نیوزویک: امنیت حج و بالا گرفتن تنش ها میان ایران و عربستان

نیوزویک در مطلبی به بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و عربستان در خصوص مسئله حج پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیوزویک در مطلبی نوشت: هیئت ایرانی مذاکره کننده درخصوص امنیت حج، در حالی عربستان را ترک کرد که درمورد فرستادن زائران ایرانی به حج امسال به هیچ گونه توافقی با عربستان نرسید. این دومین شکست در رسیدن به توافق بین این دو قدرت خاورمیانه است.

پس از فاجعه منا در حج سال گذشته و کشته شدن صدها ایرانی، روابط این دو کشور کاهش یافت. در پی قتل روحانی شیعه به دست عربستان نیز سفارت این کشور در ایران مورد تعرض قرار گرفت که این امر به قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران منجر شد.

اختلافات جمهوری اسلامی ایران و سلطنت محافظه کارانه وهابیت در عربستان به جنگ سوریه نیز برمی گردد. این دو کشور در جنگ سوریه در جبهه مقابل یکدیگر قرار گرفته اند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اواخر روز جمعه گزارش داد: «صبح جمعه، هیئت ایرانی بدون بستن قرارداد همکاری، ریاض را ترک کرد.»

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفت تا اواخر روز یکشنبه هنوز روزنه هایی برای رسیدن به تفاهم نامه وجود داشت.

عربستان سعودی، ایران را به کم کاری درخصوص مذاکرات متهم کرد. عبدالمحسن الیاس، معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان، در مصاحبه با رویترز مدعی شد: «ما شاهد نبود جدیت در رفتار طرف ایرانی در مواجهه با این موضوع بودیم. این امر، تلاشی دیگر از سوی آنها برای سیاسی کردن مسأله حج است.»

پس از اینکه تلاش های پیشین برای رسیدن به توافق درخصوص حج در ماه گذشته با شکست مواجه شد، رهبر ایران، عربستان سعودی را مورد سرزنش قرار داد و گفت در پی فاجعه سال گذشته، نگرانی های زیادی درخصوص امنیت زائران وجود دارد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار