بیرجند؛

راه اندازی دهکده گیاهان دارویی در شهرستان خوسف

دهکده گیاهان دارویی برای نخستین‌ بار در کشور در شهرستان خوسف استان خراسان جنوبی ایجاد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: دهکده گیاهان دارویی در کیلومتر ۱۹ جاده بیرجند خوسف و در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار احداث می‌شود.

جلال‌الدین صادقی‌شهرستانک افزود: این دهکده محل تمرکز گونه‌های مختلف از گیاهان دارویی استان، نمایشگاهی دائمی، مرکز تحقیقاتی بهینه‌سازی و فرآوری گیاهان دارویی و یک مرکز نمونه گردشگری خواهد بود که پروژه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز به سمت آن سوق داده خواهد شد.

وی حذف واسطه‌ها در فروش، آموزش روستائیان، بازاریابی، تکمیل فرآیند تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد یک مرکز نمونه گردشگری در حوزه گیاهان دارویی بومی را از اهداف ایجاد دهکده گیاهان دارویی در شهرستان خوسف بیان کرد.

وی به پتانسیل وجود بسیار گیاهان دارویی متنوع در استان و به ویژه شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: برای به سرانجام رساندن ایجاد این دهکده نیازمند کارگروهی همه جانبه با همکاری برخی ادارات هستیم و خودکفایی را باید در روستاها جست‌وجو کرد و گیاهان دارویی اشتغال خوبی را می‌تواند ایجاد کند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: آنچه که باعث ماندگاری روستائیان در روستا می‌شود فعال کردن صنعت در روستا است و برای اشتغال در روستاها باید اقداماتی شکل بگیرد که این عامل مستلزم ایجاد اشتغال پیرامون مزیت‌های منطقه‌ای است.

صادقی‌شهرستانک گفت : باید محصولاتی که یک روستایی در روستای خود می‌تواند به آن برسد از تولید، فرآوری، بسته‌بندی، صادرات و غیره باید در همان روستا انجام شود و برای اینکه باید با حذف فرآیندهای ناتوانمندساز، توانمندی ایجاد کنیم تا میل روستائیان به کشاورزی افزایش یابد که در این زمینه توجه به گیاهان دارویی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه یکی از پتانسیل‌های خراسان جنوبی و شهرستان خوسف مقوله جواهرات است گفت: شهرستان خوسف سرشار از سنگ‌های معدنی و جواهرات است.

وی در پایان از آمادگی جهاد دانشگاهی در ارائه خدمت در پیاده‌سازی پروژه‌ها، بحث‌های تحقیقاتی شهرستان و آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان خبر داد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.