رمضان در عمان/3

از توصیه مسئولان عمانی به گردشگران تا سوءاستفاده "مرسدس بنز" برای فروش محصولاتش + تصاویر

عمانی ها برای ادای نماز مغرب به مساجد می روند و با خرما و شیر یا خرما و قهوه افطار می کنند.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ماه رمضان آغاز شده و مردم مسلمان عمان هم همچون سایر کشورهای اسلامی این ماه را گرامی می دارند. 

مردم عمان در ماه مبارک رمضان برای خرید لوازم و احتیاجات رمضانی به بازارها می روند و به خرید فانوس و چراغ‌های مختلف که رسم اکثر کشورهای عربی و اسلامی است، می پردازند. سپس انواع خرماها و مواد مورد نیاز سفره های افطار را فراهم می آورند.

در این ماه دولت پادشاهی عمان ساعت کار کارکنان را تغییر می دهد . ساعت کار آنها صبح ها دیرتر شروع شده و عصرها زودتر به پایان می رسد .

همه مردم عمان اعم از کوچک و بزرگ از زمانی که هلال ماه را می بینند تا زمان عید فطر به مساجد رفته و نماز می خوانند . بعد از نماز برنامه های دینی و فرهنگی متفاوتی دارند که وزارت اوقاف و امور دینی آنها را تنظیم کرده است. دراین مراسم، زنان و کودکان در کلاس‌های درس برای تلاوت قرآن حاضر می شوند و غذاهای مختلفی برای کلاس‌های بعد ازظهر تهیه می کنند.

علیرغم پیشرفت علم و فناوری برخی ازمناطق داخلی عمان از آداب و رسوم گذشته استفاده می کنند. یکی از این آداب، آواز دادن هنگام سحراست که هرشب افرادی دورخانه های مردم به بیدار کردن آنها برای غذای سحر و نماز صبح مشغولند و فریاد می زنند:" سحر ... سحر... روزه داران برخیزید . " اما درپایتخت، این آوازخوانان به علت وجود شبکه های فضایی گسترده که تا زمان سحر مشغول فعالیت هستند، حضور ندارند.


**افطار عمانی ها چگونه است؟

عمانی ها برای ادای نماز مغرب به مساجد می روند و با خرما و شیر یا خرما و قهوه افطار می کنند، سپس به منازل خود رفته ودرکنار خانواده خود افطار می کنند.  غذای افطارعمانی ها متفاوت است وآن شامل "ثرید" که تکه ای نان با گوشت یا مرغ بوده و یا"مکبوس " که نوعی برنج با ماهی و یا گوشت است به حساب می آید.

ماه رمضان در عمان ؛ از .... تا ....

ماه رمضان در عمان ؛ از .... تا ....




اما کشور ساحلی عمان و البته خوراکی های مخصوص این ماه در واقع دومین خوراکی های معروف بین گردشگران معرفی شده که بیشتر گردشگران سوپ شیرین این کشور را به عنوان خوشمزه ترین خوراکی ماه رمضان در عمان معرفی کرده اند . این سوپ شیرین که از شیره خرما، شیر ، گردو تهیه می شود البته برای طعم و عطر و بوی آن از برخی از سبزی های معطر نیز در این سوپ استفاده می شود .

درنیمه این ماه جشن "قرانقشوه " می گیرند. دراین جشن همه کودکان به خیابانها آمده و ازخانه ای به خانه دیگر می روند و شیرینی وخوراکی های معروف را طلب می کنند. این جشن درمناطق دیگر عمان اسمی متفاوت دارد. مثلا"تلمیس " که اشاره به التماس و درخواست بچه ها برای دریافت شیرینی است .
 
مردم روستایی در سلطان نشین عمان ٬ به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه شان ٬ در ماه رمضان تنها به مدت سه ساعت و نیم روزه می گیرند. پایگاه خبری اخبارالساعه نوشت: این روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا در منطقه نخل واقع در استان باطن در جنوب عمان و در فاصله 150 کیلومتری مسقط پایتخت این کشور قرار دارد و دسترسی به آن به سختی امکان پذیر است. هوای این روستا در تابستان معتدل و در زمستان بسیار سرد است و خورشید ساعت 11 صبح طلوع و در ساعت 14:30 غروب می کند.


** توصیه مدیر کل مرکز راس الجینز به توریست ها

«تایمز آو عمان»،مقامات رسمی که در بخش مهمان پذیری و توریستی عمان کار می کنند اعلام کردند که توریست ها در ماه مبارک رمضان باید از پوشش های محجوبانه استفاده کنند.

«ویجی هاندا» ،مدیر کل مرکز توریستی رأس الجینز در این باره گفت: به توریست ها توصیه کرده ایم تا در ماه مبارک رمضان به احترام مسلمانان لباس مناسب و محجوبانه بپوشند و از خوردن و آشامیدن در مکان های عمومی خودداری کنند.

البته در این ماه نمایندگی کمپانی های غربی نیز از فرصت سوء استفاده می کنند و محصولات خود را می فروشند. نمایندگی های مرسدس بنز در امارات و عمان همزمان با حلول ماه مبارک رمضان اعلام کرده اند برخی کلاس های خودرو بنز را با تخفیف ویژه در قالب "پکیج رمضان" می فروشند.


ماه رمضان در عمان ؛ از .... تا ....


 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار