شهرکرد؛

روزه داری در 3 ماهه اول و سوم بارداری می تواند رشد جنين را دچار اختلال کند

يک متخصص بیماری های زنان و زايمان، با بیان ممنوعيت روزه داری در 3 ماهه اول و سوم دوران بارداری گفت: روزه داری در اين ماه ها ممكن است در روند تكامل جنين اختلال ايجاد كند.

روزه داری در 3 ماهه اول و سوم بارداری می تواند روند رشد جنين را دچار اختلال کند
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختياری؛ دكتر لعبت جعفرزاده افزود: البته روزه‌داری زنان باردار در 3 ماهه دوم، تحت نظر متخصص و به شرط تغذيه مناسب در وعده‌های سحر و افطار بلامانع است.

وی، توجه به طول مدت روزه داری، نوشيدن مايعات و آب كافی در فاصله افطار تا سحر، استفاده از رژيم غذايي مقوی و کامل و ‌استراحت كافی را از ديگر نكات حائز اهميت برای روزه داری در 3 ماهه دوم بارداری بیان کرد.

جعفرزاده، با بيان اينكه رژيم غذايی كامل و كافی، سلامت مادر و نوزاد را تأمين مي كند، گفت: اختلال در وضع تغذيه بويژه در 3 ماهه اول و سوم بارداری، می تواند تهديدات جدی برای رشد و سلامت نوزاد در بر داشته باشد.

وی اضافه كرد: در 3 ماهه اول بارداری به دليل تشكيل سلول های مغزی جنين، بهتر است روزه گرفته نشود.

این متخصص بیماری های زنان و زايمان، با تأکید بر اینکه كمبود قند در 3 ماهه اول بارداری به شدت روی رشد عمومی جنين موثر است، گفت: اين امر به خصوص در فصولی كه مدت روزه داری طولانی باشد، دارای حساسيت بيشتری است.

جعفرزاده ادامه داد: در 3 ماهه سوم نيز نوزاد با نزديک شدن به زمان زايمان، در حال وزن گيری می باشد و ممكن است روزه داری اين روند را دچار اختلال کند.

يک كارشناس مامايی نيز در خصوص اهميت تغذيه در دوران بارداری گفت: بدون شک يكي از بزرگترين آرزوهای يك مادر رشد و نمو كامل جنين است كه اين امر رابطه تنگاتنگي با تغذيه مادر دارد.

افسانه صفدريان افزود: مقدار غذای مصرفي روزانه در زنان باردار متفاوت است و در ماه های اول بارداری تا حدي با قد، ‌وزن و اشتهای مادر ارتباط دارد.

وي ادامه داد: در ماه هاي اول بارداري اشتها به غذا معمولاً كم ولي ميل به خوردن بعضي از غذاها به علت ويار زيادتر مي شود و در نتيجه عدم تعادل در نوع و مقدار غذای مصرفي به وجود مي آيد که اگر رژيم مناسبي براي زن باردار انتخاب نشود سلامت نوزاد به خطر مي افتد.

صفدريان گفت: خوراک روزانه زن باردار از نظر اهميت و ارزش غذايي شامل شير و مواد تركيب شده از شير،‌ سبزي ها، گوشت،‌ مرغ،‌ ماهي، ‌تخم مرغ، ‌نان،‌ جوانه گندم و حبوبات،‌ مواد روغني و انواع كره گياهی و حيوانی به میزان مورد نياز بدن می باشد.

وی افزود: معمولاً تا زماني كه مادر باردار اشتهای كافي به غذا دارد و دوران بارداری را بدون ناراحتي طی مي كند، نياز به پرهيز ندارد و مي تواند هر غذايي را كه دوست دارد ميل نمايد ولي همواره بايد از خوردن غذاهاي خيلي چرب، شور و سنگين هضم پرهيز کند.

انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.