سی‌ان‌ان: تلاش عربستان برای درآمدزایی/ پرداخت مالیات برای تنباکو و نوشابه

عربستان در تلاش است با گذر از اقتصاد متکی به نفت، درآمدهای غیرنفتی خود را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، عربستان سعودی در تلاشی برای درآمدزایی و خروج از اقتصاد متکی به نفت، مالیات های جدیدی بر تولید محصولاتی همچون نوشابه و تنباکو وضع کرده است.

عربستان روز سه شنبه از جزئیات بیشتری در خصوص طرح بلندپروازانه خود برای ایجاد تحول در اقتصاد این کشور پرده برداشت. این کشور درصدد افزایش درآمدهای غیر نفتی و کاهش حقوق و دستمزدهای دولتی است.

جان اسفاکیاناکیس، مشاور اقتصادی دولت عربستان و مدیر پژوهش های اقتصادی در مرکز تحقیقات خلیج فارس، گفت: «مالیات بر درآمد و کالاهای اساسی در این طرح مطرح نیست. عربستان سعودی درصدد معرفی مالیات های جدید بر حمل و نقل و افزایش بهای بلیت هواپیما است.»

اخذ 5 درصد مالیات بر فروش نیز به زودی در عربستان اجرایی می شود.

عربستان سعودی، پس از سقوط بهای نفت خام به حدود 50 دلار به ازای هر بشکه، به شدت در تلاش است تا از اقتصاد متکی به نفت فاصله گیرد. 80 درصد از درآمد دولت عربستان حاصل از فروش نفت است. این کشور در سال 2015 با کسری بودجه 100 میلیارد دلاری مواجه شد.

عربستان به دنبال کاهش دستمزد کارمندان دولتی است؛ به این منظور، ایجاد مشاغل دیگری در بخش های خصوصی را در دستورکار خود قرار داده است. در حال حاضر جمعیت عظیمی از اتباع عربستان (حدود 70 درصد) کارمند دولت اند.

صندوق بین المللی پول برآورد کرد رشد اقتصادی عربستان در سال 2016 به 1.2 درصد خواهد رسید که در مقایسه با سال گذشته به مراتب در سطح پایین تری است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار