اسماعیلی در جلسه مشترک قضایی و اداری استان تهران؛

رسیدگی به 2 میلیون پرونده در دادگستری استان تهران

رئیس دادگستری استان تهران گفت: در دادگستری استان تهران به 2 میلیون پرونده که معادل یک پنجم میانگین کشوری است، رسیدگی می شود.

رسیدگی به 2میلیون پرونده در دادگستری استان تهران
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در جلسه مشترک قضایی و اداری استان تهران که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت:دادگستری استان تهران شامل دادگاه های تجدید نظر ،دادگاه کیفری 1و2،دادگاه انقلاب و حوزه ها ومجتمع های قضایی می شود.

وی افزود: در دادگستری استان تهران سالیانه بیش از 2میلیون پرونده مورد رسیدگی قرار می گیرد که معادل یک پنجم میانگین کشوری است ،اما استان تهران به لحاظ پرونده های خاص با چند ده هزار شاکی و چند هزار میلیارد بدهی دارای سهمی بیش از یک پنجم کشوری است.

رئیس دادگستری استان تهران بیان داشت: دادگستری استان تهران دارای 9 حوزه قضایی، 14 دادگستری، 31 دادسرا و 20 مجتمع دادگاهی است که مسئول رسیدگی به پرونده‌های مردم استان تهران هستند.

اسماعیلی تصریح کرد: ساختار و چیدمان حوزه قضایی تهران با تقدیمات کشوری بسیار متفاوت است و دارای 3 ویژگی منحصر به فرد است ،ابتدا بخش‌هایی از تهران فاقد حوزه‌های قضایی بخش هستند، دوم شهرستان شمیرانات فاقد دستگاه‌های امور قضایی است و پرونده‌های این شهرستان به دادسرا ها و محاکم تهران ارجاع داده می‌شود و سوم دادگاه‌های عمومی تهران عهده دار امور قضایی کل کلان شهر استان تهران هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از شهرستان‌های استان تهران مانند شهریار، ورامین و کهریزک پرونده‌هایی بیش از استان‌های دیگر دارند و در نتیجه استان تهران دارای شرایط ویژه‌ای است.

رئیس دادگستری استان تهران گفت: 31 ناحیه دادسراهای استان تهران مشتمل بر 18 مجتمع تخصصی و یک ناحیه نیمه تخصصی  است و 20 مجتمع دادگاهی شامل 8 مجتمع تخصصی می‌شود که وجود این نواحی و مجتمع‌های تخصصی در تهران حکایت از رویکرد علمی و تخصصی در مراجع قضایی تهران دارد.

اسماعیلی افزود: 31 ناحیه قضایی استان تهران در ساختمان‌های مختلف و در 55 نقطه تهران قرار دارند که تنها 21 باب  از این ساختمان‌ها در ملکیت دادگستری است و 34 باب دیگر استیجاری و امانی هستند، ضمن آنکه اغلب ساختمان‌ها فرسوده و دارای ظرفیت ناکافی هستند به گونه‌ای که در برخی موارد دو قاضی در یک اتاق به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند که این وضعیت، زیبنده شان قضا در خور مقام قاضی و مردم تهران نیست.

وی گفت: خوشبختانه در تهران سه ساختمان از محل اعتبارات دولتی، 14 ساختمان به دستور ریاست قوه قضائیه و 2 ساختمان در شهرستان‌های استان در حال احداث هستند که 231 هزار متر مربع به ظرفیت دادگستری استان تهران اضافه می‌کند.

رئیس دادگستری استان تهران گفت: شوراهای حل اختلاف استان تهران که در سال گذشته نیم میلیون پرونده در آن مورد بررسی قرار گرفت ،که از این تعداد 75 هزار پرونده منجر به صلح و سازش شد

به گفته وی شوراهای حل اختلاف دارای 31 مجتمع است که هیچ کدام از ساختمان‌ها ملکی نیستند.

اسماعیلی بیان داشت: استان تهران تنها در دو شهرستان ورامین و دماوند دارای زندان است که زندانیان سایر مناطق به زندان‌های مرکز و دیگر شهرها منتقل می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار