اتصال فرودگاه امام خمینی (ره) از طریق خطوط ریلی به بنادر

وزیر راه و شهرسازی از برنامه اتصال فرودگاه امام خمینی از طریق خطوط ریلی مستقیم به شبکه بنادر کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با رئیس صندوق پس‌اندازهای خارجی دولت چین و هیئت همراه درخصوص شرایط همکاری و مشارکت دو طرفه بین چین و ایران اعلام کرد: انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده در کریدورهای بین‌المللی که از ایران عبور می‌کند عمده‌ترین سیاست ما در کشور به شمار می‌رود که فکر می‌کنم با سیاست جاده ابریشم جمهوری چین نیز سازگاری داشته باشد.

وی درباره کریدورهایی که می‌تواند در برنامه مشترک ایران و چین قرار بگیرد ، افزود : کریدورهای شمال به جنوب که از هند آغاز می شود و پس از عبور از ایران به سمت روسیه و اروپا می‌رود، کریدور متصل کننده خلیج فارس به کشورهای CIS و روسیه و چین که از دو طریق مرز سرخس و مرز اینچه‌برون ایران را به CIS و روسیه و چین متصل می‌کند و همچنین متصل کننده بندر امام خمینی به سمت شمال و مرز بازرگان ، ترکیه و اروپا از جمله این موارد به شمار می‌رود. 

این اقدام به صورت کریدورهای شرقی - غربی نیز که چین را به سمت اروپا و جنوب هدایت می‌کند در این بخش می‌تواند مورد انجام قرار گیرد.

آخوندی در ادامه سخنانش بیان کرد: اگر بخواهیم این بحث به عنوان محور قرار گیرد و بحث زیرساخت‌ها را به جاده ابریشم ارتباط دهیم می‌توانیم محورهای ریلی، جاده‌ای، هوایی و حوزه بنادر را مطرح کرده و تحقق بخشیم.

وزیر راه و شهرسازی طول محور چابهار به سمت شمال را حدود یکهزار و400 کیلومتر اعلام کرد و گفت: در واقع این محور، مسیر پرقدرتی است که می‌تواند از دریای عمان به سمت چین حرکت کند. از مسیر افغانستان نیز می‌توانیم مسیر جدیدی ایجاد کنیم چرا که در حال حاضر کشور ما به مرز افغانستان متصل شده‌ایم.

وی در ادامه گسترش و توسعه بندر چابهار را لازمه انجام این اقدام اعلام کرد و گفت: به همین دلیل سرمایه‌گذاری در بنادر و حمل و نقل هوایی این بندر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بندر عباس را اصلی‌ترین بندر کشور با ظرفیت سالانه‌ای 85 میلیون تنی اعلام کرد و افزود: ما در این منطقه برنامه توسعه بسیار گسترده‌ای داریم که ظرفیت را به دو برابر افزایش خواهد داد. اگر بندرعباس بخواهد گسترش پیدا کند بحث حمل و نقل هوایی و توسعه فرودگاهی این منطقه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بزرگترین محور ریلی نیز از بندرعباس به سمت سرخس بوده که به دنبال افزایش ظرفیت آن، برقی و دوخطه کردن و رفع گلوگاه‌های آن از طریق سرمایه‌گذاری‌های گسترده نیز هستیم.

آخوندی در ادامه سخنانش بندر امام خمینی (ره) را بحث مهم دیگری در این بخش دانست و گفت: بندر امام خمینی (ره) از جهت اتصال به اروپا نزدیک‌ترین خط اتصال به بازرگان و اروپا را دارد. این بحث مربوط به قدیمی‌ترین خطوط راه‌آهن ایران و نزدیک به 80 سال گذشته است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما به دنبال افزایش ظرفیت و نوسازی این خط هستیم گفت: همچنین در این خصوص کریدور جاده‌ای جدید نیز تعریف کرده‌ایم که خود نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای دارد.

آخوندی بحث موقعیت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در تهران را نکته دیگری در این بخش دانست و اظهار کرد: فرودگاه تهران حدود 13 هزار هکتار بوده که قرار است براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به عنوان هاب حمل و نقلی گسترده در منطقه عمل کند. این فرودگاه باید بتواند حدود 90 میلیون مسافر هوایی را جابه‌جا کند. این شهر فرودگاهی یکهزار و 500 هکتار منطقه آزاد و همچنین دو هزار و 500 هکتار منطقه ویژه تجاری دارد بنابراین به عنوان یک پایانه بزرگ حمل و نقلی نیز عمل می‌کند.

وی در این‌باره اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم که این فرودگاه بین‌المللی را از طریق خط ریلی مستقیما به شبکه بنادر کشور متصل کرده و عملیات گمرکی را از این طریق انجام دهیم و از این منطقه نیز مجددا بتوانیم بار را به سمت شمال (آسیای میانه، چین و روسیه) توزیع کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براین نکته که سرمایه‌گذاری روی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در حوزه‌های مختلفی امکان‌پذیر خواهد بود گفت: ما فکر می‌کنیم شهر فرودگاهی کاملا با بحث جاده ابریشم سازگاری دارد. ما می‌توانیم در این بخش جاده هوایی، ریلی و ترکیب دریایی، زمینی و ریلی را ایجاد کنیم. درهر صورت پروژه‌های متعددی در حوزه زیرساخت‌ها است که پروژه‌های چابهار- زاهدان -مشهد و بندر امام خمینی (ره)-اصفهان- تهران نمونه‌ای از آنها به شمار می‌رود.

وی همچنین در ادامه از وجود پروژه‌های بسیار مهم و آماده کلنگ زنی در کشور خبر داد و گفت: از سمت تهران به سمت تبریز و آستارا نیز پروژه‌های بسیار مهمی داریم که ما را به سمت غرب و اروپا وصل می‌کند که همچنین می‌تواند در کریدور شرق به غرب و چین به غرب این کریدور را فعال کند.

آخوندی همچنین درباره بحث سرمایه‌گذاری نیز خاطرنشان کرد: این بخش قاعدتا بستگی به فرم‌های مختلف سرمایه‌گذاری دارد. سیستم‌های مختلفی مانند BOT و BLT در این زمینه وجود دارد. در سیستم‌های BLT می‌توانیم تمامی سرمایه‌گذاری خارجی را به صورت اجاره به شرط تملیک بخریم.

وزیر راه و شهرسازی با استقبال از بحث امکان تشکیل صندوق پروژه در بازار بورس نیز بیان کرد: ما در تمامی روش‌ها آماده همکاری هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به تمایل خرید سهام شرکت اولون ایرلند از سوی یکی از شرکت‌های چینی اعلام کرد: ما در پی آن هستیم که یک شرکت لیزینگ هواپیمایی ملی در ایران ایجاد کنیم. 

آخوندی در ادامه سخنانش درخصوص بحث صندوق مسکن در بازار بورس نیز اعلام کرد: ما تمایل داریم صندوقی که بتواند سالانه ?? هزار واحد مسکونی را در کشور ایجاد کند تشکیل دهیم.

رئیس صندوق پس‌اندازهای خارجی دولت چین (صندوق توسعه ملی چین) نیز در این دیدار بیان کرد: از توضیحات شما مشخص است روش‌های مختلفی در زمینه مشارکت با بازار ایران وجود دارد. از نظر ما مشارکت بین دو کشور نیاز به یک شرکت اجرایی و از سویی دیگر ثبات سیاست‌های پروژه برای مشخص شدن درآمد درازمدت پروژه‌ها دارد. ما در بخش‌های گوناگونی از جمله ایجاد شرکت لیزینگ هواپیمایی در ایران تمایل به سرمایه‌گذاری داریم که باید پیش از آن تحلیل و ارزیابی‌های لازم را با شرکای خود در خصوص پروژه‌ها داشته و در زمان بعدی نتایج آن را اعلام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در طول این جلسه در پاسخ به پرسش رئیس صندوق توسعه ملی چین مبنی براینکه آیا کشور ایران شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد یا خیر بیان کرد: من تصور می‌کنم شرکت‌های چینی آشنایی کامل با ما را در حوزه‌های گوناگون دارند. ما در بحث عملیات زیرساختی قطار قم-تهران-اصفهان با سرمایه‌گذاران چینی همکاری کردیم. همچنین پروژه برقی کردن راه‌آهن مشهد-تهران نیز که هم‌اکنون در حال انجام است نمونه‌ای دیگر از این همکاری‌هاست که درحال مذاکره با چینی‌ها هستیم. بنابراین ما در قالب فاینانس، BOT و BLTعلاقمند به مشارکت هستیم.

وی در ادامه با اعلام موافقت درخصوص وجود یک شرکت اجرایی با رئیس صندوق توسعه ملی چین بیان کرد: ما شرکت‌های محلی بسیار خوبی در این بخش داریم که می‌توانند همکاری لازم را داشته باشند. در خصوص سیاست‌های با ثبات نیز باید بگویم که قراردادهای ما از هیئت وزیران عبور کرده و تضمین لازم برای تداوم سیاست را از سوی دولت خواهد داشت.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ما در سیستم BLT تمامی محصول را توسط یک شرکت دولتی از شما می خریم ولی در سیستم BOT نیز خود شما باید ارزیابی اقتصادی پروژه را داشته باشید. درخصوص بحث‌های دو صندوق که مطرح شد نیز می‌توانیم پیشنهاد اولیه را به شما ارائه و بعد به صورت مشترک مطالعات لازم درباره آن را انجام دهیم.

وی با تأکید براین نکته که پیرامون بحث ایجاد شرکت‌های لیزینگی هواپیمایی و ریلی اگر شما تجربه بین‌المللی خوبی دارید به ما انتقال دهید گفت: کشور ما در خصوص لیزینگ ریل با شرکت‌های هیتاچی، زیمنس و بمباردیه گفتگوهایی را انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان جلسه اعلام کرد: وزارت‌خانه ما تعدادی پروژه را به صورت مشخص به شما معرفی می‌کند، شما نیز پس از بررسی آن با شریک‌هایتان نتیجه را به ما انتقال دهید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار