پرونده اورلاندو؛ 36 ساعت پس از کشتار بی‌سابقه + تصاویر

با توجه به مسلمان‌ بودنِ مهاجم مسلح، انتظار تلافی آن اتفاق علیه برخی مساجد و مراکز اسلامی وجود داشت، بنابر این تدابیر امنیتی در بسیاری از این مراکز تشدید شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دو شب پیش، ورود یک جوان افغان‌تبار به باشگاه همجنس‌بازان در اورلاندوی کالیفرنیا مقدمه‌ای شد بر خونبارترین حمله مسلحانه در تاریخ ایالات متحده. از آن زمان تا کنون حواشی متعددی پیرامون این حادثه شکل گرفته که برخی از آنها قابل تأمل است:
 
پرونده اورلاندو؛ 36 ساعت پس از کشتار بی‌سابقه + تصاویر

 
* اولین حاشیه، محکوم‌کردن کشتار اورلاندو توسط سازمان‌های اسلامی آمریکا و عمده مساجدِ آن کشور بود. مسلمان‌ها در مراسم یادبود قربانیان در چندین شهر شرکت کردند و رفتار یکی از منتسبان به اسلام خود را غیردینی دانستند. یک فیزیکدان مسلمان با شرکت در شب‌زنده‌داری به یاد قربانیان اورلاندو در سخنانی اظهار کرد:«انگار از پشت، خنجر خورده‌ایم... اکنون احساس مسئولیت می‌کنیم که بی‌گناهی خود را برای کاری که یک مجرم و مدعیِ مسلمانی انجام داده، اثبات کنیم».
 
پرونده اورلاندو؛ 36 ساعت پس از کشتار بی‌سابقه + تصاویر
 
با توجه به مسلمان‌بودنِ مهاجم مسلح، انتظار تلافی آن اتفاق علیه برخی مساجد و مراکز اسلامی وجود داشت، مانند گذشته که پس از قتل 14 نفر در سن‌برناردینو چنین اتفاقی رخ داد. بنابر این تدابیر امنیتی در بسیاری از این مراکز تشدید شد. رئیس مرکز اسلامی در لانگ‌آیلند نیویورک با اشاره به حوادث مشابه در گذشته، از اداره پلیس خواست تا در افطاری‌های این مرکز حاضر باشد.
 
 
* بسیاری از خبرگزاری‌ها تعداد دقیق قربانیان را در خبرهای جدید خود تغییر داده که از 49 کشته در فاجعه ارولاندو حکایت می‌کند. همه مقتولان شناسایی گشته و فهرست کامل اسامی آنها منتشر شده است.
 
پرونده اورلاندو؛ 36 ساعت پس از کشتار بی‌سابقه + تصاویر
 
* جلسه کنگره روز یکشنبه پس از یک دقیقه سکوت به یادبود قربانیان برگزار شد و پل رایان رئیس مجلس نمایندگان و چند تن از اعضای کمیته اطلاعات سنا گزارش مختصری پیرامون حادثه ارائه دادند. سپس بحث و تبادل نظر در مورد قانون حمل سلاح و لزوم تجدید نظر در آن بالا گرفت.
 
با توجه به برگزاری انتخابات در نوامبر آتی، نمایندگان فرصت کمی برای طرح‌ها و لوایحِ دارای اولویت در اختیار دارند اما کشتار اورلاندو ممکن است آنها را قانع کند پرونده قانون حمل سلاح را دوباره باز کنند. فعلاً قرار بر این شد تا منتظر جزئیات بیشتر در مورد حادثه و انگیزه عامل آن بمانند.
 

 
* از انجا بیش از 90% از قربانیان حادثه، لاتینی‌تبار بوده‌‌اند، جامعه لاتینی‌تباران فلوریدا خود را صاحب‌عزا می‌داند. ایالت فلوریدا میزبان سومین جمعیت بزرگ لاتینی‌تباران در آمریکا است و 30% از ساکنان منطقه اورنج (Orange) که شهر اورلاندو در آن واقع است، ریشه لاتین دارند. حالا بسیاری از این افراد شک کرده‌اند که شاید نیت مهاجم، قتل لاتینی‌تباران بوده، نه همجنس‌بازان.
 
زاو کالون در کنفرانس خبری با حضور 20 تن از رهبران گروه‌ها و مراکز لاتینی‌تبار گفت:«ما هرگز دست‌‌کم در دهه‌های اخیر، هدف حمله تروریستی واقع نشده‌ایم». او نسبت به پوشش رسانه‌ای این رخداد که تنها به همجنس‌بازبودنِ قربانیان اشاره شده، گلایه کرد.

 
پرونده اورلاندو؛ 36 ساعت پس از کشتار بی‌سابقه + تصاویر
 
* اف‌بی‌آی گزارش داده از سال 2013 میلادی که عمر متین در محل کارش از علاقه به گروه القاعده و همچنین تمایلش برای شهادت صحبت کرده است، او را زیر نظر گرفته و تمام رفت‌و‌آمدها و مکالماتش را ضبط کرده است. جیمز بی. کامی مدیر اف بی‌آی در کنفرانس خبری اذعان کرد عمر متین دو بار نیز مورد بازجویی قرار گفت اما در مارس 2014 میلادی پرونده او بسته شد، زیرا تهدیدی از جانب او کشف نشده بود.
 
گفته می‌شود این سومین بار پس از بمب‌گذاری بوستون در 2013 و حمله طراحی‌شده به مسابقه کاریکاتور حضرت محمد (ص) است که یک مظنون پس از طی دوران بازجویی توسط اف‌بی‌آی دست به جنایت می‌زند. سوال برخی خبرنگاران در کنفرانس خبری این بود که چرا باید چنین افرادی اجازه حمل سلاح داشته باشند؟
 
* یکی از مشتریان باشگاه پالس، محل وقوع حمله مسلحانه، اعلام کرده که عمر متین را بارها در آن محل دیده و حتی متین تلاش کرده تا با او رابطه دوستانه برقرار کند، گرچه او به دلیل روحیات عمر متین از این کار پرهیز کرده است. این سخنان موجب شده اف‌بی‌آی به دنیال سرنخ‌های جدید بیافتد تا با استفاده از دوربین‌ها و مشتری‌های باشگاه دریابد آیا چنین رفت‌و‌آمدی صورت گرفته و دلیل آن چه بوده است؟


منبع: مشرق

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
واقعا احسنت بر عمر متین افرین به این مسلمان و لعنت به اون فیزیکدانی که خودشو مسلمان میدونه!!!