بلومبرگ گزارش داد:

آیا اروپا می‌تواند بحران مهاجران را ریشه‌کن کند؟

بلومبرگ در گزارشی به تلاش‌های اروپا برای مدیریت بحران مهاجران پرداخت.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، جدیدترین برنامه اروپا برای ریشه کن کردن ورود مهاجران به سواحل این قاره، سوالاتی را در پی داشته است. به وضوح پیداست، شرایط اضطراری است و مدیریت این بحران نیازمند اقدامات جدی است؛ اما پیشنهادهای ارائه شده ناکافی و نگران کننده هستند.

چارچوب همکاری جدید کمیسیون اروپا به کشورهای زادگاه مهاجران کمک تجاری در ازای جلوگیری از ورود پناهجویان به این قاره را وعده می‌دهد. این پیشنهاد به هیچ وجه عملی نیست و پناهجویان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سال گذشته تقریباً یک میلیون نفر برای یافتن یک زندگی بهتر به اتحادیه اروپا مهاجرت کردند. تقریباً 3 هزار نفر از این افراد هنگام عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند. اغلب مهاجران از مصر و لیبی بوسیله کشتی راهی اروپا می‌شوند.

با تشدید این بحران، سندیکاهای جنایی به قاچاق مهاجران به اروپا روی آورده‌اند و تجارتی به ارزش تقریبی 6 میلیارد دلار راه‌اندازی کرده‌اند. اتحادیه اروپا مایل است توافق خود با ترکیه را که از مهاجرت پناهجویان به اروپا از طریق یونان جلوگیری کرد، در دیگر کشورها نیز تکرار کند. این توافق موجب کاهش 90 درصدی سفر مهاجران از طریق یونان شده است. البته مهاجران همچنان از طریق ایتالیا به سفر خود ادامه می‌دهند.

برنامه جدید اتحادیه اروپا کمک 8 میلیارد یورویی به برخی کشورهای خاورمیانه و آفریقا است. در ازای این کمکِ میلیاردی، کشورهای مذکور باید به مدیریت بحران مهاجران و از بین رفتن گروه‌های قاچاقچی انسان کمک کنند. 

باید توجه داشت که چنین پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا باعث می‌شود کشورهای دیگر به باج گیری از این اتحادیه روی آورند. برای مثال پس از اینکه ترکیه با اتحادیه به توافق رسید، نیجر درخواست 1 میلیارد یورو اضافه را برای همکاری در زمینه مهاجران ارائه داد. کنیا نیز اروپا را به تعطیل کردن بزرگترین کمپ مهاجران -دَدآب- تهدید کرده است.

هیچ راه حل آسان و سریعی برای حل  این مشکل وجود ندارد. تحقق رفتار انسانی و متعادل با پناهجویان به گونه‌ای که مورد قبول شهروندان اروپایی باشد چالش بزرگی است. همچنین رسیدن به چنین هدفی سال‌ها به طول می‌انجامد. اروپا باید پول بیشتری را برای حل بحران مهاجران اختصاص دهد؛ اما پرداخت این مبلغ به دولت‌های دیگر و انتظار استفاده درست از آن منطقی نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار