اهواز؛

اختلاف در دزفول بر سر نان بربری

رییس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان دزفول بیان کرد: واحدهای نانوایی که نان بربری پخت می کنند زیر پوشش اتحادیه صنف شیرینی و قنادی فروشان قرار دارند در حالیکه باید زیر نظر صنف نانوایان فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، موسی منصوری با انتقاد از اختلاف بین صنف نانوایان و صنف قنادان دزفول تصریح کرد: دزفول تنها شهرستانی است که دارای چنین مشکلی می باشد.

وی افزود: قانون مند کردن واحدهای صنفی بدون پروانه کسب و اوضاع نابسامان واحد های نانوایی آزاد پز باید در دستور کار قرار گیرد.

رضا هودگر رییس اداره تعاون روستایی شهرستان دزفول بیان داشت: در سال 1389 به دلیل کیفیت پایین نان برخی نانوایی های دزفول مقرر شد تا سهمیه آرد به نانوایی های آزاد پز با کیفیت داده شود و به دلیل کیفیت پخت این نانوایی ها این اقدام با استقبال مردم مواجه شد.

وی با بیان اینکه متوسط کیفیت نان شهرستان دزفول از میانگین کیفیت نان منطقه بالاتر است خاطرنشان کرد: با آزاد شدن قیمت آرد در آذرماه 1389 تعداد واحدهای نانوایی آزاد پز از 23 واحد به 130 واحد افزایش یافته که بدون مجوز مشغول پخت نان هستند.

وی افزود: از این تعداد 30 تا 40 نفر زیر پوشش کمیته امداد می باشند که برای امرار معاش خانواده ها مورد حمایت قرار گرفتند ضمن اینکه تنها برای 23 نانوایی در 2 دوره یکساله مجوز صادر شده که این مجوزها نیز چند سالی است که تمدید نشده است.

رئیس اداره تعاون روستایی دزفول با بیان اینکه آرد سهمیه ای به صورت قاچاق و آزاد در دزفول توسط نانوایان آزادپز خریداری می شود اذعان داشت: 100 تن آرد آزاد از کارخانه برای نانوایان با آرد غیر سهمیه ای خریداری شده که تنها 15 تن از آن فروخته شد و این در حالی است که تمام 130 نانوای آزاد پز بدون هیچگونه کاهش پخت مشغول ادامه فعالیت بودند.

هودگر خواستار نظارت بر واحدهای نانوایی خانگی شد و تصریح کرد: باید حداقل های بهداشتی برای این نانوایی ها در نظر گرفته شده و به آن ها مجوز 6 ماهه یا 1 ساله داده شود تا با ساماندهی امکان نظارت بر فعالیت آن ها وجود داشته باشد.

شکرالله قارم بخشدار چغامیش دزفول نیز با بیان اینکه تعداد زیادی از نانوایان غیر مجاز، آرد خود را از نانوایان مجاز دارای سهمیه آرد دولتی تامین می کنند گفت: این نانوایان با وجود اینکه سهمیه آرد دولتی از نانوایان دارای مجوز با قیمتی پایین تر از سهمیه آزاد آرد خریداری می کنند ولی نان های خود را به قیمت آزاد به فروش می رسانند.

وی کیفیت نانوایان آزاد پز را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: با وجود اینکه وزن نان نانوایانی که مجوز کسب ندارند از وزن نان نانوایان دارای مجوز کمتر است ولی آنچه موجب استقبال از این نانوایی ها می شود کیفیت بالای نان آن ها است.

قارم تعطیلی شورای آرد و نان در فرمانداری ها را موجب تضعیف مصوبات و نظارت بر عرضه و پخت آرد و نان دانست و اذعان کرد: تاکنون کارگروه آرد و نان نتوانسته به جایگاه آن شورا خود را برساند.
بخشدار چغامیش دزفول سرانه سهمیه آرد بخش ها را کافی ندانست و ادامه داد: باید آرد بر اساس جمعیت به بخش های شهرستان داده شود.

کاظم ابراهیمی از اعضای صنف نانوایان دزفول نیز خواستار نظارت بر نانوایان خانگی شد و افزود: نانوایان دارای مجوز علاوه بر دیون دولتی از سوی اداره بهداشت نظارت می شوند ولی نانوایان خانگی نه تنها هیچ عوارضی پرداخت نمی کنند بلکه به دلیل اینکه محل پخت در منزل است نه قابل بازرسی اند و نه امکان پلمب آنها وجود دارد.

وی با استقبال از آزاد شدن قیمت آرد، این اقدام را موجب رقابتی شدن بازار دانست و گفت: با آزاد شدن نرخ آرد در سال 1389 بیش از 39 نانوا در دزفول تعطیل و اگر قیمت آرد دوباره آزاد شود بیش از 50 نانوای دیگر نیز تعطیل می شوند و تنها واحدهای نانوایی فعالیت می کنند که نان آن ها با کیفیت باشد.

ابراهیمی دادن مجوز برای افتتاح یک نانوایی بدون در نظر گرفتن بازار مصرف و تعداد نانوایی های موجود در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: دادن مجوز به 2 واحد نانوایی مجاور هم و نصف کردن سهمیه آرد بین آن دو موجب می شود پخت نان برای هر دو نانوایی صرفه اقتصادی نداشته باشد و این اتفاقی است که در برخی از مناطق دزفول در حال انجام است.

حبیب اله آصفی فرماندار دزفول نیز با تاکید بر نظارت و آموزش متصدیان واحدهای نانوایی از سوی صنف نانوایان گفت:باید علاوه بر نظارت مستمر به خبازان آموزش داده شود تا بهترین نان را پخت کرده و در اختیار مردم قرار دهند.

وی با اشاره به وجود شرکت خمیر مایه در دزفول خواستار تامین خمیر مایه واحدهای نانوایی از این کارخانه شد و گفت: در حالی که محصول این شرکت با بالاترین کیفیت به کشورهای خارجی صادر می شود نخریدن محصول این کارخانه توسط نانوایان دزفول بی معنا است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت توسط نانوایان خانگی، اصرار برخی مسئولان حاضر در جلسه برای برخورد با این نانوایان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در تصمیم گیری باید به اقشار مختلف مردم توجه شود و زن سرپرست خانواری که با نانوایی هزینه زندگی اعضای خانواده را تامین می کند باید دیده شود.

آصفی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور موجب شده تا برخی خانواده ها چاره ای جز پخت و فروش نان سنتی و خانگی نداشته باشند ادامه داد: باید در صورتی که تخلفی صورت گرفت با آن برخورد کرد ولی باید همه اقشار را در مصوبه های خود در نظر داشت تا تنها منبع درآمد یک خانواده از بین نرود.

در سال 1393 و پس از تعطیلی شورای آرد و نان در کشور با مصوبه هیات وزیران کارگروه آرد و نان در سطح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شد.

این کارگروه بالاترین کارگروه در سطح شهرستان است و وظیفه تصمیم گیری در خصوص آرد و نان و تمام مسائل پیرامونی آن را داراست.

248 واحد نانوایی مجوز دار 48 واحد پخت نان فانتزی و بیش از 100 واحد نانوایی فاقد مجوز در شهرستان دزفول فعالیت دارند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.