رویترز: صادرات نفتی ایران به اروپا به بالاترین سطح در 4.5 سال گذشته رسید

رویترز به نقل از یک منبع آگاه از افزایش صادرات نفتی ایران به اروپا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک منبع آگاه گزارش داد با افزایش فروش نفت ایران به اروپا در ماه ژوئن، صادرات نفت این کشور به اروپا به بالاترین سطح در 4.5 سال گذشته رسیده است. 

فروش نفت تهران از ماه دسامبر (آخرین ماه پیش از لغو تحریم‌ها) تقریبا دو برابر شده است و این افزایش تولید می‌تواند بخشی از کاهش اخیر عرضه نفت در بازار را جبران کند.

ایران از زمان لغو تحریمها در ماه ژانویه، با سرعتی فراتر از آنچه تحلیلگران نفتی پیش‌بینی کرده بودند، در حال کسب سهم سابق خود در بازار جهانی نفت است.

به گفته این منبع آگاه، فروش نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه گذشته حدود 100 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 2.31 میلیون بشکه در روز رسیده است. 

براساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این رقم بیش از دو برابر مدت مشابه سال قبل و بالاترین رقم از ژانویه 2012 (پیش از آغاز تحریم‌های غرب) است. 

به گفته این منبع آگاه، صادرات نفت ایران به اروپا از 530 هزار بشکه در روز در ماه مه به حدود 580 هزار بشکه در ماه ژوئن رسیده است که این رقم نیز حدود 6 برابر صادرات نفتی ایران به اروپا پیش از لغو تحریم‌هاست.

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، پیش از اعمال تحریم‌های بین المللی علیه ایران در اواسط سال 2012 میلادی، این کشور حدود 2.2 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد که سهم اروپا از این صادرات نفتی حدود 600 هزار بشکه در روز بود. 

به گفته این منبع، صادرات نفتی ایران به بازار آسیا نیز در ماه ژوئن با اندکی افزایش نسبت به ماه مه به 1.62 میلیون بشکه در روز رسیده است که البته در مقایسه با صادرات 1.71 میلیون بشکه‌ای آن در ماه آوریل با کاهش محسوسی مواجه شده است. 

در این میان، صادرات نفتی ایران به چین که بزرگترین مشتری نفتی این کشور محسوب می‌شود، در ماه ژوئن حدود 610 هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به 3 ماه گذشته اندکی کاهش یافته است.

در مقابل، صادرات نفتی این کشور به ژاپن با 290 هزار بشکه در روز به بالاترین سطح از ماه آوریل رسیده است. صادرات نفتی ایران به هند و کره جنوبی نیز در ماه ژوئن به ترتیب حدود 406 و 323 هزار بشکه در روز بوده است.

به گفته منبع مذکور، در حال حاضر، یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه مشتریان اروپایی نفت ایران به شمار می‌روند و لهستان نیز این ماه برای نخستین بار با خرید روزانه 67 هزار بشکه نفت به صف خریداران اروپایی نفت ایران پیوست. 

شرکت «رویال داچ شل» نیز در پایان ماه گذشته با خرید 1.1 میلیون بشکه نفت پس از شرکت توتال به دومین خریدار اروپایی بزرگ نفت ایران تبدیل شد.  

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار