لرستان؛

تولید24 هزار تن آبزیان در لرستان

مدیر کل شیلات لرستان گفت: در سال 94 تولید آبزیان در این استان 20 هزار تن بود و پیش بینی می شود این میزان در سال جاری تا 24 هزار تن برسد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛کیارش بیرانوند در نشست با خبرنگاران گفت: لرستان با دارا بودن بین 11 تا 13 میلیارد متر مکعب خروجی آب مستعد آبزی پروری است و هم اکنون این استان با 500 مزرعه پرورش ماهی و 13 هزار نیروی شاغل در این بخش بطور میانگین سالانه از قابلیت تولید 22 هزار تن پرورش آبزیان برخوردار است.
وی گفت: هم اکنون لرستان توان تولید هزار و 200 تن ماهیان گرمابی را دارد و با تولید 146 میلیون قطعه بچه ماهی در سال رتبه اول تولید بچه ماهی در کشور را دارد.
مدیر کل شیلات لرستان گفت: مجموعه شیلات استان با دارا بودن سه مجتمع تکمیل شده از زیرساخت های لازم با ظرفیت تولید سه هزار تن ماهی به صورت مکانیزه برخوردار است و علاوه بر این با دو مجتمع دیگر که در دست ساخت هستند ظرفیت تولید مکانیزه می تواند به هفت هزار تن برسد.
بیرانوند گفت: گونه های جدید آبزی پروری طی چند سال اخیر وارد لرستان شده است بطوری که در سال های 93 و 94 گونه آزاد ماهیان دریای خزر وارد استان شد و بعد از یکسال این گونه های 200 گرمی به بالای پنج کیلو گرم وزن گرفتند که تا کنون این رکورد در کشور ثبت نشده بود.
مدیر کل شیلات لرستان گفت: در راستای اجرای سیاست های طرح اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات استان سه برنامه در اولویت قرار دارد که شامل واگذاری یکی از مجتمع های شیلات استان با استفاده از ماده 27 تا پایان سال جاری، تولید هزار تن ماهی در قفس و اجرای طرح مزارع و استخرهای هزار تا دو هزار متری پروش ماهی توسط کشاورزان است.
وی افزود: در حاشیه رودخانه های سیمره و کشکان مزارع خرد 10 الی 20 تنی پرورش ماهی با دادن وام های 30 تا 40 میلیونی به کشاوزان به منظور افزایش تولید ماهیان گرمابی برای سال جاری در نظر گرفته شده است.
بیرانوند گفت: علاوه براین پروش زالو در دستور کار سازمان شیلات کشور قرار دارد که در استان لرستان نیز این طرح بطور پایلوت در حال انجام است و در صورت نتیجه بخش بودن می توان آن را توسعه داد و همچنین پرورش ماهیان زینتی نیز از برنامه دیگر مورد نظر شیلات است که این نیز در صورت موفقیت آمیز بودن تداوم پیدا خواهدکرد.
مدیر کل شیلات لرستان در خصوص سرانه مصرف ماهی در لرستان گفت: در این استان سرانه مصرف ماهی به دلیل مصرف بالای گوشت قرمز 4/9 کیلوگرم در سال است که این میزان در کشور به 9 کیلو گرم می رسد.
وی افزود: ایجاد بازارچه آبزیان و جشنواره های طبخ آبزیان از جمله راهکارهایی است که توسط شیلات لرستان به منظور افزایش سرانه مصرف در نظر گرفته شده است که با توجه به وجود بالای 300 روش طبخ آبزیان آموزش دراین زمینه می تواند فرهنگ مصرف آبزیان را بالا ببرد
بیرانوند گفت: ماهی لرستان بنا بر کیفی سنجی های صورت گرفته در شمار با کیفیت ترین ها قرار دارد و هم اکنون با کیلویی هشت هزار تومان به فروش می رسد که در صورت مدیریت مناسب می توان همین ماهی را با قیمت های بهتری هم بفروش رسانید.
مدیر کل شیلات لرستان یادآور شد: هم اکون تعداد سه کارخانه فرآوری و صنایع تبدیلی در استان فعالیت دارند و آمادگی برای افزایش این میزان وجود دارد
انتهای پیام/ا  

برچسب ها: تولید ، ماهی ، شیلات ، مزرعه ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.