پروژه تهران-پرند تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد/ تحویل 40 هزار تن ریل ایرانی

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: 96 کیلومتر مسیر پروژه تهران-پرند 2-3 الی 4 خطه می شود و این پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمد زاده معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی در نشست خبری امروز با اشاره به مهمترین وظایف راه آهن اظهار داشت: حفظ و نگهداری ارتقای کیفیت و ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی از مهمترین وظایف راه آهن به شمار می رود.

وی با اشاره به 12 هزار شبکه اصلی و فرعی راه آهن گفت: در راستای ارتقای کیفیت خطوط تا دوره زمانی 10 الی 15 ساله بهسازی می شود به طوری که قطعات آسیب دیده و شکسته که دارای اشکالاتی هستند تعویض می شوند.

محمد زاده با اشاره به بازسازی خطوط راه آهن بیان کرد: مجموعه خطوط راه آهن بر حسب میزان بار و سرعتی که از آن عبور می کند انتظار می رود که هر 20 تا 30 سال بازسازی شود و این امر بدان معنا است که کلیه خطوط جمع آوری شده و خطوط جدیدی گذاشته می شود تا خط قابل بهره برداری ایمن باشد.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه راه آهن کشور با تگناهای بسیاری مواجه است همواره نسبت به رفع آن اقدام کردیم به طوری که بخشی از خطوط راه آهن را به دو خطی و چهار خطی توسعه دادیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر 500 کیلومتر ار خطوط مرکزی ایران در راه دو خط کردن هستند و پیشرفت زیادی در آن حاصل شده به طوری که 400 کیلومتر آن آماده ریل گذاری است.

محمد زاده با اشاره به افزایش شبکه ریلی افزود: مجموعه پروژه افزایش شبکه به منظور بحث انتقال مسافر و خدمت به هم میهنان در کلانشهرهای تهران- قزوین، قزوین- زنجان و تهران-پرند در حال انجام است.

وی  افزود:عملیات اجرایی پروژه تهران-قزوین در حال انجام است به طوری که بیش از 100 کیلومتر از مسر 150 کیلومتری آماده ریل گذاری است.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه یادآور شد: طی سال های گذشته پروژه مهم تهران-گرمسار آغاز شده به طوری که علاوه بر خط تهران- مشهد دو خط دیگر تهران تا گرمسار را آماده ریل گذاری هستیم که خوشبختانه بیش از 90 درصد این خطوط ریل گذاری شده و امسال شاهد بهره برداری هر دو خط در این مسیر باشیم.

محمد زاده با اشاره به پروژه قطارهای حومه ای اطراف شهر اهواز بیان کرد: اطراف شهر اهواز به سبب تردد زیاد مسافر از اهواز-سربند و همچنین اهواز –اندیمشک خطوط  گذاری با درصد بالایی انجام شده که تا قبل از دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به پروژه تهران-پرند افزود:  96کیلومتر از مسیر تهران-پرند 2-3 و 4 خطه می شوند و این پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد که در این مسیر تمامی شهرهای سلطان آباد و اسلام شهر می توانند از این قطار حومه ای استفاده کنند.

**7 درصد خطوط ریلی ایران نیاز به تعمیر دارند

محمد زاده ادامه داد: پیمان کاران پروژه تهران-قم به شدت مشغول کار هستند به طوری که از سال گذشته موفق شدیم این مسیر را به 15 دقیقه کاهش دهیم و حال هدف گذاری شده که مسافران مسیر ایستگاه تهران-قم در مدت زمان یک ساعت به مقصد برسانند.

وی با بیان اینکه به صورت نرمال سالانه 5 الی 8 درصد شبکه های ریلی تعویض می شود اشاره کرد و گفت: با توجه به مناطق کوهستانی و پر پیچ خم بخش ریلی کشور سالانه نرم نیاز به تعمیر حدود 7 درصد است که این بدان معنا است بایستی هر ساله 50 تا 70 هزار تن ریل تعویض شوند.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به عملیاتی بازسازی شبکه ریلی بیان کرد: به صورت روتین در ایران باید بین 20 تا 30 سال خطوط ریلی نوسازی شوند که متاسفانه در شبکه راه آهن مسیرهای هستند که به سبب مسائل اقتصادی و تحریم های ظالمانه اخیر از دهه 40 تاکنون نوسازی نشده اند و طبیعی است که به منظور حفظ ایمنی مسافران باید تمهیدات گوناگونی بیاندیشیم.

وی ادامه داد: در مسیر محور جنوبی کشور به سبب آن که خطوط مدت زیادی بازسازی نشده اند شاهد اتفاقات ناگواری بودیم که خوشبختانه با همت همکاران در استان زاگرس و ستاد راه اهن موفق شدیم نزدیک به 150 کیلومتر از مسیرهای پر پیچ و خم و صعب العبور در طی دو سال اخیر را بازسازی کنیم و امیدواریم تا پایان سال بخش قابل توجهی از آن تعمیر شوند.

وی با اشاره به 1400 کیلومتر خطوطی که در آستانه بازسازی هستند، گفت: اگر امروز توان و پتانسیل به لحاظ منابع مالی و پیمانکار وجود داشته باشد می بایست به دنبال امنیت مردم هر ساله 400 الی 500 کیلومتر از خطوط ریلی را بازسازی کنیم، اما این 400 کیلومتر خطوط به حدود 40 هزار تن ریل سالانه نیاز دارند.

**تجهیز3 هزار کیلومتر شبکه ریلی به خط دوم 

محمد زاده با اشاره به برنامه راه آهن تا سال 1400 بیان داشت: برنامه راه اهن این است که نزدیک به 4 هزار کیلومتر از خطوط ریلی خط 2-3 و 4 گذاشته شود و با توجه به آنکه این پروژه از سال های گذشته شروع شده و به طور مستمر در حال انجام است امیدواریم طی 5 سال گذشته 3 هزار کیلومتر خط دوم گذاشته شود.

وی با اشاره به توافق نامه راه آهن با شرکت ذوب آهن در سال 87 گفت: متاسفانه توافق نامه شرکت ذوب اهن با راه آهن در سال 87 به دلایل مختلفی امکان تحقق خطوط ریلی از سوی ذوب آهن فراهم نشد و در بهار 92 مجدد قرارداد جدیدی ما بین وزیر راه و شهر سازی، صنعت و ذوب آهن صورت گرفت که بر اساس آن قرار شد 25 هزار تن ریل در اختیار راه آهن قرار گیرد که تنها در سال 93 بخشی از آن از سوی ذوب آهن تامین شد و همواره امیدواریم که تا پایان سال 40 هزار تن ریل از سوی ذوب آهن در اختیار راه آهن قرار گیرد.

**خریداری 150 هزار تن ریل از هند


معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به مجوز خرید 150 هزار تن ریل از خارج از کشور گفت: تنها 50 هزار تن اریل خریداری شده چرا که قرار بوده 100 هزار تن آن از داخل تامین شود و به همین منظور در سال جاری قراردادی بین ذوب آهن و راه آهن به امضا رسید که بر اساس آن  40 هزار تن از اولین محموله تولیدی به راه آهن واگذار شود.

وی با اشاره به خرید 150 هزار تن ریل از هند گفت: با توجه به آن که تکنولوژی ریل سخت کاری شده را تنها برخی تولیدکنندگان خاص دارند از اینرو این میزان از هند خریداری می شود .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
راه آهن اراک قم باید دو خطه شود و قطار پرسرعت برقی اراک قم راه اندازی شود, ساخت قطارحومه ای تبریز _ سهند , ساخت قطارحومه ای اصفهان نجف آباد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
ساخن قطار حومه ای قم _ منطقه آزاد سلفچگان از ایستگاه سواریان در استان مرکزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
ساخت راه آهن اصفهان شهرکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
تکمیل راه آهن قزوین رشت آستارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
ساخت قطارحومه ای اراک _ شهرجدید امیرکبیر . ساخت راه آهن ازنا الیگودرز اصفهان و رفع معارضان زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
ساخت راه آهن ملایر کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
ساخت ترن ست برقی تهران قم اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
ساخت قطار حومه ای اراک _ شهرجدید مهاجران = ریل باس, ساخت ترن ست برقی اراک قم تهران
آخرین اخبار