رمضان در کشورهای جنگ‌زده/3

ماه رمضان در یمن؛ از بازارچه‌های شلوغ صنعا تا سفره‌های رنگین زنان این سرزمین

مردم جنگ‌زده و روزه‌دار یمن در ماه مبارک رمضان به امید روزهای بهتر به زندگی خود می‌دهند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسلمانان کشورهای اسلامی پیش از حلول ماه رمضان خود را برای این ایام آماده می‌کنند و هریک با آداب و رسوم خاصی به استقبال این ماه می‌روند.

از آخرین روزهای ماه شعبان هم می‌توان بوی رمضان را در کوچه‌های صنعا (پایتخت یمن) حس کرد. بازارچه‌های شلوغ، مساجد تمیز، خانه‌های غبارویی‌شده و سخنرانی مبلغان و علمایی که در مراکز فرهنگی شهر به گوش می‌رسد.


ماه رمضان در یمن؛



جمهوری یمن کشوری در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان است. جمعیت این کشور حدود ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و زبان رسمی آن عربی و واحد پول آن ریال یمنی است.

یمن ۵۲۷٬۹۶۸ کیلومتر مربع گستردگی دارد و دارای دو ساحل مهم است، ساحلی غربی در کرانهٔ دریای سرخ و ساحلی جنوبی در کرانهٔ دریای عرب، همچنین دارای بیش از ۲۰۰ جزیره است که مهم‌ترین آنها جزایر سقطره در دریای عرب است.

طبق برآوردی در سال ۲۰۱۲ حدود ٪۴۰ جمعیت این کشور شیعه هستند. این کشور از سال ۲۰۱۱ گرفتار یک بحران سیاسی شده‌ است. در این سال اعتراضات خیابانی علیه علی عبدالله صالح که در عمل به رئیس‌جمهور مادام‌العمر کشور تبدیل شده بود منجر به برکناری او از قدرت شد.

در فوریهٔ ۲۰۱۲ عبدربه منصور هادی در یک انتخابات تک‌نفره به عنوان رئیس‌جمهور کشور انتخاب شد اما اختلافات سیاسی ادامه پیدا کرد و دولت او در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ استعفای خود را اعلام کردند اما در ۲۱ فوریه منصور هادی استعفای خود را پس گرفته و عدن را به عنوان پایتخت موقت اعلام کرد. در ۶ فروردین ۱۳۹۴ ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی را علیه حوثی‌ها و در حمایت از دولت هادی با عملیاتی تحت عنوان طوفان قاطعیت آغاز کردند.



ماه رمضان در یمن؛



هواپیماهای ۵ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین) به همراه مراکش، مصر، اردن و سودان در این حمله مشارکت دارند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داده‌ است.

حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی به سرکردگی رژیم سعودی به مردم بی‌دفاع یمن در ماه مبارک رمضان گذشته ادامه داشت و تروریست‌های تکفیری داعش به هنگام آغاز ماه رمضان چندین مسجد شیعیان را هدف حملات انتحاری و تروریستی خود قرار داده‌اند، اما مردم روزه‌دار یمن در این ماه مبارک به امید روزهای بهتر به زندگی خود ادامه دادند.



ماه رمضان در یمن؛


امسال هم "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنانی از عربستان سعودی خواسته که از توافق آتش‌بس در یمن حمایت کند و در طول ماه مبارک رمضان حملات متوقف شود. وی با بیان این مطلب، تاکید کرده توقف حملات در یمن در ماه مبارک رمضان باعث خواهد شد کمک‌های انسانی در اختیار افراد نیازمند و ضعیف قرار بگیرد.

اما مردم جنگ‌زده یمن علی‌رغم تمامی مشکلات و سختی‌های ناشی از جنگ طبق رسم دیرین خود، در آخرین روزهای ماه شعبان امسال هم برای رؤیت هلال ماه رمضان و استقبال از ماه مبارک رمضان در مساجد به انتظار نشستند و حلول این ماه مبارک را جشن گرفتند.


ماه رمضان در یمن؛


زنان یمنی هم طبق آداب و رسوم دیرینه‌شان، قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به نظافت خانه‌ها و تمیز کردن آن پرداختند و برای اینکه مایحتاج ایام رمضان را تهیه کنند، به بازارها رفتند و سعی در ایجاد جوی روحانی داشتنند.

 زنان یمنی در طول این ایام به تهیه غذاهای خاص ماه مبارک رمضان می‌پردازند و سفره‌های سحر و افطارشان را مملو از غذاها و نوشیدنیهای زیادی می‌کنند وا بهترین غذا را برای افطار آماده می‌کنند. 

سفره‌های افطار یمنی‌ها خالی از شفوت که از نان خاص و ماست تهیه شده و از شربه که از گندم با شیر و شکر یا گوشت ساخته شده، نیست. سمبوسه و بامیه هم از مواد غذایی مورد علاقه مردم یمن در این ماه مبارک است که البته در کارگاه‌های مخصوص طبخ می‌شوند. 


ماه رمضان در یمن؛


در ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف تلویزیون یمن به پخش برنامه‌های خاصی برای کودکان اعم از مسابقات دینی، فرهنگی و علمی و سریال و فیلم می‌پردازند. 

با فرا رسیدن عید سعید فطر هم مسلمانان یمن به استقبال این روز می‌روند، بهترین لباس خود را می‌پوشند و با شیرینی به دیدن خانواده، دوستان و نزدیکان خود می‌روند و به یکدیگر به ویژه کودکان هدیه می‌دهند.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار