمن اینکه این کشور می‌خواهد نفوذ ایدئولوژیک خود را به رخ رقیب منطقه‌ای خود یعنی عربستان نیز بکشد.

علاوه بر این، آمریکاستیزی نیز یکی دیگر از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران است و این کشور با افزایش نقش خود در معادلات یمن می‌کوشد تا دامنه نفوذ آمریکا در منطقه را نیز به نفع خود تعدیل کند.

عوامل استراتژیک و ژئوپولتیک
ایران خود را قدرت برتر خاورمیانه می‌داند یا دستکم دوست دارد به خاطر اهمیت استراتژیک، موقعیت جغرافیایی، توانمندی‌های نظامی، قدرت اقتصادی، جمعیت زیاد و ثروت و منابع طبیعی وافر به آن به چشم یک قدرت برتر منطقه‌ای نگاه شود. بنابراین، وجود چنین نگاهی باعث می‌شود مقامات ایران سیاستهایی را دنبال کنند که هدف آنها مقابله با قدرت سایر بازیگران منطقه‌ای (بویژه عربستان سعودی) برای حفظ موازنه قدرت در سطح منطقه یا تغییر این موازنه به نفع تهران است.

در ادامه این مطلب ادعا شده است: بر خلاف اینکه جنگ یمن تهدیدی را متوجه امنیت ملی ایران نمی‌کند، برای امنیت ملی عربستان به دلیل مرز مشترک با این کشور یک تهدید بزرگ به شمار می‌رود. به همین دلیل، ایران با حمایت از انصارالله یمن می‌کوشد تا از این فرصت برای به چالش کشیدن عربستان و آسیب‌پذیر نشان دادن آن استفاده کند. 

علاوه بر این، تهران با نقش‌آفرینی در جنگ یمن می‌خواهد عربستان را در گرداب یمن فرو برد تا مانع از دخالت‌های بیشتر آن در سوریه و عراق به عنوان متحدان منطقه‌ای اصلی ایران شود. ضمن اینکه شاید ایران در آینده بتواند از برگ برنده خود در یمن به عنوان یک اهرم فشار برای تغییر سیاست‌های عربستان نسبت به سوریه، عراق و بحرین استفاده کند.

عوامل اقتصادی، قومی و فرقه‌ای
به لحاظ اقتصادی، یمن به اندازه سوریه برای ایران هزینه‌بر نیست و این کشور با صرف هزینه‌ای اندک می‌تواند در نزدیکی مرز عربستان حضور داشته باشد. 

به ادعای نگارنده این مطلب، به لحاظ قومی و مباحث مربوط به ملی‌گرایی، یکی از ابعاد رقابت ایران و عربستان، رقابت بین نژاد فارس و عرب است. بنابراین، نفوذ در یمن به عنوان یک کشور عرب از این نظر نیز می‌تواند به نفع تهران باشد. 

در پایان این مطلب ادعا شده است: درست است که ایران خود را حامی تمامی مسلمانان جهان از جمله شیعه و سنی می‌داند، اما نمی‌توان انکار کرد که با توجه به حمایت مستمر عربستان از مسلمانان اهل سنت، تهران نیز حمایت از شیعیان را در مقابل حمایت عربستان از اهل سنت در دستور کار خود دارد تا از این طریق، نفوذ خود را در میان شیعیان سایر کشورها افزایش دهد. ضمن اینکه حمایت از گروه‌های شیعه در سایر کشورها (مانند حزب الله لبنان) به مرور زمان می‌تواند اهرم سیاسی قدرتمندی را برای اثرگذاری بر امور داخلی کشورها در اختیار تهران قرار دهد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
میگم اینا خو شش علت بود پ یکی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
بدبخت ایران اون قدر داره که احتیاجی به دیگر کشورها نداره یمن چی داره که بخواهیم مثل عربستان غارتش کنیم ما مغز ایرانی داریم معدن صنعت وغیرت وحب انسان دوستیه که همدردی کنیم با ملتهای ستمدیده سوریه لبنان عراق فلسطین مظلوم تو این همه هیاهو کسی به یاد فلسطین هست .جیبوتی ومالدیو وسومالی میگن پراز طلا وجواهر والماسه واونا با ما قطع کردن وما حالا چیکار کنیم بخندیدیم به ابلهان که جوکهاشون خنده داره خخخخخ .ملت شاد باشید همه جنگ روانیه وبس وحسادت به ملت ما .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
ابر قدرت توخالی..مگه میشه مگه داریم!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
درسته
این نویسنده خوب متوجه شده و خوب نوشته
تاریخ انقضای عربستان خیلی وقته تموم شده و این ایرانه که یکه تاز منطقه در ابعاد سیاسی و نظامی هستش
عربستان اگه اون نفت رو نداشت خیلی وقت پیش به زانو دراومده بود ولی زیاد طول نخواهد کشید که این اتفاق بیافته
به حول و قوه الهی و به فرموده رهبر انشالله تاریخ انقضا عربستان هم با اسرائیل طی25سال آینده تمام خواهد شد و ریشه وهابیت خشکیده خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
مرگ بر ال سعود وهابی صهیونیسم درود بر برادران اهل سنت . اگر ال سعود حامی اهل سنت است چرا با دشمنان اشکار اهل سنت یعنی امریکا و اسرائیل هم پیمان و دوست شده . چرا پادشاه عربستان با جرج بوش رقص شمشیر میکرد جرج بوشی که اهل سنت عراق و افغانستان و پاکستان و فلسطین را ویران کرد.و خیلی چراهای دیگر........!!!!!!!!!همه مسلمانان میدانند که فقط ایران و حزب الله لبنان هستند که به برادران اهل سنت فلسطین کمک میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
شاید در کل تحلیلی که هافینگتون پست ارائه کرده است فقط پاراگراف آخر آنرا بتوان به عنوان یک تحلیل نسبتا واقعی پذیرفت و گرنه باقی مطالب کاملا با پیش داوری منفی و به صورت مغرضانه فقط برای توجیه عملکرد متحد روانی و جنایتکارشان عربستان می باشد.
انقلاب اسلامی ایران پیام آور عزت و سربلندی برای همه مسلمانان از جمله اعراب بود ولی افراد فاسق و خودشیفته همجون صدام و آل سعود و انورسادات خائن و خلف اش حسنی مبارک و حاکمان امروزی مصر و سایر حکام عرب نتوانستند موقعیت ناب و بی بدیلی را که برای اتحاد و پیروزی بر دشمنان اسلام و ملت های اسلامی پیش آمده بود را بدانند و نه تنها از آن استفاده مثبت نکردند بلکه سد راه آن نیز شدند تا جائیکه تحلیل های آنان باید همسو با رسانه های صهیونیستی همچون هافینگتون پست باشد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
آقای رفیع زاده ایرانیه ؟
اگه هست چرا تحلیل غلط به خورد رسانه میده ؟
کی گفته عربستان از سنی ها حمایت می کنه ؟
در ظاهر چرا ولی از کی تا حالا وهابیت شده سنی مذهب ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
ایران قدرت برتر منطقه و این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست منتها کشورهای غربی خودشونو بخواب زدند ولی بزودی از این خواب بیدار میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
ایران هرگز دشمن سنی نبوده و نخواهد بود (جز در موارد استثنایی چون زمان شاه‌اسماعیل صفوی) . این آمریکاییها و در کل، غرب، این‌چنین اذهان ملت‌ها را پر می‌کنند که ایران دشمن اصلی سنی‌هاست و با این دروغ بزرگ خود سعی در مقابله با ایران دارن، در صورتیکه که مردم غزه و یا بطور کلی فلسطین تماماً از برادران اهل سنت هستن و این فقط ایرانه که حامی این مردمه. عربستان نماینده‌ی اهل سنت نیست بلکه نماینده‌ی افراطی‌گری و اسلام انگلیسی- آمریکاییه. عربستان احیاگر عصر جاهلی و اسلام امویست‌. عربستان و در مجموع کشورهای حوزه‌ی خلیج همیشه فارس اصلاً چیزی از اسلام و مسلمونی نمیدونن که ادعای خلافت اسلامی هم در سر داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
به نظر می رسه این اظهار نظر از این منبع فقط به این دلیل باشه که دلایل کاملا غیر مذهبی و غیر اسلامی و صرفا ایرانی برای مداخله ایران در یمن بیان کنه تا به گونه ای اهداف ایران از جنگ یمن رو زیر سوال ببره و باعث بشه همون نزاع قدیمی عرب و فارس تشکیل بشه
به امید بیداری سیاستمداران ایرانی و یمنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
درسته ولی ربطی به کسی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
این رسانه های خارجی همش به ایرانیان تلقین می کنند که عربستان رقیب ایرانه. اصلا عربستان عددی نیست که ایران بخواهد اونو به چالش بکشه بلکه عربستان با این کارهایی که می کنه خودش به دست خودش نابود میشه
Canada
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
کافر همه را به کیش خود پندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
از نظر من هم همه دلیلها درست بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
ایران در مسیر تبدیل شدن به یک ابر قدرت هست و طبیعی هست که چنین مشکلاتی رو هم باید پشت سر بزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
همه علت ها به نظر من کاملا درست و صحیح بود
افرین به سیاست مدارهای ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
هر کشوری که بخواد قدرتمند بشه باید منافع خودشو در خارج از مرزهای خودش تامین کنه... همه ی کشورهای قدرتمند دنیا سیاستشون همینه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
اونها برادران شیعوی ما هستند و ما وظیفه داریم که به اونها کمک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
شیعوی شیعوی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار