وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات:

اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات محقق می شود

محمود واعظی گفت: تلاش شد در دو و نيم سال گذشته همه اهداف پيش بيني شده در برنامه پنجم توسعه براي بخش ICT كشور كه تا پيش از اين مورد بي توجهي واقع شده بود، محقق شود كه اين اقدام صورت گرفت.

اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات محقق می شود به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ واعظي بخش آي سي تي را پيشران توسعه و توانمندساز بخش هاي مختلف كشور و تسهيل گر در امور زندگي مردم دانست و به گام هاي موثر دولت يازدهم در تحقق اين اهداف اشاره كرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات؛ توجه جدي به تامين مناسب زيرساخت هاي ارتباطي را يكي از اين گام ها برشمرد و ضمن اشاره به بي توجهي بيش ازحد و نبود سرمايه گذاري در اين بخش در گذشته ، گفت: با اين كه در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور بر توسعه بخش آي سي تي تاكيد شده بود، اما اقدامي در اين باره صورت نگرفته بود.

واعظي گفت: بي توجهي دولت قبل بسيار زياد بوده است و از زماني كه دولت يازدهم اين وزارتخانه را تحويل گرفت تامين زيرساخت هاي ارتباطي پيشرفت 14.5 درصدي داشته است و با اقدام هاي مناسب تا پايان برنامه همه اهداف برنامه محقق شد.

وي با بيان اين كه اكنون توليد محتوا، نرم افزار(اپليكيشن) و خدمات در قالب شبكه ملي اطلاعات مورد توجه قرار گرفته، خاطرنشان كرد: اقدام هاي مناسبي براي توليد محتواي فاخر در شبكه ملي اطلاعات انجام شده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه موضوع ايجاد شبكه ملي اطلاعات جزو اهدافي بود كه در حكم رهبر معظم انقلاب براي تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي به عنوان يك محور اصلي مورد توجه قرار گرفته بود، افزود: ايجاد اين شبكه در اولويت اول برنامه ها قرار گرفت و تاكنون گام هاي خوبي در اين باره برداشته شده است.وي ارزان كردن و گسترش پهناي باند داخل، توجه ويژه به فارغ التحصيلان و محققان اين بخش را از جمله برنامه هاي انجام شده عنوان كرد.

واعظي با بيان اين كه اكنون توجه ويژه اي به شركت هاي دانش بنيان شده است، خاطر نشان كرد: تاكنون براي بيش از 200 شركت دانش بنيان بالغ بر يك هزار ميليارد ريال تسهيلات كم بهره و وجوه اداري شده پرداخت شده است.

وي اشتغالزايي را يكي ديگر از برنامه هاي اصلي توسعه بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور برشمرد و گفت: تاكنون نزديك به 190 هزارشغل با توسعه نسل سه و چهار تلفن همراه، انجام حمايت هاي لازم و همكاري با دانشگاه ها ايجاد شده است.

واعظي پروژه دولت الكترونيك را توانمندساز ساير بخش هاي كشور دانست و گفت: همواره به دنبال راه اندازي دولت الكترونيك بوده ايم كه در 27 ارديبهشت ماه امسال مرحله اول آن انجام شد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: آنچه كه دولت الكترونيك را كامل خواهد كرد اين است كه دستگاه هاي مختلف اجرايي كشور هوشمند شده و به اين شبكه متصل شوند.

به گفته وي اكنون تعدادي از دستگاه هاي اجرايي به دولت الكترونيك متصل شده اند و با تعدادي هم در حال رايزني براي اتصال آنها هستيم و پيش بيني مي شود در آينده نزديك همه دستگاه ها متصل شوند.

دكتر واعظي ادامه داد: هر آنچه از فعاليت هاي دولت، هوشمند شود جلوي فساد، تبعيض و جعل گرفته خواهد شد و علاوه بر آن سرعت كار مردم بيشتر مي شود و بهره وري افزايش مي يابد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: آمادگي داريم به همه وزارتخانه ها و دستگاه هايي كه نياز به امكانات براي هوشمند شدن دارند، خدمات ارايه كنيم.وي با بيان اين كه آي سي تي تسهيل گر امور مردم است، افزود: اكنون حدود 37 ميليون نفر از جمعيت كشور به اينترنت دسترسي دارند درحالي كه ابتداي اين دولت اين رقم حدود 3 ميليون نفر بود. اين موضوع عاملي است تا مردم امروز راحت تر بتوانند براي دريافت خدمات از اينترنت استفاده كنند.

واعظي به گستردگي اينترنت به روستاهاي كشور علاوه بر شهرها اشاره كرد و گفت: معتقد هستيم علاوه بر ساكنان شهرها، روستاييان بايد بتوانند از خدمات مورد نياز خود در اين وزارتخانه استفاده كنند و سياست ما اين است كه خدمات را به روستاها ببريم.به گفته واعظي، اكنون خدمات سلامت، كشاورزي و آموزش و پرورش با اينترنت به روستاها برده شده است.

وي با بيان اينكه ارايه خدمات به همه روستاها خواهد بود و تعداد آنها نيز افزايش خواهد يافت، اظهار اميدواري كرد: هر آنچه سازمان ها و وزارتخانه ها در كلان شهرها و شهرها به مردم خدمات مي دهند مردم روستاها نيز بايد بتوانند از همين خدمات در محل زندگي خود برخوردار شوند.

 حسن روحاني رييس جمهوري در ديداري كه شانزدهم فروردين ماه امسال با وزير، مديران و كاركنان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات داشت، آي سي تي را از پايه‌هاي توسعه كشور دانست و تاكيد كرد، امروز براي تسريع در روند پيشرفت و توسعه كشور، نيازمند اين فناوري هستيم.


منبع: روابط عمومی وزات ارتباطات


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.