مستطیعان حج در زمان قطع روابط ایران و عربستان چه تکلیفی به عهده دارند؟

آیت‌الله بطحائی گلپایگانی گفت: حج دارای سه شرط استطاعت مالی، توان جسمی و توان امنیتی و باز بودن راه است.

آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به لغو مراسم حج برای ایرانیان اظهار کرد: اتفاق ناگواری که در مراسم حج سال گذشته از طرف دولت جنایتکار عربستان و با حمایت امریکا و کشورهای غربی به وقوع پیوست، منجر به شهادت صدها زائر ایرانی شد.

وی افزود: حج و سرزمین مکه متعلق به شخص خاصی نبوده و این مکان جایگاهی است که هم ساکنان آن و هم زائران بیت‌الله الحرام در استفاده از آن سهم دارند.

بطحایی عنوان کرد: دولت مزدور عربستانی امسال سد راه مسلمانان شده و حجاج را از وظیفه‌ای که به گردن دارند، دور ساخته است.

وی در رابطه با شرایط حج تصریح کرد: حج دارای سه شرط استطاعت مالی، توان جسمی و سوم توان امنیتی و باز بودن راه است.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید:«ولله على الناس حج البيت من استطاع إليه سبيلا» لذا  کسی که استطاعت مالی داشته اما راه بر او بسته باشد معذور بوده و تکلیفی برگردنش نیست.

وی در پایان گفت: کسانی که امسال از زیارت خانه خدا محروم شدند، پس از باز شدن راه باید به تکلیف خود عمل کنند و آنهایی که در سنین بالا هستند و موفق به تشرف نخواهند شد، وظیفه وارثین است که به نیابت از آنها حج را به جا بیاورند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
به نظر من نباید دیگه رفت حج...اصلا یه فرصت الهی هست که پول حج خرج داخل مملکت بشه چون‌ همه میدونن هر دوری که دور خونه خدا میزنن ایرانی ها پول باید داده باشن و هر ریالی که پول دادن گلوله میشه میرسه دست داعش و‌ انحراف کردن جوون های ایران...پس حج دیگه نباید رفت خدا خودش ناظر بر شرایطه.....البته امسال که عربستان ایران رو نذاشت بیان ببین چه حجی برگزار کنه در حد بنز که فقط نشون بده‌حادثه منا و‌غیره و غیره باعثش ایرانی ها بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
باسلام کمک کردن به دیگران کمک کردن به دیگران بازم کمک کردن به دیگران دست خیر داشتن ابروی بندگان خدا را در امور ازدواج جهیزیه برای دختران از حج واجب تر است از حج واجب تر است
آخرین اخبار