پویا جمشیدی شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

متاسفانه شعر آزاد، ساده‌انگارانه تلقی می‌شود

یکی از دلایل توانایی سرودن اشعار آزاد زیبا توسط شاعران بزرگ مانند نیما و شاملو، شناخت کامل شعر کلاسیک است.

پویا جمشیدی شاعر در خصوص سبک شعر آزاد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از سال 79 که شروع به نوشتن کرده‌ام شعرهای نیمایی، سپید و آزاد بسیاری گفته‌ام ولی متاسفانه امروزه شعر آزاد، ساده انگارانه تلقی می شود. افراد بسیاری را می بینیم که علاقه زیادی به شعر گفتن دارند اما به خاطر بلد نبودن عروض و قافیه و ناتوانی در گفتن شعر کلاسیک، به سمت شعر آزاد می روند. بنابراین شعر‌های آنها آن وزن و زیبایی که باید داشته باشد را ندارد.

وی در همین ارتباط افزود: باید توجه کرد که شاعران بزرگی مثل نیما و شاملو که این سبک شعری را داشته اند، شعرنویسی کلاسیک را خیلی خوب بلد بوده اند و شاید دلیل موفقیتشان همین بوده است. یکی از دلایل چاپ نکردن شعرهای آزادم همین، ساده انگارانه تلقی شدن این سبک شعری است.

جمشیدی در ارتباط با شاعران فضای مجازی گفت: نمی توانم بگویم کسانی که در فضای مجازی شعر های خود را منتشر می کنند، خوب یا بد هستند. خود من از طریق همین فضا شناخته شدم و این فضا را فرصتی برای جوانان بااستعداد می دانم. نمی شود از مسئله شعر در فضای مجازی ایراد گرفت. اتفاقا این فضا، فضای خوبی برای شناختن استعدادهای جدید است. اگر در زمان شاعر بزرگی چون مرحوم منزوی همین شبکه ها وجود داشت، امروز این شاعر توانا بسیار شناخته شده تر بود. فکر می‌کنم در نهایت مخاطب تعیین کننده این است که کسی در این حرفه ماندگار است یا خیر، باید انتخاب را به عهده مخاطب بگذاریم. اگر کسی توانایی نداشته باشد، بالاخره توسط مخاطب حذف می شود. 

گفتنی است؛ مجموعه غزل «پنهان میان سه نقطه» که از نشر ادبی الف منتشر شد، اولین کتاب منتشر شده این نویسنده است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.