اهواز؛

پیوند جنگل زاویه‌های دزفول با مناطق حفاظت‌شده

جنگل‌های زاویه‌ها و عباس‌آباد از جمله پوشش جنگلی حاشیه رودخانه دز است که زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است و در جنوب شهرستان دزفول واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: تلاش جهت الحاق جنگل‌های زاویه‌های دزفول به مناطق حفاظت‌شده جهت حفاظت بیشتر از این جنگل‌ها صورت گرفته است.

فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به وقوع یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های دز در منطقه زاویه‌های دزفول اظهار کرد: در پی این آتش‌سوزی، جنگلبانان اداره منابع طبیعی و ماموران یگان حفاظت محیط زیست دزفول در محل حاضر شدند و آتش‌سوزی با همکاری افراد محلی مهار و از خسارت بیشتر به عرصه جنگل جلوگیری به عمل آمد .

وی با تقدیر از تلاش جنگلبانان و همکاری ساکنان محلی دز در مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها افزود: هر ساله در جنگل‌های دز شاهد آتش‌سوزی هستیم و دلیل عمده این آتش‌سوزی‌ها بی‌احتیاطی گردشگران و استفاده‌کنندگان جنگل رخ می‌دهد. در آتش‌سوزی اخیر نیز تقریبا 1.6 هکتار از جنگل زاویه‌ها در آتش سوخت.

قلی‌نژاد با بیان این‌که مهار آتش‌سوزی‌ها و به ویژه پیشگیری از آن نیازمند تامین امکانات مناسب و کافی است، ادامه داد: جنگل‌های زاویه‌ها و عباس‌آباد از جمله پوشش جنگلی حاشیه رودخانه دز است که زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است و در جنوب شهرستان دزفول واقع شده است. پوشش گیاهی این جنگل‌ها، نوعی صنوبر به نام پده و درختان گز، کنار و جاز است.
وی گفت: جنگل‌های زاویه‌ها از مناطق مهم گردشگری دزفول است و به دلیل فاصله نزدیک این جنگل‌ها به شهر، مورد استقبال وسیع گردشگران قرار می‌گیرد و حضور گردشگران در این جنگل‌ها موجب وقوع حوادث آتش‌سوزی در اثر بی‌احتیاطی می‌شود.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود: همچنین بخشی از اراضی کشاورزی و گندم‌زارهای دزفول در کنار این جنگل‌ها قرار دارند و گاه آتش‌سوزی کاه و کلش گندم‌زارها به داخل این جنگل نفوذ می‌کند و موجب آتش گرفتن جنگل می‌شود.

وی با بیان این‌که وسعت جنگل‌های دز حدود 17 هزار هکتار است، اظهار کرد: قسمتی از جنگل‌های دز در حاشیه رودخانه دز و بالارود دزفول واقع شده‌اند که بخشی از آن به عنوان منطقه حفاظت‌شده، تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست قرار دارد.

قلی‌نژاد ادامه داد: جنگل زاویه‌ها با 3500 هکتار مساحت فعلا جزو مناطق حفاظت‌شده نیست؛ پیشنهاد الحاق این جنگل‌ها به منطقه حفاظت شده دز برای حفاظت بیشتر از آن مطرح شده و این پیشنهاد اکنون در مرحله پایانی الحاق و اعلام به عنوان منطقه حفاظت‌شده دز قرار دارد.

وی گفت: جنگل زاویه‌ها علاوه بر این‌که از زیستگاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است، زیستگاه احتمالی گوزن زرد ایرانی به شمار می‌رود و احتمال حضور گوزن زرد دز در آن وجود دارد.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.