اثبات گرایش مردم به یک قالب شعری خاص مشکل است

با استقبال مردم از یک اثر نمی توان حکم کلی در خصوص استقبال از قالب خاص شعری صادر کرد.

صابر قدیمی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه مردم انواع قالب‌های شعری اعم از ترانه، سپید و غزل را مطالعه می‌کنند گفت: وجه افتراقی در استقبال از نوع خاصی از شعر را نمی‌بینم که به واسطه آن یک تحول سبکی صورت گرفته باشد. از زمان مشروطه به بعد مردم بعضی وقت‌ها روزنامه را به خاطر شعر می‌خریدند قبل از آنکه فضای مجازی وسیع شود. 

وی افزود: هنگامی که شاعرانی مانند شهریار شعر می‌گفتند، مردم به دنبال اثر جدید آن‌ها در نشریات می‌گشتند و افراد زیادی با شعر وی زندگی می‌کردند اما در خصوص استقبال از مجموعه شعرهای مانند «کتاب» باید گفت در کنار آنکه «فاضل نظری» جزو بهترین شاعران محسوب می شود اما تبلیغ در استقبال از این کتاب تاثیر زیادی گذاشت و بسیاری از مردم به سراغ «کتاب» رفتند اما با استقبال از یک اثر نمی‌توان حکم کلی در خصوص استقبال از نوع خاصی از غزل را صادر کرد.

این شاعر با اشاره به آنکه به واسطه فروش زیاد «کتاب» فاضل نظری و علیرضا آذر نمی‌توان گفت که استقبال از غزل کلاسیک و نئوکلاسیک افزایش یافته است، اظهار داشت: مردم کتاب گروس عبدالملکیان و کتاب های ترانه کسانی چون روزبه بمانی، مونا برزویی و افشین یداللهی را می خرند و نمی توان گفت مردم بیشتر ترانه می خوانند.

 قدیمی ادامه داد: در ارتباط با آنکه برخی عنوان می کنند غزل مدرن و پست مدرن کمتر از شعر کلاسیک مورد استقبال قرار می گیرد، باید گفت: این نوع شعر در ابتدای راه خود با استقبال کمتری مواجه است. مانند شعر نیمایی که مردم در ابتدای انتشار این نوع شعر با آن زاویه داشتند در صورتی که نیما خوب کار می کرد.

وی با اشاره به شعر مدرنی که در قالب‌های کلاسیک مطرح می‌شود، بیان کرد: هنوز زندگی مدرن و پست مدرن را در جامعه تجربه نکردیم تا به شعر مدرن گرایش بیشتری وجود داشته باشد.

این شاعر تصریح کرد: دوستان فکر می‌کنند با جابه جایی ارکان و آوردن کلمات مدرن می توان شعر مدرن ایجاد کرد. پیش از این ابزار باید تفکر مدرنی در فرد ایجاد شده باشد. تعداد مخاطبان شعر مدرن نسبت به کلاسیک قابل مقایسه نیست. مردم قرن های زیادی دارند با شعر کلاسیک صحبت می کنند. 

قدیمی افزود: ابتدا باید مفهوم مدرن در ذهن شکل بگیرد، سپس در زیست مردم شکل بگیرد. اول باید خود فرد مدرن زندگی کند و سپس مردم از شعر مدرن بهره ببرند. شعر کلاسیک هنوز در تفکرات ما وجود دارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار