انتقاد 11 عضو کنگره از دخالت اوباما در همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

چند عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور، از موضع‌گیری او در قبال همه‌پرسی انگلیس انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلگراف، چند سیاستمدار ارشد آمریکایی با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – دخالت او در همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) را "نادرست" خواندند.

در این نامه که به امضای 11 عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا رسیده است، اوباما به خاطر حمایت از باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. در این نامه آمده است هشدار رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا در معاملات تجاری آینده آمریکا به "انتهای صف" خواهد رفت، نوعی تحت فشار قرار دادن انگلیس برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

«مک تورنبری» - رئیس کمیته نیروهای مسلح – و «دوین نونس» - رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا - از جمله امضاکنندگان این نامه به شمار می‌روند.

اوباما چندی پیش در سفر به انگلیس حین صحبت درباره چشم‌انداز روابط تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا با اشاره به همه‌پرسی خروج انگلیس از این اتحادیه گفت: انگلیس با انجام این همه‌پرسی قصد دارد به انتهای صف شرکای تجاری آمریکا برود.

این جمله اوباما باعث خشنودی کمپین حامی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا شد؛ اما در عین حال، انتقادات فراوانی را نیز به دلیل آنچه که "مداخله رئیس جمهور آمریکا در همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا" خوانده شد، به همراه داشت.

اعضای جمهوری‌خواه کنگره در نامه خود به اوباما با نادرست خواندن دخالت وی در همه‌پرسی انگلیس، اظهار داشته‌اند آمریکا نباید در این همه‌پرسی، "موضع‌گیری رسمی" داشته باشد.

در بخشی از این نامه آمده است: "شهروندان انگلیسی باید بدانند که فارغ از نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، آمریکا همچنان روابط ویژه خود با این کشور را حفظ خواهد کرد و لندن کماکان در مرکزیت سیاست خارجی، امنیتی و تجاری آمریکا باقی خواهد ماند.

با وجود این نامه و انتقاداتی که از دخالت اوباما در همه‌پرسی انگلیس صورت گرفته است، کمپین حامی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه سران جهان حق دارند نظرات خود را درباره همه‌پرسی انگلیس ابراز کنند، از مردم انگلیس خواسته است پیش از رای دادن در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه، هشدار کشورهای دوست مانند آمریکا را جدی بگیرند.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار