رویترز: محمد علی بزرگترین قهرمان بوکس، قهرمانی فراتر از حوزه ورزش بود

پس از درگذشت محمد علی، قهرمان محبوب بوکس، رویترز در گزارشی به درخشش او در حوزه ورزش و سیاست پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، درگذشت محمد علی کلِی قهرمان سابق سنگین وزن بوکس، با غلیان احساسات و عواطف بسیاری از مردم در سراسر جهان همراه بود. او به دلیل درخشش بی نظیر در زمینه بوکس و همچنین فعالیت های سیاسی، یکی از مشهورترین چهره های قرن بیستم بود.

محمدعلی مدتی طولانی از بیماری پارکینسون رنج می برد؛ بطوریکه این بیماری او را دچار اختلالات شدید گفتاری کرده و روح او را مانند پرنده ای در قفس جسم زندانی کرده بود. او سرانجام روز جمعه در 74 سالگی درگذشت.

او به دلیل شهامت و شجاعت، چه در داخل رینگ و چه خارج آن، مورد احترام میلیون ها نفر در سراسر جهان بود.

محمد علی کلِی علاوه بر اینکه مبارزی با شهرت جهانی بود، سخنگویی قهار نیز بود و با شجاعت تمام علیه نژادپرستی، جنگ و تعصبات مذهبی صحبت می کرد. او با اعتماد به نفسی تزلزل ناپذیر، الگویی برای آمریکایی های آفریقایی تبار در مبارزات حقوق مدنی بود. 

محمد علی، قهرمانی فراتر از حوزه ورزش بود. او با شجاعت تمام از نژادپرستی انتقاد می کرد و در دفاع از اعتقاداتش عزمی راسخ داشت.

او به دلیل امتناع از پیوستن به ارتش آمریکا در جنگ با ویتنام از قهرمانی بوکس جهان محروم شد؛ اما بعدها این عنوان را با افتخار به دست آورد.

باراک اوباما اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا نیز درباره او گفته است: «محمد علی مردی بود که برای ما جنگید.» او محمدعلی را هم ردیف رهبران حقوق مدنی از جمله مارتین لوترکینگ و نلسون ماندلا می داند.

محمد علی در 17 ژانویه 1942 (دی ماه 1320) در کنتاکی به دنیا آمد. نام پیشین او، کاسیوس مارسلوس کِلِی بود. او پس از گرویدن به دین اسلام، نام خود را به محمد علی تغییر داد. نام این بوکسور محمد و نام خانوادگیش علی است؛ اما در ایران با نام محمد علی کلِی شناخته می شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار