کرمان؛

شترگلوی ماهان ؛ یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی کرمان

بنای شتر گلوی ماهان يکی از ديدنی ترين آثار تاريخی دوره قاجار است که به لحاظ معماری خاص از جاذبه های منحصر به فرد جنوب شرق کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمدجهانشاهی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان، افزود :در گذشته برای اینکه امنیت باغ ها و خانه هایی که در مسیر آب قنات ها و چشمه ها قرار داشتند تامین شود، ورودی و خروجی آب را به گونه ای طراحی می کردند که هیچ موجود زنده ای نتواند وارد شود.

وی خاطر نشان کرد:در این راستا در زیر دیوار خانه ، کانالی به شکل زاویه منفرجه می ساختند تا آب از یک سمت با ارتفاع مناسبی پایین رفته و از سمت دیگر بنا به قاعده ظروف مرتبط بالا بیاید و از آنجا که شکل این کانال ها به گردن و گلوی شتر شباهت دارد به چنین سازه ای شترگلوه می گفتند.

جهانشاهی با بیان اینکه در مرکز ساختمان شترگلو ماهان حوض خانه ای زیبا که با سقف بلند و گنبدی شکل قرار دارد، تصریح کرد: این ساختمان به جهت استفاده از آجرهای سفالی و شیب بندی مناسب از آفت نفوذ آب باران در امان مانده است وسازمان میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان عزم خود را برای مرمت و بازسازی آن جزم کرده است.

وی یادآورشد: سالانه هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این بنای ارزشمند بازدید می کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.