طیب نیا تاکید کرد:

تحقق رشد 5 درصدی اقتصاد در سال جاری/ تورم تک رقمی می‌شود

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه نرخ تورم به زودی تک رقمی می‌شود، گفت:امسال قطعا به رشد اقتصادی 5 درصد می رسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی طیب‌نیا در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک ملی اظهار داشت:زمانی که آقای همتی این مسئولیت را برعهده گرفت بانک ملی با چالش‌های جدی مواجه بود و خوشبختانه ایشان موفق شد بخشی از مشکلات بانک ملی را با همکاری مجموعه بانک حل و فصل کند،هرچند که بانک ملی و نظام بانکی با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی افزود: خوشحالم که مسئولیت بانک ملی به یکی از اعضای بانک که 28 سال از عمرش را صرف خدمت به مردم در بانک ملی کرده است داده می‌شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از سیاست‌‌های ما در انتخاب افراد آشنا بودن به مسائل بانکی، پاک‌دستی فرد و انتخاب از خود خانواده بانک است، گفت:‌ ما این تجربه را در بانک سپه داشتیم که تجربه بسیار موفقی بود و تصمیم داریم این اقدام را در سایر بانک‌ها انجام دهیم .

طیب‌نیا با بیان اینکه سال 94 اقتصاد ایران با دو تکانه مواجه بود، تصریح کرد: تکانه اول که از چند سال پیش رخ داده بود تحریم‌های ظالمانه و تکانه دوم کاهش شدید قیمت نفت بود.

وی ادامه داد: در 6 ماه اول سال93 متوسط فروش نفت در هر بشکه 105 دلار بود اما در سال 94 در برخی مواقع به 20 دلار هم نزدیک شد.

طیب‌نیا با تأکید براینکه قطعاً امسال به رشد 5 درصد خواهیم رسید، افزود: با توجه به افزایش تولید نفت، رشد اقتصادی به 5 درصد می‌رسد اما رشدی که از محل افزایش فروش نفت باشد فراگیر نیست و مردم آن را لمس نخواهند کرد.

وی افزود: باید کاری کنیم که افزایش رشد اقتصادی در زندگی مردم حس شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کمک به صنایع کوچک و متوسط برای خروج از رکود و تامین اعتبار برای آنها را در این جهت موثر دانست و گفت: از بانکهای دولتی انتظار داریم که با جدیت در این جهت عمل کنند.

طیب نیا گفت: باید صنایع کوچک و متوسط که عامه مردم را تحت تاثیر قرار می دهند از رکود خارج کنیم و نیازهای مالی آنها را با اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات خرد ، رفع کنیم.

وی افزود: اعطای تسهیلات خرد با هدف تحریک تقاضا به این بنگاهها از سیاستهای جدی دولت در سال جاری است که پیگیری خواهیم کرد.

طیب نیا با بیان اینکه نرخ مطالبات بانکی در نظام بانکی کشور حدود 12 درصد است ، گفت: از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون این نرخ 2 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در مجموع نظام بانکی در زمینه کاهش مطالبات بانکی تلاش خوبی داشته و البته بانک ملی با ثبت رکورد 7 درصد در اسفند سال گذشته در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.


نرخ تورم در ماه جاری تک رقمی می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نرخ متوسط تورم در ماه جاری یا ماه آینده به احتمال خیلی قوی تک رقمی می شود.

طیب نیا در ادامه افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه به 7 درصد رسید.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به صورت مستمر و پیوسته برای اولین بار در طول 40 سال گذشته درکشور رخ می دهد ، افزود: در سال جاری در شرایط ویژه ای قرار داریم.

طیب نیا با بیان اینکه سال گذشته از سخت ترین سالها در طول تاریخ اقتصاد ایران به خاطر تحریم های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت بود ، گفت : امسال که تحریم ها برداشته شده ، محدودیتهای ناشی از تحریمها در حال رفع و زمینه استفاده از ظرفیتهای بین المللی و کشوری در حال فراهم  شدن است اقتصاد ما شرایط ویژه ای را طی می کند.

طیب نیا با بیان اینکه در 40 سال گذشته کشورمان از پایین ترین نرخ رشد اقتصادی برخوردار بود ، گفت: درآمدهای ملی ما در زمان تحریم حدود 20 درصد کاهش یافت و ما باید تلاش کنیم درآمد مردم به سالهای قبل از تحریم برگردد و در ضمن سعی کنیم با رشد اقتصادی مستمر زمینه را برای ارتقاء زندگی مردم فراهم کنیم.

طیب نیا با بیان اینکه حجم بدهی دولت بالغ بر 540 هزار میلیارد تومان است ، گفت : اگر دولت بخواهد سود این بدهی را بطور سالانه محاسبه کند 5 تا 6 برابر کل بودجه عمرانی کشور خواهد بود و البته ما قادر نیستیم این بدهی ها را در کوتاه مدت تسویه کنیم.

وی گفت: ما بدنبال آن هستیم که علاوه بر ساماندهی این بدهی ها ، بدهی دولت با اوراق بهادار قابل مبادله باشد و مردم بتوانند آن را بعنوان ضمانت نزد بانکها بسپارند.

طیب نیا با انتقاد از اینکه در لایحه بودجه سال 95 ، دو تبصره مربوط به بازار بدهی دولت و اصلاح نظام بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی حذف شد ، گفت: در صدد هستیم به فوریت در این باره اصلاحیه دهیم تا این دو تبصره در چارچوب اقتصاد مقاومتی در مجلس تصویب شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هم اینک نرخ سود تسهیلات 22 درصد و نرخ تورم 10 درصد است که فاصله ای 12 درصدی را نشان می دهد ، گفت: این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست و نرخ سود باید کاهش یابد.

طیب نیا با بیان اینکه بخش عظیمی از تسهیلات بانکها در فعالیتهای تولیدی و کارآمد و مفید هزینه نمی شود ، گفت : برای مقابله با این امر نیز برنامه مفصلی داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار