آبادان؛

خرما اکسیر انرژی برای روزه داران

خرما سرشار از انواع مواد مغذی برای روزه داران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛خرما از جمله میوه هایی است که می توان به جرات آنرا یکی از نعمت های بزرگ الهی دانست که خداوند به مردم ایران زمین به خصوص مناطق جنوبی کشور از جمله شهرهای آبادان و خرمشهر عطا کرده است؛ خوشبختانه این میوه از دیرباز در خطه خوزستان وجود داشته و فروش آن بخصوص در ماه رمضان در این منطقه افزایش چشمگیری پیدا کرده و روزه داران را به سمت خود می کشاند.

خرما در مدت زمان کوتاه نیم ساعته به بدن انرژی لازم را بخشیده و بهترین شیرینی برای وعده افطار به همراه شیر گرم است؛ انجمن سرطان آمریکا مصرف 20 تا 35 گرم خرما را در روز توصیه می کند و گفته می شود خوردن یک عدد خرما یا رطب در روز سبب سلامت چشمان شما تا پایان عمر می شود.

مردم آبادان و خرمشهر نیز با شناخت خواص این میوه معجزه آسا امروز بیش از سه میلیون نفر درخت خرما را در زمین کشاورزی خود دارند که سالیانه حدود 50 هزار تن خرما از این نخیلات برداشته می شود و در ماه رمضان زینت بخش سفره های افطاری مردم این خطه از کشور است.

یک متخصص تغذیه با اشاره به ارزش غذایی خرما و رطب بخصوص برای ماه مبارک رمضان گفت: این میوه سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است که دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم میباشد که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده و برای شنوایی، بینایی، درد کمر، درد مفاصل، درمان سینه و ریه مفید است .

دکترمریم اشرفی ادامه داد: استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده و خرما قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران میکند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه داری بی تحرک شده است به تحرک وا میدارد؛ خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت میکند و نیروی عمومی بدن را افزایش میدهد و به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه میشود.

وی افزود: مقدار کالری خرما بلافاصله بعد از خوردن یک کیلوگرم خرما، ۳۴۷۰ کالری انرژی در بدن تولید می شود؛ به همین دلیل مصرف خرما در افطار مناسب است، زیرا گرسنگی شما را فرو می نشاند. این مقدار انرژی در مقایسه با سایر میوه ها بسیار بالاست. میوه خرما ۲ درصد پروتئین و کمتر از ۲ درصد چربی و املاح دارد؛ پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می کند.

همچنین یک مربی ورزش فواید خرما را برای ورزشکاران در ماه رمضان چنین برمی شمرد: خرما برای سلامتی در تحقیقات متعددی بررسی شده است. از آنجا که خرما در گروه میوه ها طبقه بندی میشود از فواید مصرف میوه و سبزی برخورداراست؛ به علاوه خرما به علت چربی کمی که دارد به عنوان ماده غذایی کم چربی در نظر گرفته میشود و به خاطر مقادیر ناچیز سدیم ، بیماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشکلی نخواهند داشت، مگر اینکه با مصرف نامتعادل باعث اضافه وزن در آنها شود و بیشترین اهمیت خرما به علت تامین فیبر گیاهی آن است.

آزاده کاووسی ادامه داد: خوردن خرما به تنهایی یا همراه با لبنیات از جمله شیر برای کوفتگی و خستگی مفرط ناشی از روزه داری و یا فعالیتهای سنگین بسیار مفید است و خرما الیافی دارد که در کاهش چربی و تامین پروتئین بسیار موثر است؛ همچنین جدیدترین تحقیقات علمی بیانگر موثر بودن خرما در رفع خشونت افراد و مایه آرامش روحی آنان است و می تواند در بهبود فلج اعضا، کمردرد و ناراحتی های مفاصل موثر باشد. براساس شواهد، در مناطقی که مصرف خرما درآنها زیاد است، این میوه میتواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

علی رستمی قهرمان آبادانی پرورش اندام جهان نیر در مورد فواید خرما گفت: برای داشتن قلب سالم باید مصرف خرما را افزایش داده و شب آن را خیس و صبح ناشتا مصرف کنید وبرای به دست آوردن انرژی می توان شیر و عسل را با هم مخلوط و مصرف کنیداین میوه می تواند کلسترول مضر را به حداقل برساند و رگ ها را سالم نگه دارد.

وی افزود : خرمابه دلیل اینکه احساس سیری ایجاد می کند برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند بسیار مفید بوده و باید آن را به عنوان اسنک مصرف کنند اما از آنجایی که کالری زیادی دارد باید در مصرف آن احتیاط کرد مگر این که قصد اضافه وزن داشته باشید.

بنابراین می توان نتیجه گرفت از آنجا که این طلای خوراکی ها در شهرهای جنوبی کشور بخصوص آبادان و خرمشهر به ودیعه گذاشته شده باید با شناخت خواص آن هرچه بیشتر در سفره های ایرانی جای داشته باشد و با ترکیب آن با مواد خوراکی دیگری مانند شیر،عسل و انواع میوه ها خواص معجزه آسای آن را فراموش نکرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.