استاندار خراسان رضوی؛

دریای عمان اولویت انتقال آب به مشهد

استاندار خراسان رضوی گفت: اولویت ما برای انتقال آب راه دور، دریای عمان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رضا رشیدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انتقال آب از تاجیکستان که از سالیان گذشته مطرح است اظهار داشت: موانعی مطرح است و مشکلاتی در آن سوی مرز نسبت به آب تاجیکستان وجود دارد و افرادی مدعی هستند نباید آب تاجیکستان به ایران برسد و از طرفی عبور این آب از سه کشور به ایران سبب شده تا این طرح در اولویت پیگیری ما نباشد.

وی افزود: در نهاد ریاست جمهوری جلسه‌ای برگزار شد که نماینده‌های استان نیز در آن حضور داشتند و اولویت ما برای انتقال آب راه دور، دریای عمان است اما مدیریت آب، مقابله با چاه‌های غیر مجاز، برداشت‌های بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی و مدیریت آب‌های مرزی را مورد پیگیری قرار داده‌ایم ضمن اینکه تصفیه خانه‌ها و جمع آوری پساب‌ها مطرح است که با مسائل بلند ‌مدت و کوتاه مدت می‌توانیم شرایط آب را مدیریت کنیم.

استاندار خراسان رضوی درباره وضعیت بارش‌ها در استان خراسان رضوی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر حدود 4 درصد نسبت به دوره گذشته وضعیت بارندگی در سال جاری بهتر شده به طوری که 219 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 9.9 درصد رشد داشته است.

رشیدیان با اشاره به موضوع روان آبها، اظهار کرد: در این حوزه حدود 46 درصد کاهش داشته‌ایم و حجم ذخیره آب 531 میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه 34.3 درصد ظرفیت سدها پر شده است، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است.

رشیدیان افزود: بیشترین میزان کاهش در منابع آبی در شهرستان گناباد رخ داده به طوری که جنوب استان خراسان رضوی دچار مشکلات جدی در این حوزه است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به مشکل قطعی آب در خراسان رضوی در ایام تابستان، بیان کرد: در این زمینه در مشهد مقدس مشکل ویژه‌ای وجود نداشته و ظرفیت‌های لازم برای این شهر تأمین شده است.

وی ادامه داد: با انتقال آب از سد ارداک به مشهد و با توجه به نیازهای مردم پایین دست سد مشکل قطعی اب غرب مشهد نیز برطرف شده است.

وی با بیان اینکه اگر در مصرف آب با استفاده از روش‌های نوین آبیاری 10 درصد صرفه جویی شود سال‌های سال نگرانی آب شرب استان از بین می‌رود، افزود: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز ارتقای وضعیت کشت و بهره وری آب در موضوع کشاورزی است. سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با توجه به اینکه صنعت فولاد خواف به آب زیادی نیاز دارد به ارتقای روش‌های تأمین آب در صنعت فولاد روی آورده است.

رشیدیان با اشاره به افتتاح سد افغانستان که در مجاورت با سد دوستی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در سفری که به افغانستان داشتیم با مسئولان عالی آنها در مورد حق آب ایران مذاکره داشته و اعلام کردیم که این حق قانونی است و متأسفانه افغانستان خواستار این است که در مقابل دادن آب به ایران سوخت دریافت کند.

وی افزود: همچنین ایران و ترکمنستان برای استفاده از رودخانه‌های مرزی و حق آب طرفین در حال پیگیری هستند و علاوه بر این شاهد هستیم که در موضوع آب‌های مرزی به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با مشکل حق آب روبه‌رو هستیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به مشکلات سد دوستی، خاطرنشان کرد: با وجود بروز سیلاب‌ها و سر ریز شدن سدهای دیگر ذخیره آب سد دوستی همچنان 34 درصد بوده و براساس نیاز شهر مشهد مقدس امیدواریم امسال برای تأمین آب مورد نیاز مجاورین مشکلی نداشته باشیم.

رشیدیان تصریح کرد: در زمان‌های پرآبی سعی بر استفاده کمتر از چاه‌ها بوده و بیشتر از ظرفیت سد دوستی استفاده شده است اما با این حال هم‌اکنون نیز بیش از 45 درصد آب مشهد از این منبع تأمین می‌شود البته درصورتی که در سد دوستی به مشکل برخورد کنیم انتقال آب از رشته‌ کوه‌های هزار مسجد به مشهد در دستور کار قرار می‌گیرد و مقدمات آن با قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شده چراکه 1000 مسجد ظرفیت بالای آب‌های زیرزمینی دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای تأمین آب مشهد مقدس باشد.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برنامه‌های استان در سال 95 براساس اولویت‌هایی که در جلسه استانداران مطرح و بر آن تاکید شد پیگیری می‌شود در مرحله اول اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است، در حوزه اشتغال به نحوی که در زندگی مردم ملموس باشد و نیازهای بخش عمومی و خصوصی و البته خود مردم نیز مطرح است.

