رضا اسماعیلی:

شعر نیمایی، سایر قالب‌های شعری را نفی نمی‌کند

قالب شعر نیمایی برای نفی کردن سایر قالب‌های شعری نیامده است.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اگر شاعری توانمندی این را داشته باشد که بتواند یک مضمون و محتوای مناسب را که مطابق با روزگار ما است در هر قالب از جمله غزل، رباعی، قصیده و غزل همچنین قالب‌های نو چون نیمایی و شعر نو به شیوه‌ای هنرمندانه و مطلوب ارائه دهد، شاعر موفقی است.

وی ادامه داد: بحث درباره این مسئله که قالب غزل قالبی مرده است بحثی معقول نیست و قالب‌های نیمایی و سپید نیز در کنار سایر قالب‌های شعری قرار دارد. این قالب شعری برای نفی سایر قالب‌ها نیامده است.

اسماعیلی افزود: سرودن شعر در یک قالب شعری به توانمندی شاعر بستگی دارد و مضمون و محتوای مناسب را در قالب شعری خود عرضه کند. هنگامی که مخاطب شعری را می‌خواند با آن ارتباط برقرار کند.

این شاعر بیان کرد: کسانی چون سیمین بهبهانی، منزوی و محمد علی بهمنی سعی کردند با استفاده از شعر نیمایی ظرفیت‌های جدیدی را در شعر ایجاد کنند و موفق شدند غزلی را به نام نیمایی عرضه کنند. قالب شعری غزل خواهان و مشتری خود را دارد و وسوسه سرایش در قالب غزل تمام شاعرانی را که در قالب نیمایی و سپید شعر سرودند، رها نمی‌کند. منوچهر آتشی در کنار شعر نیمایی غزل نیز گفت.  
 
وی با اشاره به آنکه قالب غزل یک قالب پویا، زنده و فعال است و به حیات خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: سرایش در یک قالب شعری به مضمون بستگی دارد. شاعر در قالب غزل حرفی را بیان می‌کند که با زمانه مطابقت می‌کند، این غزل، غزل معاصر و امروز محسوب می‌شود. حافظ نیز در ذهن و زبان مردم وجود دارد و اثر وی در جامعه خوانده و دیوان وی تجدید چاپ می‌شود هنوز هم به حافظ نیاز داریم.

این شاعر در پایان گفت: هنوز حس می‌کنیم حافظ یک شاعر معاصر است. این حرف معقولی نیست که تاریخ زمان در یک قالب شعری می‌گذرد و تعصبی نسبت به قالب شعری نداشته باشیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار