رشد ده درصدی بیابان زایی در گناباد بر اثر خشکسالی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: با توجه به استمرار معضل خشکسالی، سالانه به طور میانگین 10 درصد به عرصه های بیابانی این شهرستان اضافه می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد حسین چمنی دیسفانی افزود: استمرار خشکسالی در 10 سال اخیر موجب گسترش بیابان و کمبود رطوبت سطح خاک و شوری آبهای زیرزمینی در شهرستان گناباد شده است.

وی گفت: اگر این معضل رفع نشود در سالهای آینده پهنه بیشتری از عرصه های طبیعی این شهرستان با وضعیت بحرانی مواجه خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد خاطرنشان کرد: 230 هزار هکتار از عرصه های طبیعی این شهرستان در وضعیت بحرانی و فرسایش شدید بادی قرار دارد.

چمنی گفت: امسال با کاشت نهال و بذر گیاهان مرتعی در 300 هکتار از عرصه های منابع طبیعی گناباد با پیشروی بیابان ها مقابله شد.

وی کمبود اعتبار و منابع آبی را از مشکلات مهم ناشی از معضل خشکسالی در عرصه های منابع طبیعی گناباد ذکر کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد افزود: این معضل موجب شده که میزان آبیاری در عرصه های طبیعی افزایش یابد و یک عرصه که در شرایط عادی چهار مرتبه در طول هفته نیاز به آبیاری دارد، در شرایط خشکسالی باید به 9 الی 10 مرتبه افزایش یابد که کمبود منابع آبی جوابگوی نیاز موجود نیست.

چمنی افزایش کشت گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی از جمله ریواس و سماغ را از جمله اقدام های در دست اجرای اداره منابع طبیعی گناباد برای بیابان زدایی برشمرد و گفت: امسال 10 هزار و 500 هکتار از عرصه های منابع طبیعی گناباد به کاشت این گیاهان اختصاص یافته است.

چمنی 400 هکتار از این عرصه ها را مربوط به مناطق زیرجان، کاخک، کلات و خانیک عنوان کرد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.