رشیدیان افزود: بخش بحث خروج از رکود که بدون آن اقتصاد مقاومتی اجرایی نمی‌شود به عنوان اولویت‌ها مطرح است و بحث کاهش آسب‌های اجتماعی که باید نرخ آن کاهش یابد و به عنوان یک اولویت باید به آن بپردازیم. البته در خراسان مسائل دیگری نیز پیگیری می‌شود که مشهد 2017 به عنوان یک فرصت مناسب و بی بدیل در دوره چندین ساله اخیر برای شهر مشهد و استان مطرح است ضمن اینکه تعامل با خارج از کشور و معرفی ظرفیت‌های مشهد به مردم سایر کشورها نیز حائز اهمیت است.

موسیقی و کنسرت را فساد نمی دانیم

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنسرت در استان اظهار کرد: ما موسیقی و کنسرت را فساد نمی دانیم اما مسائل حاشیه ای مانند تبدیل فضا به سالن مد و آرایش و اختلاط زن و مرد پسندیده نیست.

رشیدیان با بیان این که برخی موسیقی‌ها را در حد و شان استان نمی‌دانیم،عنوان کرد: خراسان رضوی خاستگاه موسیقی مقامی است و در این عرصه دارای جایگاه ویژه ای است.

وی با اشاره به صدور مجوز برگزاری کنسرت از سوی نهاد متولی و لغو آن از سوی دستگاه قضایی، خاطر نشان کرد: این وضعیت دو گانه اصلا زیبنده و مناسب نیست.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما به دنبال ایجاد چالش و درگیری نیستیم، بیان کرد: باید آسیب های این مساله را در نظر بگیریم، وقتی کنسرت ها لغو می شود گروه های زیرزمینی موسیقی که حتی اعتقادی به ارزش‌های الهی ما ندارند رشد می‌کنند؛ پس باید بتوانیم از ظرفیت های قانونی که در این زمینه ایجاد شده استفاده کنیم.

استقبال دولت از ایده های نو در حوزه اقتصاد برای ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال در استان

استاندار خراسان رضوی در ادامه این نشست اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی برای افزایش تولید و اشتغالزایی در استان، مقابله با آسیب های اجتماعی و بهره گیری از فرصت مشهد 2017 برای رشد تعاملات در حوزه دیپلماسی عمومی از اصلی ترین برنامه های دردستورکار عنوان کرد و افزود: به منظور استفاده از ظرفیت های فکری و ایده های فعالان حوزه ی اقتصاد به ویژه توسعه ی اشتغال، رونق تولید و افزایش صادرات، سامانه ی دریافت پیشنهادات و ایده های حوزه ی اشتغال در پورتال استانداری، راه اندازی شده است.

رشیدیان اظهار داشت: افراد می توانند با مراجعه به آدرس www.ostandari.khorasan.ir در قسمت ایده های تولید و اشتغال نظرات و پیشنهادات خود را درج کنند.

وی با بیان اینکه در استان 581 واحد صنعتی تعطیل وجود دارد، گفت: 238 واحد در سایت بهین یاب ثبت نام کرده و برای 76 مورد عارضه یابی صورت گرفته، 68 مورد برای دریافت تسهیلات، 58 واحد برای سرمایه در گردش و 12 مورد برای سرمایه ثابت به بانک ها معرفی شده اند.

استاندار خراسان رضوی از واگذاری اختیارات ویژه به استان در حوزه های تامین اجتماعی، مالیات، گمرم و.. با هدف پشتیبانی از صنایع خبر داد و اظهار داشت: مبلغ 763 میلیارد تومان تسهیلات ویژه با نرخ سود کمتر برای کمک به صنعت استان اختصاص یافته است.

رشیدیان تصریح کرد: سال گذشته 15 هزار و 100 میلیارد تومان توسط 12 بانک عامل به بخش های صنعت، کشاورزی مسکن و خدمات هر کدام به ترتیب 24، 23، 11 و 35 درصد اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در سال جدید باید 105 هزار فرصت جدید شغلی در استان ایجاد شود، گفت: با همراهی بخش های خصوصی، عمومی، دانشگاهی و مردم با دولت می توان زمینه را برای رونق اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت مردم بهره برد.

آخرین وضعیت شرکت پدیده

رشیدیان در ادامه سخنانش با بیان اینکه هیئت مدیره جدید پدیده بر اساس سیاست های 16 گانه و هفت گام تدوینی بر اساس قانون تجارت تشکیل و آغاز به کار کرده است، افزود: تبلیغات در برخی از حوزه های کاری با دستورمراجع قضایی آغاز شده و اولویت این مجموعه پرداخت مطالبات شهروندان است.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: بیش از 91 درصد بدهی های شهروندان از موسسه منحله میزان توسط بانک صادرات پرداخت شده و درخصوص دریافت مطالبات این موسسه منحله از شرکت پدیده نماینده ای از بانک صادرات در هیئت مدیره عضو است که با آغاز فعالیت و فروش املاک بدهی های مذکور تسویه خواهد شد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار