باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خسارات چوپانان را بدهیم تا خرس و پلنگ ایرانی آسیب نبیند/ قاچاق حیوانات زنگ خطر جدی برای مسئولان

قاچاق حیوانات از معضلاتی که به عنوان دغدغه ای جدی در میان مسئولان محیط زیست مطرح است و حالا آنچنان که از اظهارات برخی مدیران ارشد این سازمان به گوش می رسد قرار است تدابیر سخت گیرانه ای برای مقابله با این پدیده در اولویت قرار گیرد.

خسارات چوپانان را بدهیم تا خرس و پلنگ ایرانی آسیب نبیند/ قاچاق حیوانات زنگ خطر جدی برای مسئولانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، قاچاق حیوانات از نمونه چالش هایی یه شمار می رود که حیات وحش کشور را تهدید می کند،پدیده ای که افراد و گروه های سودجو،با توسل به آن،به کسب سودهایی هنگفت مبادرت می ورزند.

با عنایت به مخاطره جدی این معضل برای محیط زیست و حیات وحش ایران،دستگاه ها و نهادهای ذیربط درصدد هستند با اتخاذ تدابیری ویژه،عرصه را برای فعالان این حوزه،تنگ تر از گذشته کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست،چندی پیش در نشستی که در دفتر مرکزی سازمان حفاظت از محیط زیست در پارک پردیسان برگزار شد،در تشریح اقدامات و تدابیر پیش بینی شده برای مقابله و برخورد با این معضل می گوید:با توجه به نشست و هماهنگی هایی که با دستگاه ها و نهادهایی همچون ادارات گمرک فرودگاهی داشته ایم،مقرر شده صادرات و واردات گونه ها و جانداران حیات وحش با مجوز محیط زیست انجام پذیرد.

وی عنوان می کند:هماهنگی هایی لازم با پلیس فتا برای رصد سایت هایی که مبادرت به تبلیغ خرید و فروش حیات وحش می کنند نیز منعقد شده است.

آنچنان که علی تیموری عنوان می کند،جلساتی نیز با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شده تا با عنایت به مجموعه هماهنگی های لحاظ شده،دستاوردهای سازنده تری در عرصه مقابله با قاچاق حیات وحش حاصل شود.
وی معتقد است:اساسامقابله با چنین معضل و تخلفی نیازمند روش و سیستمی مشخص و معین است تا در کنار آن با آگاهی بخشی،اطلاع رسانی و فرهنگ سازی،توفیقات مطلوب تری به دست آید.

قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس
یکی از ابعاد برجسته قاچاق حیات وحش به پرندگان شکاری معطوف می شود،جایی که متقاضیان و مشتریان پرو پا قرصی برای پرندگان شکاری همچون شاهین،در شیخ نشین های عرب به انتظار خرید نشسته اند.

علاقه کشورهای حاشیه خلیج فارس به پرندگان شکاری،موضوع و پدیده نوظهور و جدیدی نیست و این امر از زمان های بسیار دور به عنوان یک نوع تفریح و سرگرمی برای شیخ نشین های عرب مطرح بوده است.

پرداخت مبالغی کلان برای خرید پرندگان شکاری از مخاطراتی است که بقاء و حیات این گونه جانوری را در چرخه زیست محیطی ایران به مخاطره می اندازد.

اقدامات و تدابیر سازمان حفاظت از محیط زیست برای بقاء حیات وحش

در شرایطی که مدت هاست شکار برخی گونه های نادر در حیات وحش ایران،خطر انقراض و نابودی آن را تشدید کرده،سازمان حفاظت از محیط زیست،تمهیداتی را اندیشیده تا با اتکای به آن حفاظت مطلوب تری از گونه های نادر موجود در حیات وحش ایران را اعمال و عملیاتی سازد.

بیمه پلنگ برای حفاظت از این گربه سان حائز اهمیت در حیات وحش
با پرداخت خسارت به چوپانان و گله داران برای تامین خسارت فعالان حوزه دامی و سوق دادن آنها به اجتناب از عکس العمل های سخت و خشن برای حذف فیزیکی این گونه ارزنده و حائز اهمیت(پلنگ) و درکنار آن بیمه خرس قهوه ای و سیاه از نمونه برنامه های طراحی شده است که با هدف حفظ شایسته تر حیات وحش ایران در ایران مدنظر قرار گرفته است.

آموزش شکارچیان و مجاب ساختن آنها به پشت سرگذاشتن دوره آموزشی تعریف شده،بکارگیری بالگرد برای دفع و اطفاء حریق در رویشگاه های طبیعی و مذاکره برای تامین بالگرد برای فعال سازی آن در هفت استان کشور و استقرار آن در مناطقی از کشور همچون فارس،گلستان،آذربایجان شرقی،لرستان،ایلام،کرمانشاه و خراسان رضوی از دیگر تدابیر اندیشیده شده در این راستا(حفاظت مطلوب تر از زیستگاه های گونه های جانوری)به شمار می رود.

سرشماری حیات وحش در اولویت سازمان حفاظت از محیط زیست چندی پیش فرهاد دبیری،معان محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست در نشستی خبری ازدستور کار قرارگرفتن سرشماری حیات وحش خبر داد.

وی در این خصوص عنوان کرد:برای مدیریت گونه ها و نحوه بهره  برداری و اتخاذ تدابیر و تمهیدات مقتضی در حوزه مورد اشاره،سرشماری واقعی حیات وحش و احتساب تعداد آنها ضروری به نظر می رسد.

دبیری می افزاید: سرشماری مورد اشاره از سال گذشته آغاز شده و در سال جاری نیز در دو نوبت انجام خواهد شد.

وی به لحاظ کردن شیوه ای جدید در حفاظت از محیط زیست نیز اشاراتی دارد،شیوه ای که مقرر است با مشارکت جوامع محلی و بصورت مشارکتی پیگیری و عملیاتی شود.

ساز وکاری که بر اساس برآوردها و بررسی های انجام شده، ضریب حصول موفقیت در آن بسیار بیشتر از حفاظت صرف طبق اسلوب و شیوه های پیشین است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار