60 فیلم بلند و کوتاه در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن اکران می‌شوند

مدیر کمیته هنری نمایشگاه قرآن گفت: هنرمندان دعوت شده به نمایشگاه قرآن، با تخصص، اندیشه و ایده های خلاقانه ای که دارند خواهند توانست فهم و درک قرآن را برای مخاطبان به تصویر بکشند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصغر امیر نیا، مدیرکمیته هنری بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اعلام برنامه‌های این کمیته گفت: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم  برنامه‌های این کمیته همراه با نوآوری و ابتکاراجرا می شود.

وی افزود: ساخت پنج کار حجمی با نگاه مفهومی و نصب آن در محوطه نمایشگاه، نمایش آثار گنجینه ای قرآن های موزه ای دفاع مقدس، نمایش آثار صنایع دستی(معرق، منبت، خاتم،سرامیک)،اجرای نمایش های خیابانی، پرده خوانی،نقالی و مردان نقره ای ، برگزاری نشست های تخصصی با موضوع هنرو قرآن، اختصاص غرفه ای ویژه حضرت زهرا(س) با نام کوثر، ازجمله برنامه های کمیته هنری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه هنر به دلیل ظرافت هایی که دارد به راحتی جای خود را در دل مخاطب باز می کند و اثر مطلوب را نیزخواهد گذاشت، اظهارداشت: با توجه به ظرفیت های بسیاری که در هنر وجود دارد، ابزار هنر به راحتی می تواند جنبه های مغفول نه تنها در قرآن بلکه در عرصه های مختلف را برجسته کند و در اختیار دیگران قرار دهد.

امیرنیا افزود: ظرفیت های بسیاری در قرآن وجود دارد که به دلیل جاری و ساری بودن هنر در ابعاد مختلف زندگی بشر و تازگی و پرمحتوایی می تواند حرفی برای مخاطبان داشته باشد. ما دراین بخش امیدواریم از ظرفیت هایی که در هنر وجود دارد برای پیشبرد و شناساندن فعالیت ها و دستاورد های قرآنی استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هنرمندانی را که دربخش هنری نمایشگاه قرآن دعوت به کار کرده ایم با تخصص، اندیشه و ایده های خلاقانه ای که دارند خواهند توانست فهم و درک قرآن را برای سایرین به تصویر بکشند.

امیرنیا گفت:امسال سعی کردیم برنامه های کمیته هنری را در پنج بخش اجرا کنیم؛ یکی از این بخش ها، بخش هنرهای تجسمی است که رشته های مختلفی مانند خوشنویسی، نقاشی، نقاشی خط، نگارگری ، تصویر سازی و کاریکاتور دارد.

وی افزود:با توجه به ظرفیتی که در هنرهای تجسمی وجود دارد هنرمند هر بخش می تواند با نگاه و تخصصی که دارد به انتقال مفاهیم مختلف قرآنی و اقتصاد مقاومتی بپردازد.

امیرنیا در ادامه اظهارداشت:بخش دوم برنامه های کمیته هنر؛ اختصاص به بخش نمایشی در نمایشگاه قرآن دارد که موضوعات قرآنی در سه ژانر تئاتر خیابانی، تئاتر پانتومیم(مردان نقره ای)، نقالی و پرده خوانی اجرا می شود.

وی درمورد بخش سوم برنامه های کمیته هنری نمایشگاه قرآن گفت: بخش سوم برنامه های کمیته هنری به نمایش آثار صنایع دستی اختصاص دارد. در این بخش، از هنر الهام گرفته می شود و با مهارت خاص تبدیل به یک اثر می شود. در کار حجمی مانند معرق ، مشبک، کاشی، سفال، چوب و فلز از خلاقیت هنری هنرمندان استفاده می شود.

امیرنیا افزود: از سازمان صنایع دستی وگردشگری برای حضور در نمایشگاه قرآن دعوت کرده ایم تا بهترین هنرمندان این سازمان آثار برترشان را در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش بگذارند.

وی در ادامه اظهارداشت:بخش چهارم برنامه های کمیته هنری شامل نمایش کارهای گنجینه ای از جمله کتاب های خطی، جلد قرآن، تابلوهای نفیس، اشیاء مربوط به حرم های حضرت رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، موزه قرآن، موزه امام علی(ع)، موزه آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی است.

امیرنیا تصریح کرد: هدف اصلی بخش چهارم؛ آگاه ساختن مردم با سرمایه ها و گنجینه های ملی کشوراز نظر اقتصادی است. از طرف دیگر نمایش گنجینه های ملی به منظور آگاهی بخشی به هنرمندانی صورت می گیرد که در عرصه هنرهای قرآنی فعالیت دارند تا از موازی کاری و تکراری بودن آثار جلوگیری شود که در همین راستا خلاء های موجود در این عرصه برای خلق آثار جدید پر می شود.

امیرنیا خاطرنشان کرد: برای اینکه جلوه دیگری به بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بدهیم؛ ٦ طرح حجمی مفهومی با نگرش بر کارهای مفهومی فهم قرآن و اقتصاد مقاومتی با همکاری هنرمندان قرآنی در محوطه ورودی مصلی قرار می گیرد. 

وی با بیان اینکه کارگاه های عملی کمیته هنری با محوریت فهم قرآن و اقتصاد مقاومتی برپا می شود،گفت: در این کارگاه ها کارشناسان و هنرمندان قرآنی ، آموزش هایی را با محوریت فهم قرآن و اقتصاد مقاومتی به عموم بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن ارایه خواهند داد. در همین بخش، سه نفر از هنرمندان برجسته در رشته های مختلف هنری نیز در طول برپایی کارگاه های عملی در بخش هنری حضورداشته و آثاری را خلق می کنند.

امیرنیا اظهارداشت: ٦٠ فیلم کوتاه، انیمیشن و کلیپ هایی با موضوعات قرآنی ویژه کودکان و بزرگسالان در سالن سینمایی کمیته هنری در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته می شود.همچنین مدیر هنری و تهیه کننده فیلم محمد رسول الله(ص) ساخته "مجید مجیدی" برای اکران رایگان فیلم محمد رسول الله (ص) در ایام برپایی نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.

 افزود:با هماهنگی های صورت گرفته تعدادی از خوشنویسان برتر داخلی وخارجی که آثاری با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) خلق کرده اند برای حضور در بخش ویژه "کوثر" دعوت شده اند.

 بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «به سوی فهم قرآن» از ٢٤ خرداد ماه تا ٨ تیر ماه مصادف با ٧ تا ٢٢ ماه مبارک رمضان به مدت ١٦ روز در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی (ره) از ساعت ١٨ الی ٢٣:٣٠ برگزار خواهد شد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار