باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

استقرار سامانه دفاع موشکی "پاتریوت" در استان "قهرمان مرعش" ترکیه؟ + نقشه و جزئیات

ناتو به رهبری آمریکا به دنبال ایجاد موج جدیدی از هجمه‌ها علیه سوریه است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ترکیه یکی از کشورهای مخالف نظام سوریه و "بشار اسد" رئیس جمهور این کشور است که در سال های اخیر کمک های وسیعی را به تروریست های تکفیری ارائه کرد.

ارتش ترکیه در دو ماه اخیر تحرکات موشکی گسترده ای را به کمک همپیمانانش در جنوب داشته و "غازیان تپ" ، "بندر اسکندرون" ، "قهرمان مرعش" ، "اصنه" و ... محل عبور و مرور موشک ها و قطعات موشکی "هیمارس"  و سامانه های دفاع ضد موشکی "پاتریوت" بوده است.

"خبرگزاری العهد در این زمینه گزارش داد:  " ناتو"، به منظور مقابله با حملات احتمالی از خاک سوریه، سامانه پدافند هوایی "پاتریوت" متعلق به خود را در منطقه "قهرمان مرعش"، واقع در جنوب ترکیه مستقر کردند.


استقرار سامانه دفاع موشکی

استقرار سامانه دفاع موشکی




پیمان آتلانتیک شمالی، این سامانه موشکی را در پادگان نظامی "غازی" در منطقه "قهرمان مرعش" مستقر کرده اند. پیش از این، تجهیزات نظامی و فنی نیز از بندر "اسکندرون" ترکیه به این منطقه منتقل شده بود. 36  کامیون ناتو، که حامل اجزای سامانه های موشکی دفاع هوایی بودند، وارد ایالت "قهرمان مرعش" در جنوب ترکیه شدند.

منابع امنیتی ترکیه گفتند: استقرار این سامانه موشکی به هدف مقابله با هرگونه تهدید از جانب خاک سوریه صورت می گیرد. کارشناسان ایتالیایی وارد منطقه شده اند و پیش از نصب سامانه های موشکی، ماهیت زمین آنجا را بررسی کردند.


****سامانه  دفاع موشکی "پاتریوت" چه ویژگی هایی دارد؟

"پاتریوت"  پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی موشکی ساخت شرکت نظامی آمریکایی "ریتون Raytheon " است.  کشورهای آمریکا، ژاپن، رژیم صهیونیستی، آلمان، عربستان، کویت، تایوان، یونان، اسپانیا، کره جنوبی و امارات از این سامانه برخوردار هستند.

سامانه موشکی  "پاتریوت"، برای نخستین‌بار در سال۱۹۹۱ برای دفاع از عربستان‌سعودی و اسرائیل  در جنگ خلیج‌فارس به‌کار گرفته شد. در آن زمان آمریکایی‌ها اعلام کردند که این سامانه توانسته موشک‌های "اسکاد"  عراق را رهگیری و منهدم کند؛ همچنین از آن زمان سامانه  موشکی "پاتریوت" پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

سامانه دفاع موشکی  "پاتریوت (Patriot) " یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت‌شونده است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز و هواپیماهای پیشرفته را در تمامی شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است. 

استقرار سامانه دفاع موشکی


پاتریوت یک موشک هدایت‌شونده و بسیار پیچیده است. سامانه پاتریوت به یک رادار وابسته است. این سامانه از راداری زمینی برای جستجو، شناسایی و رهگیری هدف استفاده می‌کند. در زمانی که رادار پاتریوت روی هدف قفل می‌کند، موشک روی هدف در 50 مایلی قفل می‌شود.

در فاصله مذکور، موشک حتی برای انسان قابل رویت نیست. سامانه  "پاتریوت" حتی قادر است بدون مداخله انسان به طور کاملا اتوماتیک کار کند. موشک‌های پاتریوت از یک سکوی زمینی پرتاب می‌شوند .  

این باتری 5 جزء دارد:موشک‌ها، پرتاب‌گر موشک که موشک‌ها را پرتاب، هدف گیری ، انتقال و نگهداری می‌کند، آنتن رادار برای شناسایی موشک‌های مهاجم،  یک کامیون تجهیزات که معروف به ایستگاه کنترل درگیری دارای کامپیوتر و کنسول‌هایی برای کنترل سکو است و  کامیون قدرت برق، مجهز به دو ژنراتور 150 کیلوواتی است که برای آنتن رادار برق فراهم می‌کند.

سکوی پرتاب موشک پاتریوت حدود 16 پرتاب‌کننده دارد. تمام پرتاب‌کننده‌ها در سکو با یک مرکز کنترل به نام "کامیون کنترل درگیری" از طریق کابل‌های فیبری هوشمند یا رادیویی با هم در ارتباط هستند. این کامیون‌ها فرمان را به پرتاب‌کننده برای شلیک موشک ارسال می‌کنند. هر پرتاب کننده به اندازه یک تریلی است. یک پرتاب‌کننده می‌تواند 4 موشک PAC-2 یا 16 موسک PAC-3 در خود نگه می‌دارد. بعد از وارد کردن موشک‌ها، یک کامیون تامین مجدد با یک جرثقیل به پرتاب‌کننده می‌چسبد و آن را با موشک‌های جدید بارگزاری می‌کند و می‌تواند تا برد 200 کیلومتر  انواع پرنده ها و موشک های بالستیک را منهدم کند.

 

** نوع  ماهیت ادعاهای پیمان آتلانتیک شمالی از سال 2012 تاکنون علیه سوریه تغییری نکرده است

به نظر می رسد نوع  ماهیت ادعاهای پیمان آتلانتیک شمالی از سال 2012 تاکنون علیه سوریه تغییری نکرده و ناتو به رهبری آمریکا به دنبال ایجاد موج جدیدی از هجمه ها علیه جمهوری عربی سوریه است.

تحلیلگران معتقدند که دولت ترکیه با پذیرش استقرار سامانه موشکی  "پاتریوت" در این کشور و ایفای نقش بازیگر نیابتی در بحران سوریه، قصد دارد  تا نظر مساعد سردمداران کاخ سفید را برای قرارگیری در مرکز سیاست‌ها و راهبردهای امنیتی  "واشنگتن" در منطقه جلب کند.

استقرار سامانه دفاع موشکی


به‌رغم اشتراک منافع کلی میان دو کشور، اختلاف‌نظرهای عمیقی میان آمریکا و ترکیه در برخی از موضوعات و مسائل منطقه‌ای به چشم می‌خورد. دمکرات‌های معتدل، مواضع تند آنکارا در بحران سوریه را منشعب از گرایشات فرقه‌ای و اخوانی "حزب عدالت و توسعه"  می دانند.


***کرملین مخالف جدی سامانه پاتریوت در جنوب ترکیه

در سال 2013 هم مقامات ارشد ناتو  خطاب به مردم ترکيه گفته اند: ما مصمم هستيم که از شما و سرزمين‌تان دفاع کنيم.  البته یکی دیگر از کشورهای مخالف استقرار سامانه موشکی پاتریوت در جنوب ترکیه،  روسیه است. اگر شرایط سوریه را رصد کنیم می بینیم  که کرملین دو پایگاه نظامی در "طرطوس" و "لاذقیه" دارد و استقرار سامانه های دفاع موشکی ناتو تهدید بالقوه برای این دو پایگاه نظامی است.

ترکیه در تلاش است تا با استفاده از سامانه های موشکی پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا جنوب این کشور را برای مقابله با سوریه آماده کند و البته دراین مسیر، ادعای کمک به آزاد سازی شهر "منبج" در حومه "حلب" با کمک این سامانه ها مطرح شده است.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/     

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
ناتو به زبان ما مازندرانی ها یعنی ،آدم بسیار بد ،
روسیه ایران چین عراق سوریه لبنان فلسیطن آذربایجان ارمنستان گرجستان نگذارند ،ناتو که جز حزب های شیطان سوسیالیس کومونیست صهیونیست یهودیان اروپا آمریکا کانادا استرالیا برزیل هستند نگذارند در کشور ترکیه پایگاه موشکی ایجاد کنند ،
وآقای اردوغان هم با ناتو اجازه ندهد وارد خاکشان شوند ،چون قراره داعش و مخالفان آقای رجب طیب اردوغان را تقویت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۸ تير ۱۳۹۵
این حاکمان احمق کشورهمسایه انگاردیردرس می گیرندکه امریکای جانی وبی رحم وبی همه چیز وهم پیمانان همیشگی او دنبال نیت های کثیف خودهستند وهمراهی باآنهابرای هیچ کس تاحالا خیری نداشته است.
آخرین اخبار