شهرکرد؛

تعطیلی 150 واحد متخلف عرضه قلیان در چهارمحال و بختیاری

از هفته بدون دخانیات سال گذشته تا کنون، 150 واحد متخلف عرضه قلیان در استان چهارمحال و بختیاری تعطیل شد.

تعطیلی 150 واحد متخلف عرضه قلیان
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، به مناسبت روز جهانی و هفته بدون دخانیات گفت: از هفته بدون دخانیات سال گذشته تا کنون، 150 واحد متخلف عرضه قلیان در این استان تعطیل و با متخلفین برخورد قانونی شد.

عبدالمجید فدایی افزود: 30 واحد تهیه و توزیع مواد غذایی به خصوص نانوایی های مصرف کننده دخانیات در
محل کسب نیز تعطیل شدند.

وی اضافه کرد: در این راستا 20 هزار بروشور هشدارهای ممنوعیت مصرف دخانیات در مراکز و اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ادارات دولتی و کارخانه های استان توزیع شد.

فدایی، استمرار نظارت بر تعطیلی و ممنوعیت فعالیت قهوه خانه های غیر مجاز و مراکز عرضه قلیان، نظارت بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات و برخورد با متخلفان، صدور بیش از 270 مورد اخطاریه، ‌اطلاع رسانی و آموزش عمومی گروه های هدف درخصوص مضرات مصرف و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم دخانیات را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مصرف دخانیات در استان برشمرد.

وی همچنین گفت: برگزاری کارگاه آموزشی خدمات مشاوره، ‌پیشگیری و ترک دخانیات، همایش های پیاده روی و مسابقات ورزشی از برنامه های هفته بدون دخانیات در استان است.

فدایی افزود: به دلیل مصرف بی رویه محصولات دخانی به ویژه قلیان در بین جوانان، نوجوانان، زنان و متأسفانه برخی از محافل خانوادگی، به عنوان بزرگترین دغدغه متولیان سلامت، و اینکه میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان، معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و همچنین آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان زای قطعی همچون بنزین، فلزات سنگین و نگران کننده تر، و برخی از مواد روانگردان، فعالیت ها و برنامه های روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سال جاری، بر موضوع قلیان، عوارض زیانبار ناشی از مصرف و راهکارهای کنترل و کاهش آن متمرکز شده است.

گفتنی است: ۳۱ ماه می میلادی برابر با ۱۰ خردادماه، از سوی سازمان بهداشت جهانی، به عنوان «روز جهانی بدون دخانيات» نامگذاری شده که شعار امسال این روز، «قلیان، سمی برای سلامت خانواده» و موضوع برنامه های آن، «بسته بندی ساده محصولات دخانی» می باشد.

برنامه های «هفته ملی بدون دخانیات» امسال نیز از ۴ تا ۱۰ خردادماه جاری، به شرح زیر در کشور در حال اجراست:

سه شنبه ۴ خرداد با عنوان «جوانان علیه قلیان»، چهارشنبه ۵ خرداد «قانون علیه قلیان»، پنج شنبه ۶ خرداد «قلیان و سرطان»، جمعه ۷ خرداد «آموزه‌های دینی علیه قلیان»، شنبه ۸ خرداد «اماکن عمومی عاری از قلیان»، یکشنبه ۹ خرداد «خانواده علیه قلیان» و دوشنبه ۱۰ خرداد «بسته بندی ساده محصولات دخانی».

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار