باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تنها یک گام تا توقف کامل معادن شن و ماسه در پایتخت باقی است

معادن شن و ماسه مشکلاتی را در بافت زمین و حریم رودخانه ایجاد کرده و گاهاً به کانون تولید گرد و غبار در تهران تبدیل شده است.

تنها یک گام تا توقف کامل معادن شن و ماسه در پایتخت باقی است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگارن جوان؛ سالیان سال است که معادن شن و ماسه در حاشیه بافت شهر حضور پررنگی دارند و در حال حاضر با گسترش شهرنشینی پای این مخزن‌های آلوده به بافت اصلی شهر باز شده است به طوریکه می‌توان به صراحت گفت: خاک شهر به دست معادن شن و ماسه برباد رفته است.

محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در این باره می‌گوید: مناطقی که از جانب معادن شن و ماسه احاطه شده و در حال برداشت می‌باشد بخشی از شهر و جزء طرح جامع شهر تهران است و باید کاربری‌هایی که برای آن در تعریف مصوب شده پیاده شود.

این درحالی است که اگر سری به معاون شن و ماسه فعال در مجاورت بزنیم، آنها را همچنان مشغول برداشت خواهیم دید و اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا کاربری‌ها تعریف شده برای این معادن که جزئی از شهر و منابع تولید گرد و غبار هستند همچنان در خاموشی مطلق به سر می‌برد؟

وقتی از شورای شهر تهران جویا شدیم، در یافتیم که مسئولان این مرکز 2 سالی می‌شود که در حالی بررسی طرح ساماندهی معادن شن و ماسه شهر هستند.

رحمت‌الله حافظی عضو و رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: در تاریخ 29 اردیبهشت امسال، فرمانداری تهران طی ابلاغی، فعالیت معادن شن و ماسه را متوقف اعلام کرده‌اند.

وقتی جویای فعالیت کنونی آن‌ها در پی ابلاغ دستور توقف شدیم، محمدحسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت:‌ شورای تأمین فرصتی بسیار محدود در اختیار معادن شن و ماسه گذاشته تا مصالح تولید شده از قبل را خالی کنند.

*آثار مخرب معادن شن وماسه در دل طبیعت زخم‍‌‌‌ هایی برجای

آثار مخرب معادن شن و ماسه در دل طبیعت زخم هایی برجای گزاشته که  شاید جبرانش به مراتب کاری سخت و زمان بر باشد چراکه هرچه در حریم رودخانه‌ها قدم برمی‌داریم متوجه می‌شویم که حریم رودخانه با معادن شن‌ و‌ ماسه باریکتر شده و واقعاً در برخی نقاط حتی تفاوتی هم بایکدیگر ندارند.

بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در این باره می‌گوید: معاون شن‌و‌ماسه به حریم رودخانه تجاوز کرده و به راحتی قابل رؤیت است که رودخانه در ارتفاعی بالاتر، سوی یک لبه دیوار حرکت می‌کند، آن هم رودخانه‌ای که کاملاً وحشی و طبیعی است وهر لحظه امکان طغیان آن وجود دارد و حالا تکلیف رفع خسارات وارده بر محیط زیست چه می‌شود؟

حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران می‌گوید: سازمان صنعت، معدن و تجارت مکلف شده تا خسارات ناشی از برداشت‌های غیر قانونی از این معادن را که به عمق 130 متری فعالیت داشته‌اند، برآورده کرده و ظرف مدت 3 ماه اعلام کند و در نهایت پیگیری جبران خسارت وارده محقق شود.

اما متاسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت پای کار نمی‌آید که سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت:‌ با توجه به شرایط پیش‌آمده در سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان اخطار و اعلان‌های مختلفی به وزارت صنایع در زمینه مدیریت صنایع داشته است و اداره کل محیط زیست تهران نیز در سال گذشته به جهت جلوگیری از افزایش میزان آلودگی و عبور از شرایط هشدار، تعداد بسیار زیادی از معادن را تعطیل کرده است.

شاید سودهای میلیاردی معادن شن و ماسه باعث سکوت انفعال در اجرای قانون شده تا جایی که نفس‌هایی با بی‌قانونی در معرض خطر قرار گرفته است و حالا  یک گام تا توقف کامل معادن شن و ماسه در پایتخت باقی مانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار